پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

پانته‌آ پناهی‌ها در «نفس»

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
3 آبان 1398
در سینمای ایران
0

فرنوش ارس خانی: پانته‌آ پناهی‌ها به واسطه سال‌ها خاک صحنه خوردن و تجربه بازی در نقش‌های متفاوت و انتخاب‌های هوشمندانه در تئاتر و سینما، به موقعیت‌ و جایگاه قابل توجهی در بازیگری دست پیدا کرد.

او پس از بازی در چند نقش مکمل تاثیرگذار و همکاری با کارگردان‌های جوان، با انتخابی جسورانه در فیلم «نفس»، نشان داد که برای ارزیابی توانمندی‌های خود در سینما، همانند تئاتر هیچ حد و مرزی قائل نیست و از پذیرفتن نقش‌های دشوار ابایی ندارد.

نرگس آبیار کارگردان این فیلم که پیش‌تر با انتخاب مریلا زارعی در «شیار 143»، سیمای متفاوتی از یک بازیگر زن را در فیلمش به نمایش گذاشته بود، در «نفس»، سومین فیلم بلند خود نیز این موقعیت را برای پانته‌آ پناهی‌ها فراهم کرد.

پناهی‌ها از فیزیک صورتش گرفته تا نوع راه رفتنش را در خدمت کاراکتری قرار داده که سی سال از خودش بزرگ‌تر است. او با به کارگیری مهارت استفاده از زبان بدن، تصویری قابل درک از یک پیرزن روستایی عبوس و رنجور را ارائه کرده. در مقابل این اتفاق، او برای حفظ کیفیت لهجه‌ی پرسوناژ نیز هیچ کم و کاستی نگذاشته است.

سیمای یک زن سالخورده قمی که مدام در حال ناله و نفرین کردن و تنبیه فیزیکی دختر بچه فیلم است شاید خلاف تعریف رایجِ سینمای ایران از مادربزرگ‌های این مرز و بوم باشد، اما تصویر و رفتارهای ننه آقا چندان هم برای مخاطب غریبه نیست چون متاثر از نگاه نابرابر جنسیتی است که در ‌مقطعی از تاریخ معاصر به باور تبدیل شده بود.

اما تعدادی از منتقدان برجسته سینما همان سال که «نفس» در جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش در آمد، پانته‌آ پناهی‌ها را یکی از‌ گزینه‌های مهم برای دریافت سیمرغ در بخش مکمل می‌دانستند، ولی در کمال تعجب، او حتی برای این نقش نامزد هم نشد.

البته تلاش‌های پناهی‌ها برای این نقش نادیده گرفته نشد، شاید جایزه بهترین بازیگر زن از سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر‌ مهم‌ترین دستاوردی بود که برای بازی در فیلم‌ «نفس» نرگس آبیار کسب کرد.

پست های مشابه :

جامپ کات: نازنین بیاتی در «دربند» فرهاد اصلانی در «من مادر هستم» امیر جدیدی در «اژدها وارد می‌شود» جامپ کات: محسن تنابنده در «فراری»
برچسب ها: پانته آ پناهی ها در نفسجامپ کاتجامپ کات فیلم نیوزمرور نقش های ماندگارمرور نقش های ماندگار دهه نودنقش های ماندگار
پست قبلی

بازیگران و دست اندرکاران این پروژه هنوز انتخاب نشدند

پست‌ بعدی

فاطمه معتمد آریا در «عامه پسند»

پست‌ بعدی
فاطمه معتمد آریا در «عامه پسند»

فاطمه معتمد آریا در «عامه پسند»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی