سینمای ایران
بهترین پلیس‌هایی‌که در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم به بهانه بازی شهاب حسینی در نقش پلیس در فیلم «طلاخون»

پشت به پشت اسلحه

ژانر پلیسی یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سینمایی است که در ایران هم طرفداران خاص خودش  را دارد. در این سال‌ها فیلم‌های زیادی در این ژانر ساخته شده که اکثرا در بستر سینمای بدنه بودند. اما در کنار آنها فیلم‌های جذابی هم در این ژانر تولید شده که پلیس‌های جذاب داشته‌اند. برخی از این کاراکترها در گوشه‌ای در حافظه سینمایی مخاطبان ثبت و ضبط شده است. از هفته گذشته فیلمی با نام «طلاخون» بر پرده سینماها نشسته که در آن شهاب حسینی نقش یک کارآگاه پلیس را بازی می‌کند. همین اتفاق موجب شد تا جذابت‌ترین پلیس‌هایی که در این سال‌ها در فیلم و سریال‌ها مختلف دیده‌ایم را مروری گذار کنیم.

جواد عزتی | سرگرد احمد خسروی | مردبازنده | 1400

جواد عزتی در فیلم «مرد بازنده» نقش کارآگاهی را بازی می‌‌کند که حدود 16 سال از سن واقعی او بزرگتر است. همین تفاوت سنی موجب شده تا او خودش را درگیر یک چالش جالب کند. کارآگاهی که در آستانه بازنشستگی‌است و خانواده از هم گسیخته‌ای دارد. همسرش فوت شده و رابطه‌اش با پسر جوانش شکرآب است. او در این گیر و دار درگیر یک پرونده قتل می‌شود. پرونده پیچیده‌ای که مسر پر پیچ و خمی دارد. عزتی در تقابل با این کاراکتر سعی می‌کند تا ابعاد شخصیتی سرگرد خسروی را به بهترین شکل ممکن جلوه‌گر کند. او برای حرکت در این مسیر لحن گفتار و حتی نوع راه رفتن و ایست‌هایش را تغییر داده تا احمد را باور پذیر کند.

پیمان معادی | صمد| متری شش و نیم | 1397

«صمد» یک افسر پلیس حوزه مواد مخدر است. آدمی مصم و جدی که در کارش با هیچکس شوخی ندارد. در «شش و نیم متر» با تصویری واقعی از پلیسی رو‌به رو هستیم که به دور از تعارفات مرسوم در سریال‌ها و فیلم‌ها رفتار‌هایی طبیعی در مصاف با موقعیت‌ها و آدم‌ها از خودش بروز می‌دهد. معادی با پیدا کردن ابعاد شخصیتی این پلیس به آن جان داده و توانسته صمد را به باور مخاطب بنشاند. او برای پیدا کردن «ناصر خاکسار» که یکی از سرکرده‌های توزیع شیشه است از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و در این مسیر هر مانعی را از سر راهش بر می‌دارد حتی اگر آن مانع دوست و همکار قدیمی‌اش باشد.

فریبرز عرب نیا | سرگرد سعید | آخرین بار کی سحر را دیدی؟ | 1394

فریبرز عرب نیا در فیلم«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ایفاگر نقش کارآگاهی است که درگیر یک پرونده قتل می‌شود. او یک کارآگاه کارکشته‌ای است که حالا باید از راز و رمزهای یک قتل سردربیاورد. عرب نیا برای ایفای نقش سرگرد سعید در مسیری گام بر‌می‌دارد که مخاطب شمایی از آن را در قامت کارآگاه‌های معروف فیلم ها و سریال‌ها دیده است. یک پلیس کم حرف و درون‌گرا که تلاش دارد از لابه لای حرف‌های مظنونین و سرنخ‌‌ها، معمای ناپدید شدن سحر را کشف کند. او کم حرف می‌زند و تمام حس و حال هایش را از طریق نگاه و میمیک صورتش بیرون می‌ریزد. عرب‌نیا نقش یک کارآگاه خسته اما زبر دست را با جزییات به سرانجام می‌رساند.

فرامرز قریبیان | سرگرد تدین | گناهکاران | 1391

فرارمز قریبیان تا دلتان بخواهد نقش پلیس و کارآگاه بازی کرده  و برایش جایزه هم گرفته است. او در جشنواره یازدهم برای بازی در نقش یک کارآگاه پلیس در فیلم «بندر مه آلود» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. اما در بین تمام این نقش‌ها، کاراکتر «سرگرد تدین» در فیلم «گناهکاران» که خودش هم آن را کارگردانی کرده منحصر بفرد و جذاب‌تر است. او در این فیلم نقش کارآگاهی را بازی می‌کند که به قانون خودش اعتقاد دارد و برای رسیدن به هدفش هر مانعی را از سر راه برمی‌دارد حتی اگر آن مانع یک امر قانونی باشد. سرگرد تدین جدی و خشن است و قریبیان به خوبی تمامی ابعاد شخصیتی او را  در بازی اش جلوه گر می‌سازد.

امیر آقایی | سروان فرید| بی گناهان | 1387

امیر آقایی جز بازیگرانی است که تا به حال در چند فیلم و سریال نقش پلیس را بازی کرده است. اما یکی از شاخص‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین پلیسی که او بازی کرده، کاراکتر «سروان فرید» در سریال «بی‌گناهان» است. آقایی در دومین همکاری پیا‌پی‌اش با احمد امینی در قامت یک افسر پلیس آگاهی حاضر شده است. او پلیس تنها و درون‌گرایی است که تنها مامن‌اش مادرش است. پلیسی متهعد که از آشفتگی‌‌های پیرامونش کلافه‌است و به دنبال این است که در این آشفتگی ، ردی از سفیدی و روشنایی پیدا کند. خلوت‌های سروان فرید و مصافش با سوژه‌های که در مظانش هستند جز لحظات جذاب بازی آقایی است.

امین حیایی | گروهبان محسن گرائیلی| شب | 1386

امین حیایی برای فیلم «شب» نخستین سیمرغ بلورینش را به دست آورد. او نقش یک گروهبان نیروی انتظامی را بر عهده دارد که ماموریت دارد تا یک خلافکار کهنه کار تحویل زندان دهد. کاراکتر او یک جوان گیلکی است و همین لهجه موجب شده تا بازی او نسبت به کارهای دیگرش رنگی دیگر به خود بگیرد. حیایی با آنالیز درست رفتارهای ماموران انتقال خلافکار توانسته ریز رفتارهای این افراد را در بازی‌اش وارد کند. توجه او به این جزییات موجب شده تا بازی‌اش در نقش گروهبان فیلم«شب» متمایز شود و به چشم بیاید. او با ایفای این نقش قدرت بازیگری‌اش را به رخ می‌کشد.

پرویز پرستویی | سرگرد قربانی | مومیایی 3 | 1379

یکی از جذاب‌ترین پلیس‌های تاریخ سینمای ایران را باید به نام پرویز پرستویی سند زد. او در فیلم کمدی-فانتزی «مومیایی3» شمایلی متفاوت و در عین حال جذابی از یک پلیس ارائه می‌دهد. فضای خاص فیلم محمد رضا هنرمند این بستر را برای پرستویی مهیا کرده تا تصویر کاریکاتورگونه پلیس «مومیایی 3» را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. او در قامت سرگرد قربانی ، چنان فرو می‌رود که مخاطب او را باور می‌کند و همراه با این کاراکتر در فضای فانتزی فیلم غرق می‌شود. پرستویی با لحنی شبیه به‌«آلن دلون» می‌خواهد خودش را به کارآگاه‌های فرنگی نزدیک کند تا مخاطب جوگیری او را در لحظات بحرانی به خوبی پذیرا باشد. او با کاراکتر قربانی نشان میدهد که چقدر فضای یک کمدی فانتزی را می‌شناسد.

جمشید هاشم پور | فتاح |  آواز قو  | 1379

در سال‌های اولیه شروع به کار دولت اصلاحات فیلم‌های اعتراضی زیادی در سینمای ایران ساخته شد. «آواز» قو یکی از همین فیلم‌ها بود که محور درامش بر اساس تقابل نسل جوان با جامعه است. در اینجا با پلیسی روبه رو می‌شویم که بر خلاف نگاه حاکم ، تلاش دارد تا همگام با نسل جوان باشد. او در چارچوب قانون می‌خواهد نسل جوان را با آنچه‌که آرمان خوانده می‌شود صلح دهد. جمشید هاشم‌پور در شمایل این پلیس چنان حضور قدرتمندی در فیلم دارد که مخاطب باورش می‌کند و همراهش می‌شود. او در نقش « فتاح» تمام تلاشش را می‌کند تا شمایل متفاوت این پلیس را به خوبی به باور تماشاگر بنشاند و موفق هم می‌شود.

خسرو شکیبایی | استوار امیر حیدری | سایه به سایه | 1374

پلیسی که خسرو شکیبایی در فیلم_مجموعه «سایه به سایه» بازی کرده اگرچه حضور کوتاه دارد، اما ایفای آن توسط شکیبایی موجب شده تا این نقش به چشم بیاید. استوار حیدری با بازی شکیبایی اگرچه حضورش به چند سکانس محدود می‌شود اما شکیبایی در همان چند سکانس این پلیس را به باور مخاطب می‌نشاند. پلیسی که تنزل درجه گرفته و در پی اثبات حقانیت خود است. شکیبایی آرامشی به این کاراکتر داده که مخاطب عزم جزم او را برای دفاع از این حقانیت باور می‌کند. این آرامش هم در لحن دیده می‌شود و هم در گفتار بر همین اساس مخاطب درکنار او می‌ایستد و می‌پذیرد که استوار این مسیر را تا انتها می‌رود حتی اگر به قیمت از دست رفتن جانش باشد.

فیلم‌نیوز

1 دیدگاه

  • به به بسیار مطلب خوبی بود. ما چند مدت هست که به اینستاگرام نمی‌آییم ولی همیشه گزارش ها، مطالب و متن های خوب تان از طریق کانال تلگرامی دنبال می کنیم.
    و در ضمن تبریک ما را اگر چه با تاخیر برای سالروز تولد رسانه فیلم نیوز گرامی را پذیرا باشید.
    پاینده و تندرست باشید🌹🌹☺️

دیدگاهتان را بنویسید