محمد علی باشه آهنگر از جمله فیلمسازان حوزه سینمای جنگ است که در آثارش همیشه نگاه متفاوتی به این ماجرا داشته است. او مسیرش را با «فرزند خاک» شروع کرد و حالا به «سینما متروپل» رسیده است.
به گزارش فیلمنیوز، محمد علی باشه آهنگر از فیلسمازان برخاسته از دهه هفتاد است که از اواخر این دهه با ساخت فیلم-مجموعه «نیمه گمشده» کارش را در عرصه کارگردانی شروع کرد. این فیلم – مجموعه از محصولات تلویزیون بود که در حوزه سینمای جنگ تولید شد. باشه آهنگر با این فیلم کارش را شروع کرد و در ادامه فیلم تجربی «نبات داغ» را جلوی دوربین برد، او این فیلم را در سال 1381 ساخت اما بعد از آن به مدت پنج سال از سینما فاصله گرفت تا سال 1386 که پشت دوربین «فرزند خاک» رفت.
♦ فرزند خاک | محصول 1386
موضوع فیلم : تفحص شهدا
ماجرای فیلم : محمد علی باشه آهنگر در فیلم «فرزند خاک» از زوایهای متفاوت به ماجرای تفحص شهدای جنگ پرداخت. داستان فیلم درباره زنی است به نام «مینا» که سالها برای بازگشت پیکر همسر شهیدش به انتظار نشسته و حالا تصمیم میگیرد تا خودش به این انتظار پایان دهد.
زوایه نگاه کارگردان : ثبت صحنههای دیده نشده از چگونگی تفحص شهدا و شناسایی آنها یکی از اتفاقهای مهم «فرزند خاک» بود که البته حواشی زیادی را هم برای آن ایجاد کرد.
موفقیت فیلم : این فیلم در بیست وششمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و در بخش مسابقه سینمای معناگرا موفق شد دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن خودش کند. «فرزند خاک» در دوازدهمین دوره جشن خانه سینما در 13 رشته نامزد دریافت تندیس شد و در نهایت تندیس بهترین فیلمنامه ، بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدابرداری، بهترین بازیگر نقش مکمل زن ، بهترین موسیقی متن و بهترین جلوههای ویژه را به دست آورد.
♦ بیداری رویاها | محصول 1388
موضوع فیلم : بازگشت اسرا
ماجرای فیلم : داستان فیلم درباره زنی است به نام «رخشانه» که در سال های جوانی اش با ایوب پارسا ازدواج کرده و صاحب پسری به نام حمید شده است. وقتی حمید دو ساله بود، ایوب به جبهه می رود و دیگر برنمیگردد. پس از مدتی خبر شهادت او می رسد و خانواده تصمیم می گیرد رخشانه را به عقد داوود برادر ایوب دربیاورد. سالها از این ماجرا گذشته و آنها صاحب دختر بچه ای دبستانی هستند و حمید در آستانه ازدواج است. در این وضعیت از کمیته مفقودین خبر می رسد که ایوب زنده است و به زودی به وطن برمی گردد.
زاویه نگاه کارگردان : باشه آهنگر در این فیلم وارد چند خط قرمز میشود یکی از آنها ماجرای پیوستن اسرا به جبهه دشمن در زمان اسارت است و دیگری ازدواج همسران شهدای مفقود الاثری که بعدها مشخص میشود به شهادت نرسیدهاند و زندهاند. البته باشه آهنگر در این بخش از داستان با ازدواج قهرمان قصهاش با برادر همسرش پا را در این زمینه کمی از خط قرمزها فراتر میگذارد اما در نهایت به سلامت میتواند داستانش را به سرانجام برساند.
موفقیت فیلم : این فیلم برخلاف ساخته قبلی باشه آهنگر چندان مورد توجه هیات داوران قرار نگرفت و در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در دو رشته فنی بهترین صدابرداری و بهترین صدا گذاری برنده سیمرغ بلورین شد.
♦ ملکه | محصول : 1390
موضوع فیلم : رویا رویی با دشمن
ماجرای فیلم : ملکه داستان دیده بانی به نام سیاوش است که به دنبال فرصتی است تا تواناییهای خود را نشان دهد. او یکی از برجهای پالایشگاه آبادان را برای دیدهبانی انتخاب میکند که بر حیاتیترین مختصات و جایگاههای دشمن احاطه دارد. داشتن چنین دیدگاهی یک فرصت طلایی برای جبهه خودی به وجود میآورد، اما با اولین تلفاتی که از دشمن میگیرد و ورود شخصیت خیالی داستان که جمشید نام دارد، تردیدها آغاز میشود.
زوایه نگاه کارکردان : باشه آهنگر در این فیلم نگاه متفاوتی به رویارویی نیروهای ایرانی با نیروهای عراقی درجریان جنگ تحمیلی دارد. او اینبار به جنگ ایران و عراق نگاهی فرامتنی دارد اینکه انسانها در جریان جنگ مجبور به رویارویی با یکدیگر میشود، نبردی که در نهایت منجر به از دست رفتن جان یک آدم میشود، آدمی که مادر، همسر و فرزندی چشم به راه دارد .
موفقیت فیلم : باشه آهنگر با «ملکه» بار دیگر تواناییهایش را در روایت یک داستان متفاوت در بستر جنگ به رخ میکشد. این فیلم در سی امین جشنواره فیلم فجر در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین میشود ، اما در نهایت سه سمرغ در رشتههای موسیقی، طراحی صحنه و لباس و جلوههای ویژه به دست میآورد. این فیلم اما در جشن خانه سینما به حق خودش میرسد. «ملکه» تقریبا درهمه رشتهها نامزد دریافت تندیس میشود و در 11 رشته تندیس جسن خانه سینما را از آن خودش میکند. این فیلم در یازدهمین دوره جشن خانه سینما در رشتههای بهترین فیلم ، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل مرد، تدوین، فیلمبرداری، صدا گذاری ، بهترین فیلمنامه و…. تندیس خانه سینما را از آن خود میکند.
♦ سرو زیر آب | محصول : 1396
موضوع فیلم : بازگشت شهدا
ماجرای فیلم : داستان فیلم درباره جا به جایی پیکر دو شهید است که چالشهایی را به همراه دارد.
زوایه نگاه کارگردان: باشه آهنگر ده سال بعد از فیلم «فرزند خاک» باردیگر در فیلم «سرو زیرآب» به ماجرای تفحص شهدا ورود میکند. او اینبار بازگشت پیکر شهدا را دستمایه داستان فیلم خود قرار میدهد و با جا به جایی پیکر دو شهید آدمهای مرتبط با این ماجرا را وارد یک چالش میکند.
موفقیت فیلم : سرو زیر آب در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در 11 رشته نامزد سیمرغ بلورین شد. این فیلم موفق شد در نهایت در رشتههای فیلمبرداری، طراحی صحنه و بهترین فیلم از نگاه ملی برنده جایزه شود.
♦ سینما مترو پل | محصول : 1401
موضوع فیلم : بازسازی سینما متروپل آبادان در جریان جنگ
ماجرای فیلم : سینما متروپل روایتی است از یک ماجرای واقعی. گروهی در جریان جنگ ایران و عراق تصمیم به بازسازی سینما متروپل آبادان میگیرند.
زاویه نگاه کارگردان : سینما متروپل از فیلم های مهم جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است که مراحل فنی آن تا آخرین روزهای جشنواره به طول انجامید و در نهایت برای روزهای آخر آماده نمایش شد. تا زمان تنظیم این گزارش از فیلم رونمایی نشده است.