پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

مرور نقش‌های ماندگار طناز طباطبایی / نیمه پنهان

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
18 فروردین 1400
در سینمای ایران
0
مرور نقش‌های ماندگار طناز طباطبایی / نیمه پنهان

فرنوش ارس خانی: طناز طباطبایی از بازیگرانی است که در سینما قدم به قدم رشد کرده و موقعیت‌هایش را بدست آورده است. آشنایی مخاطب با او از سریال «میوه ممنوعه» حسن فتحی شکل گرفت و با «صداها»ی فرزاد موتمن تحسین منتقدان را برانگیخت. در ادامه با انتخاب‌های هوشمندانه، موقعیت‌‌های پیشرفت بیشتری برایش فراهم شد و در طول دو دهه حضور در سینما، توانست شمایل تاثیرگذاری از زنان طبقات مختلف ارائه کند.

«شنای پروانه»
زنی آسیب دیده از طبقه پایین جامعه که با وجود کوتاه بودن نقش اما حضورش در سراسر فیلم احساس می‌شود. حضور تاثیر گذار و قدرت اجرا در لحظات کوتاه، اتفاقا فرصت بیشتری را برای قضاوت و داوری در مورد کیفیت نقش آفرینی او داده است. معصومیت و نگاه‌های ملتمسانه پروانه برای اثبات حقیقت از ویژگی‌های برجسته بازی طباطبایی است. او برای این نقش جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را بدست آورد.

 

«هیس دخترها فریاد نمی زنند»
یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های پوران درخشنده که برای طباطبایی با دست آورد مهمی همراه بود. این فیلم زمینه ساز شهرت بیشتر او در سینما شد؛ نقشی که برای بازیگر بسیار سخت و چالش برانگیز بود. طباطبایی در این فیلم کاراکتری را ایفا کرده که شاید تا قبل از آن کمتر در سینمای ایران به آن توجه شده بود: دختری به نام شیرین که در سن هشت سالگی مورد سو استفاده قرار می‌گیرد و زخم این آسیب و وحشت از آن تا سالها با او همراه است.

«آرایش غلیظ»

زنی ساده و فریب خورده که احساسات و موقعیتش مورد سو استفاده قرار می گیرد. نقش تازه‌ای در کارنامه بازیگری طباطبایی بود؛ با شمایلی شبیه دیگر زنان فیلم نعمت الله و همانقدر ساده لوح و زود باور که دل در گروی یک مرد شیاد می دهند و بازیچه او قرار می‌گیرند. تجربه با حمید نعمت الله سکوی پرتاب برای هر بازیگری می تواند باشد. تضادهای درونی شخصیت لادن در برابر مسعود مرد شرور و ناآرام، از برجسته ترین نکات شخصیت پردازی فیلم نعمت الله بود.

«مرهم»
«مرهم» یازدهمین تجربه سینمایی طباطبایی که بسیای از تماشاگران و منتقدان پس از تماشای فیلم او را شایسته دریافت سیمرغ می‌دانستند اما هیئت داوران حتی او را نامزد هم نکرد! «مرهم» نقطه عطف کارنامه بازیگری طباطبایی و یک فیلم خوش ساخت دیگر از علیرضا داودنژاد است که توسط کارگردان صاحب سبک و مولفی همچون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و اصغر فرهادی مورد توجه قرار گرفت. طباطبایی در این فیلم نقش دختر معتاد و گریزان را بازی کرده که شیمی ارتباط او با بازیگران فیلم خصوصا کاراکتر عزیز قابل توجه است. لادن تغییر و تحول مهمی در کارنامه دهه اول بازیگری طباطبایی ایجاد کرد. بازی او در تقارن با فضای ساده فیلم و شخصیت‌ها است.

«خشم و هیاهو»
یکی از پیچیده‌ترین نقش‌های او در کارنامه‌اش است که با اجرایی دقیق باید تبادل موقعیت حنا را در دو نیمه فیلم حفظ می‌کرد. طباطبایی در اینجا وظیفه پیچیده تری نسبت به سایر نقش‌هایش دارد؛ در نیمه اول یک دختر پر شر و شور است که سر راه یک مرد زن دار قرار می‌گیرد و در ادامه برای حفظ عشق و رابطه‌اش با او، درگیر ماجرای قتل همسر اول مرد و تنها قربانی اصلی فیلم می‌شود. طباطبایی برای بازی در این فیلم نامزد نقش اول جشنواره فیلم فجر شد.

 

«رخ دیوانه»
دختری پولدار و بی‌دغدغه به نام ماندانا که در گیر یک بازی شیطنت آمیز و غیر قابل پیش بینی به همراه چند تن از دوستان مجازی خود در واقعیت می‌شود. طباطبایی در این فیلم با اینکه برای دومین بار بازی در نقش یک دختر معتاد را تجربه کرد اما بازی‌اش مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت. او برای این فیلم نامزد نقش اول سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد.

 

پست های مشابه :

تصویر تجاوز در فیلم‌های ایرانی طناز طباطبایی: تاوانِ زیبایی محمد کارت از سرمایه‌های سینمای آینده است اکران «شنای پروانه» متوقف می‌شود
برچسب ها: آرایش غلیظخشم و هیاهورخ دیوانهشنای پروانهطناز طباطباییمرهمنقش های طناز طباطبایینقش های ماندگارهیس دخترها فریاد نمی زنند
پست قبلی

پایان تدوین «چپ، راست» / صداگذاری و موسیقی به نیمه رسید

پست‌ بعدی

ترجیح خیلی‌ها این است که آثاری که ادای فیلم اجتماعی را در می‌آورند دیده شوند

پست‌ بعدی
ترجیح خیلی‌ها این است که آثاری که ادای فیلم اجتماعی را در می‌آورند دیده شوند

ترجیح خیلی‌ها این است که آثاری که ادای فیلم اجتماعی را در می‌آورند دیده شوند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی