درباره زندگی بازیگران و مشکلات و سختیهای برقراری تعادل میان زندگی درون نقشها با زندگی واقعی بارها در فیلمها و داستانهای مختلف صحبت به میان آمده است. محور اصلی نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی هم چنین مسئلهای است. زندگی و روابطی که روی صحنه تئاتر شکل میگیرد و مدتزمان کوتاهی طول میکشد و نهایتا به پایان میرسد. ما در این نمایش با بازیگران تنهایی مواجهیم که با احساسات واقعی خودشان بیگانهاند؛ ظاهرا میخندند و خوشحالند اما درونشان پر از غم و اندوه است. در نمایش «فردریک»، شبنم مقدمی ایفاگر نقش یکی از همین بازیگرهاست؛ زنی به نام مادمازل ژرژ که بالاترین دستمزدها را میگیرد و به لحاظ زیبایی و قدرت و ثروت زبانزد است اما در واقعیت تنهاست و اندوهش پایانی ندارد. مقدمی بعد از مدتها به عرصه تئاتر برگشته و با این نقش اتفاق مهمی را روی صحنه رقم زده است.
به گزارش فیلمنیوز، نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی با بازی شبنم مقدمی، سام درخشانی، مهدی حسینینیا، بهنام شرفی و … این شبها در تالار وحدت روی صحنه میرود؛ نمایشی که ضمن پایبندی به نمایشنامه اریک امانوئل اشمیت، نقدهایی هم به فضای اجتماعی این روزهای ما مطرح میکند. نگاهی داریم به بازی شبنم مقدمی در این نمایش.

مواجهه با نقش| مادمازل ژرژ زنی میانسال و جذاب است و به گفته خودش چهل سال روی صحنه تئاتر درخشیده. همه او را میشناسند و سالن نمایش بزرگی در فرانسه با او قرارداد بسته تا در همه نمایشهایش حضور داشته باشد. او معشوقه بازیگران زیادی بوده و روابطش مدت زمان کوتاهی به طول نینجامیده است. حالا که سنی از او گذشته، از اینکه بازیگران زن جوان روی صحنه بروند ناراحت است و نمیخواهد هیچچیز به جایگاهش خدشه وارد کند. شبنم مقدمی در همان نقطه ورود به نمایش ویژگیهایش را بروز میدهد و علاوه بر لباس و گریم، با حالات چهره و شیوه راه رفتن و تغییر لحن کاملا این شخصیت را میسازد.

تفاوت جنس بازی | از ابتدا تا انتهای نمایش، شبنم مقدمی سه بار جنس بازیاش را تغییر میدهد. اولینبار در جایگاه زنی جذاب، قدرتمند و خودخواه روی صحنه میآید که درواقع شخصیت اصلیاش را نمایان میکند. بار دوم او را روی صحنه نمایشی زرد و سخیف میبینیم؛ نمایشی که ژرژ به همراه فردریک در آن ظاهر شدهاند و قرار است بدترین بازیشان را در آن به نمایش بگذارند. مقدمی در این قالب، تمام تلاشش را میکند که باورناپذیر باشد، بد بازی کند و بازی اغراقشدهاش به چشم بیاید. در پایان نمایش وجهه دیگری از بازی او را میبینیم. جایی که اعتراف میکند برای بازیگران عشق ابدی وجود ندارد و خودش هم میداند مردی که حالا به او پیشنهاد ازدواج داده به زودی قرار است رهایش کند. او در دیالوگهای پایانیاش با فردریک از موضعی که ابتدای نمایش دارد پایین میآید و با اندوه حرف میزند و تا پایان این نقش را حفظ میکند. آنچه درباره بازی او در این نمایش اهمیت دارد تسلط روی همین تغییر نقشهاست.

زوجسازی | در نمایش «فردریک» بازیگر نقش اصلی سام درخشانی است و شبنم مقدمی زوج خوبی را با او تشکیل داده است. به فراخور تغییراتی که در نقش ایجاد میشود نوع روابط میان آنها هم تغییر میکند. فردریک و ژرژ که سالها قبل وارد رابطهای احساسی شده بودند مدتهاست صرفا به عنوان دو رفیق کنار هم قرار گرفتهاند و مقدمی و درخشانی هم تلاش کردهاند عمق این رفاقت را به بهترین شکل بسازند.
«فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی با بازی شبنم مقدمی، سام درخشانی، مهدی حسینینیا، بهنام شرفی و… هرشب به جز شنبهها تا پایان خرداد در تالار وحدت روی صحنه میرود.