دو سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و «خسوف» به کارگردانی مازیار میری، این روزها جزو آثار پرمخاطب شبکه نمایش خانگی هستند. نکته قابل توجه اینجاست که هردو سریال روی محور عشق مثلثی پیش میروند. در «جیران» یک ضلع مثلث ناصرالدینشاه است و ضلع دیگر، پسری بیکسوکار و فقیر. در «خسوف» با دو عشق مثلثی روبهرو هستیم که قرار است در همین قسمت پیشرو بالاخره نتیجهاش را ببینیم. به بهانه این دو سریال، سراغ مهمترین عشقهای مثلثی در فیلمها و سریالهای تلویزیونی و شبکه خانگی رفتهایم. طبیعتا تعداد فیلمها و سریالهایی که با این سوژه ساخته شدهاند خیلی بیشتر از اینهاست اما سعی کردهایم از هر دهه سراغ مهمترینها برویم. البته فیلمهایی مثل «تکیه بر باد»، «قصه پریا» یا سریالی مثل «پریدخت» از جمله آثاری هستند که در این دسته بندی قرار میگیرند، اما فیلم و سریالهایی که در این گزارش آمدهاند، آثار منتخب تحریریه «فیلمنیوز» هستند. ترتیب سریال و و فیلم ها هم براساس سال تولیدشان است.
خسوف | کارگردان : مازیار میری | 1400
ماجرای اصلی حول محور دو عشق مثلثی جریان دارد. همهچیز با ماجراهای عشقوعاشقی امیر(سجاد بابایی) و آتیه(مینو شریفی) شروع میشود. بعدتر متوجه میشویم پای دختردایی عاشقی هم به اسم اسماء(المیرا دهقانی) درمیان است. اسماء از قتلی غیرعمد که ممکن است باعث نابودی امیر و آتیه شود استفاده میکند و با حذف آتیه، خودش را به امیر میرساند. در اینجا پای عشقی قدیمی به میان میآید. محراب (امین تارخ) که دلباخته دختر معشوق قدیمیاش شده، بعد از مرگ همسرش از دروغ اسماء به امیر و سرگردانی آتیه، برای ابراز عشق به او استفاده میکند. آتیه بعد از چند سال سخت برمیگردد و اینبار برای انتقام از امیر و اسماء، ظاهرا به ازدواج با محراب جواب مثبت میدهد.
خاتون | کارگردان : تینا پاکروان | 1400
«خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان، روایتی بود از وضعیت نابسمان ایران در جنگ جهانی دوم. محور اصلی داستان زنی به نام خاتون (نگار جواهریان) بود که به واسطه همکاری همسر نظامیاش شیرزاد (اشکان خطیبی) با ارتش روس و مرگ پسرش، به تهران میگریخت. میانه راه با مردی به نام رضا (میرسعید مولویان) مشهور به رابینهود آشنا میشد و او به خاتون کمک میکرد از دست همسرش و نیروهای روس بگریزد. بعد از مدتی رضا و خاتون بهم علاقهمند شدند و این علاقه با حضور در عملیاتهای مختلف پررنگتر شد. در این بین شیرزاد مثل سایه دنبال خاتون بود و چیزی از علاقهاش به او کم نمیشد. نهایتا شیرزاد و رضا هردو باهم به سیبری تبعید شدند.
زخم کاری | کارگردان : محمد حسین مهدویان | 1400
در سریال «زخم کاری» عشق مثلثی به شکل دیگری دیده میشد. درواقع رابطه میان مالک (جواد عزتی) و سمیرا (رعنا آزادیور)، یک رابطه زنوشوهری صرف بود و احساسات و علاقه به معنای واقعی وجود نداشت. سمیرا سالها قبل به دستور خانعمو با مالک ازدواج کرده بود؛ آنهم درست زمانی که مالک و منصوره (هانیه توسلی) بهم علاقهمند بودند و تصمیم داشتند ازدواج کنند. حالا بعد از گذشت سالها با مرگ خانعمو، پای منصوره به زندگی مالک باز میشد. این عشق از طرف منصوره کماکان وجود داشت اما مالک از این علاقه به عنوان وسیلهای برای رسیدن به قدرت استفاده میکرد. این عشق نهایتا به جایی رسید که مالک با تیغ چاقوی منصوره به قتل رسید.
میخواهم زنده بمانم | کارگردان : شهرام شاه حسینی | 1399
در سریال «میخواهم زنده بمانم» با دو مثلث عشقی روبهرو بودیم. داستان با روایت ماجراهای عاشقانه هما (سحر دولتشاهی) و نادر (پدرام شریفی) شروع میشد و با به زندان افتادن پدر هما همه چیز به سمت دیگری میرفت. امیر شایگان (حامد بهداد) حکم آزادی پدر هما را مشروط به ازدواج با او میدانست و تلاشهای نادر و هما هم نمیتوانست چیزی را تغییر دهد. از طرف دیگر خود امیر شایگان، همسر زنی از طبقه ثروتمند بود؛ زنی که بینهایت دوستش داشت اما احساسی از طرف امیر نمیدید. تا اینکه بالاخره از راز ازدواج همسرش با هما سر در میآورد و وارد عمل میشد تا جلوی او را بگیرد. گرچه در پایان زندگیاش را در این راه از دست میداد.
شهرزاد | کارگردان : حسن فتحی | 1397- 1394
«شهرزاد» حسن فتحی یک عاشقانه تاریخی بود اما بُعد عاشقانه آن پررنگتر از سایر موارد به چشم میآمد. همهچیز روی محور عشق مثلثی شهرزاد (ترانه علیدوستی)، فرهاد (مصطفی زمانی) و قباد (شهاب حسینی) میچرخید. بزرگآقا مانع از رسیدن شهرزاد به عشقش میشد و مجبورش میکرد با دامادش قباد ازدواج کند و برایش بچه بیاورد. شهرزاد به اجبار فرهاد را رها میکرد و به زندگی با قباد تن میداد. قباد که برای اولینبار طعم مهرومحبت را میچشید، مجبور میشد به دستور بزرگآقا از شهرزاد دست بکشد. شهرزاد زندگیاش را با فرهاد شروع میکرد اما عشق قباد به شهرزاد مسیر داستان را به سمت دیگری میبرد.
ادامه دارد …
دیدگاهها 1