شنبه, خرداد 24, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

مروری بر فیلم‌هایی که به مشکلات ساخت یک فیلم در سینما پرداخته‌اند به بهانه اکران فیلم «آپاراتچی» | مصائب یک کارگردان

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
14 بهمن 1402
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
مروری بر فیلم‌هایی که به مشکلات ساخت یک فیلم در سینما پرداخته‌اند به بهانه اکران فیلم «آپاراتچی» | مصائب یک کارگردان

طرح از : شبنم رضوانی

مراحل ساخت یک فیلم، مشکلات و سختی‌هایی که در پشت صحنه وجود دارد و اتفاق‌هایی که گهگاه منجر به تغییر مسیر فیلم می‌شود، همگی جزو موارد بسیار مهمی هستند که بارها سوژه فیلم‌های مختلفی شده‌اند. در جشنواره امسال فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر روی چنین سوژه‌ای بنا شده و سختی‌های یک فیلمساز آماتور را در دوران جنگ برای ساخت فیلمی بر مبنای زندگی یک قاضی به تصویر می‌کشد. به بهانه نمایش این فیلم در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر، مروری داریم بر آثاری که مبتنی با مشکلات پشت‌صحنه فیلم‌ها ساخته شده‌اند.

به گزارش فیلم‌نیوز، تعداد فیلم‌های مرتبط با سینما بسیار زیاد است اما در این پرونده سعی کرده‌ایم صرفا روی آثاری دست بگذاریم که به نحوی روی مصائب ساخت یک فیلم بنا شده‌اند.

آپاراتچی | قربانعلی طاهرفر | 1402

تورج الوند همراه با فاطمه مسعودی‌فر در نمایی از فیلم«اپاراتچی»

فیلم «آپاراتچی» درباره تلاش‌های یک فیلمساز آماتور برای ساخت فیلمی درباره واقعیت‌های زندگی فردی است که تاثیر زیادی در زندگی‌اش دارد. شخصیت اصلی فیلم، یک نقاش بی‌سواد ساختمان اما عاشق سینماست. او با کمترین امکانات به همراه دوستانش چند فیلم کوتاه ساخته و توانسته توجه‌های زیادی را به خودش جلب کند. حالا با تلاش زیاد از مسجد محله امکانات می‌گیرد تا بتواند فیلمی درباره زندگی قاضی‌ای بسازد که همه نسبت به او بدبینند. او تمام مدت گمان می‌کند که فیلمش مورد استقبال قرار می‌گیرد و در جشنواره فجر برنده سیمرغ می‌شود. با این حال اما شرایط به گونه‌ای که او فکر می‌کند پیش نمی‌رود. فیلم در دهه شصت روایت می‌شود و با حال‌وهوای جنگ و اولین دوره‌های جشنواره فجر گره خورده است.

وقتی همه خوابیم| بهرام بیضایی | 1387

مژده شمسایی در نمایی از فیلم «وقتی همه خوابیم»

«وقتی همه خوابیم» اشاره مستقیمی دارد به زد‌و‌بندهای پشت‌صحنه سینما. بهرام بیضایی با این فیلم به نوعی نشان داد که چه موانعی بر سر راه فیلمسازی‌اش قرار دارد. این فیلم داستانی تلخ درباره کارگردانی است که به دلیل فشار تهیه‌کننده و دیگر عوامل مداخله‌گر نمی‌تواند فیلم خودش را آن گونه که می‌خواهد بسازد. مرحله به مرحله شاهد کنار رفتن بازیگران و عوامل اصلی به دلیل زدوبندها هستیم. چهره‌هایی جدید به میدان می‌آیند و فیلم ذره ذره از روایت اصیلش دور می‌شود تا جایی که دیگر از محتوای اولیه چیزی باقی نمی‌ماند. بازیگران جدید که همگی بی‌استعدادند با خرج پولی زیاد به میدان آمده‌اند، روح فیلم را می‌گیرند و آن را به اثری بی‌ارزش بدل می‌کنند. بیضایی در این فیلم صراحتا وضعیت سینمای ایران را به نقد می‌کشد.

میکس | داریوش مهرجویی | 1378

نگار فروزنده و زنده‌یاد خسرو شکیبایی در نمایی از فیلم «میکس»

«میکس» روایتی از سختی‌های فیلمسازی در ایران است و عده‌ای آن را در گروه آثاری قرار می‌دهند که در مذمت سینما ساخته شده است. داستان روایت مشکلات یک کارگردان برای رساندن فیلمش به جشنواره فجر است. چند روز بیشتر به شروع جشنواره نمانده و فیلمی که خسرو ساخته در مرحله صداگذاری دچار مشکل شده، فرسودگی دستگاه‌های فنی، قطع و وصل مدام برق، آماده نبودن موسیقی متن و خستگی عوامل فنی که به‌طور شبانه‌روزی مشغول به کار هستند باعث ایجاد فضایی پرتنش و عصبی‌کننده شده و کارگردان را تا مرز جنون پیش می‌برد. مهرجویی در این فیلم به همه کنایه می‌زند؛ ‌از همکاران فنی مثل تدوین‌گر و آهنگساز گرفته تا دستگاه نظارتی و خود کارگردان. به منتقدان و خبرنگاران و همچنین تماشاگران هم نقدی وارد می‌کند. در کنار اینها به حواشی سینما و اختلاف‌های زن و شوهری هم اشاره می‌کند و خلاصه به نظر می‌رسد با ساخت این فیلم، یک جورهایی خستگی‌اش را نسبت به فعالیت در سینما این گونه به تصویر می‌کشد.

دو فیلم با یک بلیت | داریوش فرهنگ | 1369

مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ در نمایی از فیلم «دو فیلم با یک بلیت»

«دو فیلم با یک بلیت» یکی از مهترین فیلم‌هایی است که درباره اتفاق‌های پشت‌صحنه یک فیلم ساخته شده و داریوش فرهنگ برای نام فیلم هم از فیلم و بلیت سینما استفاده کرده. ماجرا درباره بازیگر نقش اصلی یک فیلم است که سر فیلمبرداری دچار حادثه می‌شود و حالا برای اینکه فیلم ادامه پیدا کند باید به دنبال یک بدل بگردند تا بتوانند فیلم را به جشنواره برسانند. کارگردان بعد از جستجوی زیاد، بالاخره فروشنده‌ای دورگرد را پیدا می‌کندکه شباهت زیادی به بازیگر نقش اصلی دارد. او با ورود به پشت‌صحنه سینما تحت‌تاثیر فضای آنجا قرار می‌گیرد و در زندگی‌اش تغییراتی ایجاد می‌شود. مهدی هاشمی یکی از بهترین بازی‌هایش را در این فیلم به نمایش گذاشت و برنده سیمرغ شد.

شبح کژدم | کیانوش عیاری | 1365

جهانگیر الماسی همراه با حسن رضایی در نمایی از فیلم «شبح کژدم»

کیانوش عیاری در فیلم «شبح کژدم» از علاقه خودش به سینما و حواشی آن گفته و حتی خودش در مصاحبه‌ای توضیح داده که این فیلم یک جور حدیث نفس خودش است از زمانی که برای ساخت فیلم از این دفتر به آن دفتر می‌رفته ولی تهیه‌کننده‌ای پیدا نمی‌کرده. در «شبح کژدم»، قهرمان فیلم وقتی سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ای برای تبدیل فیلم کوتاهش به اثری بلند پیدا نمی‌کند، تصمیم می‌گیرد آن را در زندگی واقعی اجرا کند. از آن سو بازیگر فیلمش هم از این که قرار است از شر سیاه لشکری و کتک خوری رها شود، با فیلمساز همراه می شود. عیاری در این نماها هم کنایه‌ای به پشت صحنه بی‌رحم سینما می‌زند. اینجا هم سینما و زندگی به پیوند خورده است.

حاجی آقا اکتور سینما| اوانس اوگانیانس | 1312

نمایی از فیلم «حاجی آقا اکتور سینما»

«حاجی‌آقا آکتور سینما» فیلمی سیاه‌وسفید و یادگار دوران سینمای صامت است و به مشکلات ساخت یک فیلم از سوژه‌ای که هیچ تمایلی به بازی ندارد می‌پردازد. ماجرا از این قرار است که یک کارگردان سینما قصد دارد دنبال سوژه‌ای برای فیلم جدیدش بگردد و هم‌زمان با این پیشنهاد روبه‌رو می‌شود که از حاجی‌آقا که در کل با سینما مخالف است، یواشکی فیلم بگیرد. دختر و داماد و نوکر حاجی‌آقا با کارگردان هم‌دست می‌شوند که بدون اطلاع حاجی‌آقا شرایط را طوری مهیا کنند که ناخواسته مقابل دوربین قرار بگیرد و زندگی یک روزش به فیلم تبدیل شود. حاجی‌آقا در نهایت فیلم را می‌بیند و به سینما ایمان پیدا می‌کند. این فیلم در هشت پرده و با میان‌نویس فارسی، روسی و فرانسه ساخته شد و روز 11 بهمن 1312 در سینما رویال تهران نمایش داده شد.

پست های مشابه :

بازیگرانی که به واسطه بازی در فیلم‌های رضا میرکریمی ستاره شدند به بهانه اکران «نگهبان شب» | ستاره‌ای بدرخشید مروری بر اولین واکنش‌های مخاطبان درباره فیلم «نگهبان شب» | یک عاشقانه آرام ادامه ناکامی سینمای ایران در اسکار | پایان ماجراجویی «نگهبان شب» در اسکار 2024 همزمان با اکران عمومی اتفاق می‌افتد | آغاز اکران آنلاین «غریب»
برچسب ها: اپارتچیتورج الوندفاطمه مسعودی فردقربانعلی طاهری فرد
پست قبلی

یک زن یک فیلم | آنالیز بازی و کاراکتر الناز شاکر دوست در فیلم «بی‌بدن» | من مادر هستم

پست‌ بعدی

سامورایی‌ها تسلیم یوزهای ایرانی شدند | صعود سینمایی ایران با شکست ژاپن

پست‌ بعدی
سامورایی‌ها تسلیم یوزهای ایرانی شدند | صعود سینمایی ایران با شکست ژاپن

سامورایی‌ها تسلیم یوزهای ایرانی شدند | صعود سینمایی ایران با شکست ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی