سینمای ایران
بررسی میزان مخاطبان و سود سینماها از طرح دو هفته‌ای اکران نیم‌بهای سینماها

 شکست بزرگ یک طرح / دو هفته بلیت نیم‌بها 100 میلیون هم عایدی نداشت

با پایان طرح دو هفته‌ای اکران نیم‌بهای سینماها، با وجود افزایش مخاطبان سینما در این طرح نسبت به دو هفته ابتدای مهر، مجموع فروش فیلم‌ها تفاوت چندانی با قبل از این رویداد ندارد. میزان مخاطبان پنج فیلم پرفروش فعلی 200هزار نفر در این طرح افزایش یافته اما میزان فروش فیلم‌ها فقط حدود 70میلیون بیشتر شد است.

به گزارش فیلم‌نیوز، طبق گفته سعید خانی مدیر پخش خانه فیلم ، بلیت نیم‌بها که طی دو هفته گذشته اعمال شده عملاً هیچ تأثیری بر بهبود و رونق وضعیت سینما نگذاشته و تا وقتی فیلم جدید اکران نشود، وضعیت تغییری نخواهد داشت.

برای بررسی درستی این گفته، میزان مخاطبان سینماها و فروش پنج فیلم پرفروش فعلی اکران را در سه دوره زمانی دوهفته پایانی شهریور (18 تا 31 شهریور)، دو هفته ابتدایی مهر (1 تا 14 مهر) و دو هفته طرح نیم‌بها (20 مهر تا 3 آبان)، بررسی کرده‌ایم.

«پسر دلفینی» در دو هفته پایان شهریور، با 250هزار بلیت، 6 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش کرده بود. در دو هفته اول مهر میزان فروش بلیت‌های این فیلم به 69هزار رسید و فروش آن 1 میلیارد و 995 میلیونی شد. با اجرای طرح نیم بها از 20 مهر تا 3 آبان، 103هزار نفر برای تماشای این فیلم به سینما رفته‌اند و فروش آن به 1 میلیارد و 988 میلیون رسیده است. درواقع با وجود افزایش  34هزار نفری میزان مخاطبان، فروش آن تغییری نداشته است.

فروش فیلم «ابلق» در دو هفته پایان شهریور، با 141 هزار و 700 مخاطب، 4 میلیارد تومان بود. میزان مخاطبان این فیلم در دو هفته ابتدای مهر به 28 هزار و 700 نفر رسید و 997 میلیون تومان هم فروش کرد. در دو هفته طرح نیم‌بها، میزان مخاطبان آن به 38 هزار نفر رسیده، یعنی 10هزار نفر به آن اضافه شده، اما فروش آن 147 میلیون تومان هم از نیمه اول مهر کمتر شده و به 850 میلیون تومان رسیده است.

فیلم «ابلق»به کارگردانی نرگس آبیار در بازه زمانی اجرای طرح نیم بها در مجموع 850 میلیون تومان فروش کرد

فیلم «انفرادی» در دوهفته پایان شهریور با فروش 250 هزار بلیت، فروشی معادل 3 میلیارد و 500 میلیون تومان داشت. در دوهفته ابتدای مهر، 32هزار و 600 نفر برای تماشای آن بلیت خریدند و فرشش به 1 میلیارد و 100 میلیون تومان رسید. در طرح دوهفته‌ای نیم‌بهای بلیت، تعداد فروش بلیت برای این فیلم به 72 هزار رسیده. یعنی 40هزار نفر افزایش داشته و فروش فیلم هم یک میلیارد و 400 میلیون تومان شده. یعنی 300 میلیون بیشتر از فروش دو هفته ابتدای مهر. با این حساب، «انفرادی» تنها فیلمی است که از طرح نیم‌بها سود کرده است.

فیلم «دوزیست» در دوهفته پایان شهریور 104هزار بلیت فروخت و حدود 3 میلیارد تومان فروش داشت. دو هفته ابتدای مهر، فروش این فیلم به 24هزار و 400 بلیت و 870 میلیون تومان رسید. در طرح دو هفته‌ای نیم‌بهای بلیت، 37هزارنفر برای تماشای فیلم بلیت خریده‌اند، اما میزان فروش آن به 840 میلیون تومان رسیده؛ یعنی 30 میلیون هم کمتر از دو هفته ابتدایی مهر.

در بازه زمانی اجرای طرح بلیت نیم بها 37 هزار مخاطب به تماشای «دوزیست» نشستند

فیلم «تی‌تی» در دو هفته پایان شهریور با بلیت‌فروشی برای 51هزار نفر، 1 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشت. دو هفته ابتدای مهر، فروش این فیلم به 14هزار بلیت و 488 میلیون تومان رسید. در دو هفته برگزاری طرح نیم‌بها، 18هزار نفر برای تماشای فیلم رفته‌اند و با وجود فروش 4هزار بلیت بیشتر، میزان فروش آن به 428میلیون رسیده است؛ 60 میلیون کمتر از قبل اجرای طرح.

در کل می‌توان به این نتیجه رسید که طرح نیم‌بهای بلیت سینماها در این دو هفته باعث شد حدود 200هزار مخاطب بیشتر از دو هفته ابتدایی مهر به سینما بروند اما در میزان فروش سینماها تاثیر خاصی نداشت و در مجموع، فقط 63 میلیون تومان به نفع سینماها بود.

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید