فرنوش ارس خانی: از همان سکانس ابتدایی، مخاطب خیلی زود او را مورد قضاوت قرار میدهد و زیر لب میگوید: «چقدر شبیه زنان سنتی قدیمی است! چقدر قدیمی و کهنه فکر میکند!»
محدثه یک کدبانوی تمامعیار است، به قولی قدیمیها، زن زنان است! از آنهایی که صبح تا شب در آشپزخانه و مشغول رسیدگی به امور خانه است و میتواند یکتنه و در عرض چند ساعت برای چند خانوار غذاهای متنوع درست کند.
چالش شخصیتی محدثه زمانی آغاز میشود که حساسیتها و نگرانیهای بیشازحد او، موجب آزار اطرافیان میشود. شوهرش به خاطر برخی حساسیتهای محدثه، آشفته و بههمریخته است، چون معتقد است همسرش صبح تا شب در آشپزخانه در حال پختوپز و شست و روب است و یا مشغول سرک کشی به زندگی دیگران، چون همانند زنان امروزی، اجتماعی و اهل بزکدوزک کردن نیست!
مواجهه محدثه با خواهرزادهاش ساناز نیز او را با موقعیتهایی بحرانزایی در زندگی مواجه میسازد. لحظهبهلحظه ورود او در خانه محدثه، گویی با ارتعاش دیوارها و قاعدههایی همراه است که در طول 23 سال برای زندگی خود درست کرده.
از خندههای همسرش با ساناز و زمزمههایشان با همدیگر، ناخودآگاه حسادتهای زنانه ای که انگار سالهاست در درونش دستنخورده ماندهاند، جان میگیرند. وقتی میبیند ساناز سر میز صبحانه و در مقابل شوهر و دخترش سیگار می کشد، از شدت عصبانیت دلش میخواهد او را خفه کند.
هنگامه قاضیانی در این فیلم با بازی بسیار ظریف و هوشمندانه خود، چهره ماندگار و باورپذیری از یک زن حساس و متعصب ارائه داده است. او اینقدر راحت بازی کرده که انگار از ابتدا تا انتهای فیلم مخاطب دارد با شخصیت محدثه زندگی میکند و حتی گاه حساسیتهای او را نیز باور دارد.