پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

نگاهی به بخش «آنچه گذشت» متفاوت و جذاب قسمت پایانی «در انتهای شب» که معنای عمیقی برجا گذاشته است | خاطراتی که آدم‌هایش رفته‌اند…

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
31 تیر 1403
در اخبار مهم, نمایش خانگی
0
آیدا پناهنده به شیوه‌ای خلاقانه در قسمت آخر به مرور اتفاقان قصه «در انتهای شب» پرداخت.

طرح از :شبنم رضوانی

مرجان فاطمی | رفتن، جا ماندن و تنها شدن با خاطره‌ها و جاهای خالی، درد مشترکی است که بارها و بارها در ادبیات، سینما، نقاشی، موسیقی و … به اشکال مختلف انعکاس پیدا کرده. هربار هنرمندی پیدا شده، در این باره طرحی نو درانداخته و به عمق وجود مخاطبانش نفوذ کرده و تاثیری مهم برجا گذاشته است. درباره نگاه آیدا پناهنده به عشق، زندگی، خاطرات و عمق تنهایی در سریال «در انتهای شب» زیاد نوشته‌ایم. به اهمیت نقطه پایان سریال و تاثیری که برجا گذاشته هم مفصل پرداخته‌ایم اما از تمهید جذابی که پناهنده برای مرور اتفاق‌ها در نقطه شروع قسمت آخر در نظر گرفته غافل شده‌ایم؛ یک مرور جذاب و پر از خاطره و احساس.

به گزارش فیلم‌نیوز، قسمت نهم و پایانی سریال «در انتهای شب» درحالی شروع می‌شود که آیدا پناهنده، خلاصه‌ای متفاوت از آنچه در سریال گذشته را به شیوه‌ای جدید و اثرگذار پیش روی مخاطبان می‌گذارد.

نقل‌قولی است از گابریل گارسیا مارکز که می‌گوید: «خاطراتی که آدم‌هایش رفته‌اند دردناکند، ولی خاطراتی که آدمهایش حضور دارند اما شبیه گذشته نیستند به مراتب دردناک‌ترند.» و حالا پناهنده در نقطه شروع قسمت پایانی، روی همین خاطره‌های برجا مانده تمرکز کرده است.

آیدا پناهنده به شیوه‌ای خلاقانه در قسمت آخر به مرور اتفاقان قصه «در انتهای شب» پرداخت.
پلانی از بخش «انچه گذشته» قسمت پایانی به تصویر نقاشی شده «ماهی» توسط «بهنام» اختصاص داشت.

در تمام طول سریال با شخصیت‌هایی روبه‌رو بودیم که از یک سو نمی‌توانستند اتصالشان را با خاطرات گذشته قطع کنند و از سوی دیگر توانایی بازی در نقش‌های قدیمی را نداشتند. نمی‌توانستند نقش عاشق و معشوق را مثل روزهای اول بازی کنند و از سوی دیگر شکستن این پیوند هم برایشان ممکن نبود. خاطره‌ها باقی مانده بودند اما آدم‌هایش مثل قبل نبودند.

پناهنده در نقطه شروع قسمت پایانی، آدم‌ها را از خاطره‌ها حذف می‌کند و با نمایش خاطره‌ها و جاهای خالی، صرفا دیالوگ‌ها را مرور می‌کند تا این‌بار تمام ماجراها را با پازلی متفاوت کنار هم بچیند.

حالا دیگر 24 شاخه گل مریم، سه‌پایه نقاشی، سفره عقد، امضای پای برگه طلاق، چشم‌های پل نیومن، تخت‌خواب، کاناپه، فنجان قهوه، شمع‌های روشن، تاپ و حتی نقاشی که قرار است روی واژه «بی‌شرف» را بپوشاند مثل قبل نیستند. همگی  زیر سکوتی سنگین باقی مانده‌اند و از تعلق به آدم‌ها رها شده‌اند.

آیدا پناهنده به شیوه‌ای خلاقانه در قسمت آخر به مرور اتفاقان قصه «در انتهای شب» پرداخت.
یکی از فریم‌های تاثیرگذار در بخش «آنچه گذشت» قسمت پایانی «در انتهای شب»

این تصاویر پیاپی کنار هم می‌آیند و نهایتا به گردنبند مادر و عکس‌های قدیمی بیرون آمده از آلبوم و قاب‌عکس می‌رسند و صحنه‌ای خالی از مادری که دیگر روی تخت آسایشگاه نیست. کلام مادر است که روی این تصویر می‌نشیند و می‌گوید: «مگه نگفتم محبوبه‌شب‌ها رو نچینی. اگه بچینی دستت بو می‌گیره.»

همان محبوبه‌شب‌هایی که در پایان داستان به محل اتصال زندگی ماهی و مادر تبدیل می‌شود؛ مادری که از حال به گذشته فرار کرده و ماهی که در آخرین جمله‌اش امید به آینده وجود دارد.

پناهنده با جدایی آدم‌ها از زندگی و تمرکز روی اشیای بی‌جان و جملاتی که در هوا جا مانده‌اند، در چند دقیقه ابتدایی این قسمت، مخاطبانش را با واقعیت زندگی تنها می‌گذارد. به تمام لحظاتی که می‌توانسته‌اند هنوز ادامه داشته باشند اما توسط آدم‌ها خط خورده‌اند و نهایتا به مادری که از تمام خاطره‌ها دلخوشی محبوبه‌های شب برایش باقی مانده است.

آیدا پناهنده به شیوه‌ای خلاقانه در قسمت آخر به مرور اتفاقان قصه «در انتهای شب» پرداخت.
تصویری از تخت خالی بهنام و ماهی هم از فریم‌های تاثیرگذار «انچه گذشت» قسمت پایانی بود.

قطعا این تمهید ناگهانی و در دقیقه نود به ذهن کارگردان نرسیده و از همان نقطه شروع برای چگونگی  اجرای آن فکرهایی در سر داشته. از تمام پلان‌ها و اشیاء معناساز داخل سریال، تصویری هم بدون حضور بازیگران گرفته شده تا در نهایت، این ورودی جذاب و پرمعنا شکل بگیرد.

«در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده براساس فیلمنامه آیدا پناهنده و ارسلان امیری، جمعه 29 تیر با پخش قسمت نهم به پایان رسید.

پست های مشابه :

سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده از سوم خرداد ماه انتشار خود را به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلمنت» آغاز می‌کندراز شعار تبلیغاتی برای «دیگه دیره واسه خاطره ساختن…» فاش شد | 03 /03 /03 «در انتهای شب» می‌آید سریال در انتهای شب به کارگردانی آیدا پناهنده از جمله سریال‌هایی است که توانسته با روایت درستی که از روابط یک زن و شوهر دارد به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند.پرونده‌ای برای تاثیرگذارترین صحنه‌های طلاق از «هامون» تا «در انتهای شب» | قصه یک جدایی هدی زین‌العابدین در سریال «در انتهای شب» یکی از کامل‌ترین و بهترین بازی‌هایش را ارائه داده است. آگراندیسمان، قسمت هفتم | بررسی بازی هدی زین‌العابدین در سریال «در انتهای شب» | وقتی از عشق حرف می‌زنیم علیرضا داودنژاد به عنوان بازیگر حضور درخشانی در سریال «در انتهای شب» دارد.آگراندیسمان، قسمت نهم | بررسی بازی علیرضا داوودنژاد در سریال «در انتهای شب» | زیر سایه پدر
برچسب ها: آنچه گذشتآیدا پناهندهارسلان امیریدر انتهای شب
پست قبلی

احیای اکران تابستان با نمایش شش فیلم از آغاز و میانه مرداد ماه | مهران ، سعید و محسن گرمابخش گیشه تابستان می‌شوند

پست‌ بعدی

مروری بر ده نقش مهم کارنامه زنده‌یاد سعید راد که برای همیشه از او به یادگار خواهند ماند | خداحافظ رفیق

پست‌ بعدی
سعید راد سوپر استار سینمای ایران در دهه 50 در سن 79 سالگی درگذشت.

مروری بر ده نقش مهم کارنامه زنده‌یاد سعید راد که برای همیشه از او به یادگار خواهند ماند | خداحافظ رفیق

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی