برادران محمودی 9 سال پیش با اولین فیلمشان «چند متر مکعب عشق» معرفی شدند و حالا بعد از تولید پنج فیلم سینمایی و دو سریال تلویزیونی، در جدیدترین اثرشان «پوست شیر» قدم بلندی برداشتهاند. برادران محمودی پنج فیلم سینمایی در کارنامه دارند که همه آنها (جز چند اپیزود از هفتونیم) با مشکلات و سختیهای زندگی افغانها در ایران گره خورده است. دو سریال تلویزیونی هم درباره مشکلات زندگی جوانان ایرانی تمرکز ساختهاند. محور آثار محمودیها را به تفکیک مرور میکنیم.
چند متر مکعب عشق| 1392| مشکلات مهاجران افغان (ازدواج افغان با ایرانیها)
«چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی اولین تلاش این دو برادر در عرصه ساخت فیلم سینمایی، به رابطهای عاشقانه در بستر زندگی مخفیانه و انجام فعالیتهای طاقتفرسای مهاجران افغان در ایران میپرداخت. در شرایطی که شرایط برای زندگی افغانها در ایران بسیار سخت و نا امن شده، پسری ایرانی و دختری افغان به هم علاقهمند میشوند و این علاقه تلخترین اتفاق را رقم میزند. این عاشقانه تراژیک در سال 1392، به قدری مورد توجه قرار گرفت که در هفدهمین جشن سینما برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه شد.
رفتن | 1395 | مشکلات مهاجران افغان(خروج غیرقانونی)
سه سال بعد از «چند متر مکعب عشق»، نوید محمودی با ساخت فیلم «رفتن»، برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد. «رفتن» هم روایتی عاشقانه در بستر زندگی پر مشقت مهاجران افغان بود اما چندان وارد جزئیات این رابطه عاشقانه نشده بودند و اصل ماجرای خروج غیرقانونی پررنگتر به نظر میرسید. «رفتن» به اندازه فیلم قبلی نتوانست موفقیت به دست بیاورد. «رفتن» نماینده سینمای افغانستان در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار شد و از چند جشنواره جهانی هم جایزه گرفت.
شکستن همزمان بیست استخوان| 1396| مشکلات مهاجران افغان (بیماری مادر)
سال 1396 برادران محمودی یک فیلم و یک سریال تلویزیونی تولید کردند. فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی، باز هم روی درونمایه مشکلات مهاجران افغان بنا شده بود. اینبار راوی زندگی یک کارگر افغان ساکن ایران بودند که درگیر مشکلات بیماری کلیه مادرش میشد اما براساس قانون نمیتوانست کلیه یک ایرانی را به مادرش پیوند بزند. گرچه به نسبت دو فیلم قبلی با اقبال کمتری روبهرو شد اما باز هم جزو فیلمهای موفق جشنوارههای جهانی فجر، بوسان، استکهلم، وزول فرانسه و … بود.
سایهبان| 1396| حمایت از تولید ملی
«سایهبان» به عنوان اولین سریال تلویزیونی برادران محمودی، اولین اثر آنها تلقی میشد که روی زندگی افغانها تمرکز نداشت. آنها اینبار حمایت از تولید ملی را مبنای اثرشان قرار داده بودند و شخصیتهای محوریشان پسرهای جوان طبقه فرودست جامعه بودند که مدام برای زندگی میجنگیدند. «سایهبان» ظرافتهای آثار قبلی محمودیها را نداشت و علاوه بر گلدرشت بودن برخی پیامها در آن، ریتم کندی داشت و از این جهت هم با نقدهایی روبهرو بود.
هفتونیم| 1397| مصائب دختران
«هفتونیم» که سال 1399 اکران شد، یکی از متفاوتترین فیلمهای این دو برادر بود؛ اثری اپیزودیک درباره هفت دختر افغانستانی و ایرانی که روی مسائلی مثل بکارت، سقط جنین، مصائب ترنسها و … دست گذاشته بود. «هفتونیم» از این جهت که روی مسائل مهمی که کمتر دربارهشان صحبت میشود دست گذاشته بود مورد توجه قرار گرفت.
دلدار| 1398| مثلث عشقی
با وجود نقدهایی که به «سایهبان» وارد بود، میتوانیم آن را اثری موفقتری نسبت به سریال دوم آنها «دلدار» بدانیم. «دلدار» باز هم به کارگردانی مشترک جمشید و نوید محمودی ساخت شد و ماه رمضان سال 1398 روی آنتن رفت. به لحاظ مضمون، با اینکه محور اصلی داستان رو یک مثلث عشقی بنا شده بود اما اینبار هم تاکید زیادی روی بیکاری و مشکلات نسل جوان میشد. روابط چندان ملموسی بین شخصیتها وجود نداشت و آنطور که باید باورپذیر به نظر نمیرسید. «دلدار» در نظرسنجی ماه رمضان آن سال بعد از «برادرجان» قرار گرفت و دوم شد.
مردن در آب مطهر| 1398| مشکلات مهاجران افغان (نداشتن شناسنامه و مشکل اقامت)
«مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی و تهیهکنندگی جمشید محمودی در سال 1398 ساخته شد و درحال حاضر آخرین فیلم سینمایی کارنامه این دو برادر به حساب میآید. محمودیها در این فیلم باز هم روی مشکلات مهاجرت و خروج غیرقانونی افغان دست گذاشته بودند. دختر و پسری افغان که خودشان را به تهران میرسانند تا به اروپا مهاجرت کنند اما با مشکلاتی نظیر نداشتن شناسنامه و دلایل کافی برای گرفتن اقامت روبهرو میشوند. این فیلم در برخی جشنوارههای جهانی شایسته تقدیر شناخته شد. آنها بعد از این فیلم تصمیم گرفتند سراغ ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی بروند.
پوست شیر| 1401| قتل دختر
«پوست شیر» به لحاظ سوژه، فیلمنامه، ریتم، انتخاب و بازی بازیگران، بهترین سریال برادران محمودی به حساب میآید. پدری بعد از سالها انتظار برای دیدن دخترش، از زندان آزاد میشود اما به محض دیدار، دختر به قتل میرسد. تعلیق ایجاد شده در همان قسمت ابتدایی، خیلیها را برای تماشای فیلم مجاب کرد. در کنار فیلمنامه و کارگردانی، بازی موفق هادی حجازیفر و شهاب حسینی، توانسته است آن را به اثری قابل توجه در میان سریالهای فعلی شبکه نمایش خانگی تبدیل کند.
«پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی براساس فیلمنامه جمشید محمودی و رضا بهاروند چهارشنبهها در پلتفرم فیلمنت منتشر میشود. هادی حجازیفر، شهاب حسینی، پانتهآ بهرام، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، بابک کریمی، ژیلا شاهی و … از بازیگران آن هستند.