سینمای ایران
مروری بر مصاحبه کارگردان روز واقعه درباره چگونگی ساخت این فیلم

شهرام اسدی : روز واقعه از معدود فیلمنامه‌هایی است که نقص ندارد

شهرام اسدی کارگردان روز واقعه در گفت وگویی با ماهنامه فیلم درباره فیلمنامه این اثر گفته :«متن بیضایی از معدود فیلمنامه‌هایی است که در ایران نوشته شده که کامل است و نقص ندارد.»

به گزارش فیلم‌نیوز، «روز واقعه» یکی از مهمترین فیلم‌هایی است که با موضوع واقعه کربلا و براساس متنی از بهرام بیضایی ساخته شده است. این فیلم را شهرام اسدی کارگردانی کرد. او در گفت وگویی که با امید روحانی در ماهنامه فیلم انجام داده درباره ساخت فیلم «روز واقعه» و حواشی آن صحبت کرده که در ادامه بخش‌های مهمی از این گفت وگو را می‌خوانید.

♦ من تابستان 67 به ایران برگشتم با دوستان تماس گرفتم در تلویزیون و فارابی، فیلمنامه خواستم که اگر طرحی می‌شناسند یا فیلمنامه‌ای در اختیار من بگذارند که بسازم. در همان هفته اول 18 فیلمنامه به دستم رسید و راستش هیچکدام خوب نبود. جز دوتا : روز واقعه و دیگری فیلمنامه «آب را گل نکنیم» که هر دو شخصیت‌های استخوان‌دار و درشتی داشتند.»

♦ «روز واقعه» را همان سال 67 شروع کردم. مراحل مقدماتی تولید طولانی شد. فروردین 68 فیلمبرداری را شروع کردیم. مقدمات و مراحل تدارکات آن فیلم خیلی درست بود. هر روز صبح با بازیگران از 9 صبح تا 5 بعد ازظهر جلسات تمرین، خواندن و فن بیان داشتیم.

♦ من هم دوست دارم یک جهان بینی و فکر و پیام را تعقیب کنم. از فکر و مایه شرح مظلومیت به عنوان یک شاخصه مضمونی خوشم می‌آید و آن را تعقیب می‌کنم و این درون مایه را دوست دارم.

♦ به جرات می‌گویم و بارها گفته‌ام که روز واقعه از معدود فیلمنامه‌هایی است که در ایران نوشته شده که نقص ندارد و کامل است. روابط محکم، شخصیت‌های کامل و بی نقص و بسیار استوار و متین و قائم به ذات دارد. »

♦ توقف تولید فیلم بعد از 14 دلایل زیادی داشت. مقداری شاید به علت پافشاری من روی اجرای دقیق و صحیح آن چیزی بود که می‌خواستم. صدای سر صحنه بود و مشکلات زیاد. استودیو آمادگی صدای سر صحنه نداشت. محل نزدیک حیابان بود و سقف پر از کبوتر و صدای اتومبیل‌ها وارد استودیو می‌شد. . هر روز صبح همه چیز آماده نبود. یک عده سیاهی لشکر امروز می‌امدند و بعد فردا چهره‌هایدیگری می‌آمدند و هیچ چیز مرتب نبود. این مسائل و پافشاری من و مسائل معمولی تولید در ایران و غیر حرفه‌ای بودن عوامل تولید و عادات مخصوص کار در سینمای ایران ، پروژه را به توقف کشاند.»

♦ وقتی فیلمنامه را دست گرفتم ، حتی معنای خیلی از واژه‌ها نمیدانستم که مثلا «حراره» چسیت؛ اما رفتم به بوشهر و خوزستان و لا به لای کتاب‌ها تحقیق کردم.

♦ خیلی‌ها گفتند که انگار فیلم دو پایان دارد. در فیلمنامه بیضایی هم وجود دارد به علاوه که صحنه‌ای است لازم. چون شاهدی علاقه‌مند دارد واقعه را بر‌می‌گرداند و به مردم می‌رساند. تازه من شیفته آن جمله های آخر درباره حقیقت بودم. از آن جمله‌ها و کلمات است برای همیشه تاریخ.

روز واقعه دومین ساخته سینمایی شهرام اسدی است که نخستین بار در جشنواره سیزدهم فیلم فجر از آن رو نمایی شد. این فیلم در ده رشته نامزد سیمرغ بلورین شد و موفق شد در رشته‌های بهترین فیلم و بهترین فیلم دوم (شهرام اسدی)، موسیقی متن ( مجید انتظامی)، چهره پردازی (عبدالله اسکندری) و صحنه و لباس(مجید میرفخرایی) برنده این جایزه شد.

در این فیلم علیرضا شجاع نوری بازیگر نقش اصلی مرد است و در کنار او عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، حسین پناهی، مهدی فتحی، سعید نیکپور و لادن مستوفی بازی دارند.

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید