سه شنبه, اردیبهشت 30, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

واکاوی دلایل موفقیت فیلم «هتل» که این روزها عنوان پرفروش‌ترین اثر اکران را روی پیشانی دارد | بازی موش و گربه

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
10 آبان 1402
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
واکاوی دلایل موفقیت فیلم «هتل» که این روزها عنوان پرفروش‌ترین اثر اکران را روی پیشانی دارد | بازی موش و گربه

طرح از : شبنم رضوانی

فیلم «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی پس از گذشت یک ماه از شروع اکران، با اختلاف عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران فعلی سینماها را به خود اختصاص داده و رقابت گسترده‌ای را با فیلم‌های پرفروش امسال آغاز کرده است. برخلاف برخی فیلم‌های کمدی پرفروش، «هتل» هم به لحاظ ساختار، هم محتوا و هم جنس بازی‌ها اثر قابل تأملی است و در تمام موارد به مخاطبانش احترام گذاشته است. به بهانه استقبال بالا از این فیلم در اکران عمومی، دلایل موفقیت آن را بررسی می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نیوز، یکی از دلایل اهمیت «هتل» در اکران عمومی این است که همه سطح مخاطبی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و خیلی کم پیش می‌آید در طول فیلم احساس کنند شعورشان نادیده گرفته شده است.

یکی از امتیازهای فیلم هتل ترکیب بازیگران آن است. صدف اسپهبدی یکی از کاراکترهای اصلی است که در این ترکیب به خوبی جواب داده است.

انتخاب بازیگران | درست است که بسیاری از مخاطبان فیلم «هتل»، به خاطر پژمان جمشیدی راهی سینماها شده‌اند اما تجربه ثابت کرده که یک بازیگر به تنهایی نمی‌تواند بار موفقیت یک فیلم را به دوش بکشد. در این فیلم اما انتخاب بازیگران در کنار سایر موارد موفقیت‌آمیز عمل کرده است. علاوه بر پژمان جمشیدی، محسن کیایی که پیش‌تر تجربه‌های زیادی در کمدی برجا گذاشته، اینجا هم به کمک ترکیب بازیگران آمده و ریما رامین‌فر و غلامحسین نیکخواه هم توانسته‌اند به نحوی این پازل را تکمیل کنند. جدیدترین مهره اثرگذار این فیلم، صدف اسپهبدی است؛ بازیگری که اولین بار در فیلم «علفزار» با نقش یک زن معتاد کارتن‌خواب، قدرتش را در بازیگری اثبات کرد و در «هتل» نشان داد تبحر زیادی در خلق موقعیت‌های کمدی دارد.

زوج‌های قدرتمند | بخش مهمی از جذابیت فیلم «هتل» به قدرت بازی سه بازیگر اصلی آن یعنی پژمان جمشیدی، محسن کیایی و صدف اسپهبدی برمی‌گردد. پژمان و محسن ابتدای فیلم در جایگاه رئیس و مرئوس قرار دارند اما رفته رفته با فاش شدن رازهای خصوصی‌شان مجبور می‌شوند شیوه روابطشان را تغییر دهند. آنها مدام بهم باج می‌دهند تا هرطور شده اندک آبرویی که برایشان باقی مانده را حفظ کنند. همین تغییر جنس رابطه و تلاش مدام برای حفظ آبرو آنها را در جایگاه جذابی کنار هم قرار می‌دهد. از سوی دیگر زوج پژمان و صدف اسپهبدی قرار دارند. بازیگرانی که در قالب زن و شوهر سابق به میدان می‌آیند. از یک طرف چشم دیدن هم را ندارند و از سوی دیگر مجبورند برای منافع مشترک مدام قربان‌صدقه هم بروند و در مواقع بحرانی هوای هم را داشته باشند. روابط میان این دو زوج و موقعیت‌های کمدی که به عنوان مکمل‌های هم شکل می‌دهند، محور اصلی فیلم را با چفت‌وبست درستی کنار هم قرار می‌دهد.

در فیلم «هتل» شاهد زوج‌های جذابی هستیم که در کنار هم موقعیت‌های بامزه‌ای را رقم می‌زنند.

روابط علی‌ومعلولی منطقی | یکی از دلایل اصلی موفقیت فیلم، به محکم بودن روابط علی و معلولی وقایع مختلف برمی‌گردد. طبیعی است حضور همزمان چند نفر در یک هتل، به خودی خود نمی‌تواند باورپذیر باشد اما کارگردان با گذاشتن قراردادی مبنی بر اینکه هتل مورد نظر جزو هتل‌های مشهور کیش است و در این چند روز خدماتش را با تخفیف بسیار زیاد ارائه می‌دهد، این مشکل را حل کرده است. اینجاست که هرکدام از پازل‌های این چند ضلعی پا به این هتل می‌گذارند. از سوی دیگر هتل خدمتکاری دارد که خیلی زود با همه صمیمی می‌شود و به همه پیشنهاد می‌دهد تا از یک فروشگاه مشخص که تخفیف ویژه گذاشته خرید کنند و به همین دلیل هم حضور این افراد در آن فروشگاه هم منطقی به نظر می‌رسد. درست است که مواردی مثل سفر ناگهانی همسر مسعود مروجی چندان با این ساختار پیرنگی مستحکم هم‌راستا نیست و تا حدی از منطق فیلم بیرون می‌زند اما کاملا مشخص است که کارگردان برای چیدن سایر موارد کنار هم فکر شده عمل کرده است. البته باید این مسئله را هم در نظر گرفت که بخشی از این موارد، جزو الزامات یک اثر کمدی است و از این جهت قابل پذیرش است.

پژمان جمشیدی در «هتل» بازی خوبی از خود ارائه داده است.

پیچیدگی موقعیت‌ها | «هتل» روی الگوی پیرنگی کلاسیک بنا شده و گره‌های پی‌درپی و کشمکش‌های دائمی شخصیت‌ها که مدام در طول اثر افزایش پیدا می‌کنند، از دیگر دلایل موفقیت فیلم به حساب می‌آید. از همان ابتدا هنوز عروسی شروع نشده، متوجه می‌شویم که با سفر تازه‌داماد با همسر سابقش برای مشخص کردن تکلیف یک ارث قدیمی، تهدیدی متوجه زندگی اوست. با معرفی شخصیت عمه و ویژگی‌های اخلاقی و حساسیت‌های او، این تهدید بالاتر می‌رود و با به میان آمدن پای نوزادی خیالی، همه چیز وارد مرحله حادتری می‌شود. اینجاست که پای پدرزن و عروس جدید هم به میان می‌آید و اولین بحران اساسی شکل می‌گیرد. بلافاصله بعد از این، ماجرای رئیس شرکت و منشی این پازل را تکمیل می‌کند و حالا از اینجا به بعد است که همه چیز روی دور تند می‌افتد و چالش‌ها به نهایت خود می‌رسد. درواقع موقعیت‌ها طوری کنار هم قرار گرفته‌اند که فرصت نفس کشیدن به مخاطب نمی‌دهند و از طرفی به اندازه کافی خنده‌دار هستند برای اینکه با هیجانی توام با کیف دنبال شوند.

ویترین جذاب  | در کنار تمام این موارد، مسعود اطیابی به عنوان کارگردانی که فیلم‌های کمدی‌اش بارها جزو پرفروش‌ترین آثار سینما بوده‌اند و تبحر زیادی در جلب توجه مخاطبان دارد، این بار هم سعی کرده ویترین قابل‌توجهی برای فیلمش فراهم کند. موسیقی و رقص در این فیلم هم کاربرد زیادی دارد و اولین موقعیت‌های کمدی خنده‌دار، درست در ترکیب با موسیقی و رقص شکل می‌گیرد. با همین تمهید است که فیلم برای مخاطبانش قلاب می‌اندازد و بعد از آن با خوراک جذابی که پیش رویش می‌گذارد اجازه نمی‌دهد ارتباطش قطع شود. طبیعتا استفاده از این عناصر به تنهایی نمی‌توانست برای فیلم پیش برنده باشد و از آنجایی که در ارتباط تنگاتنگ با ماجراهای فیلم است، قابل توجه به نظر می‌رسد.

«هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی روز 5 مهر 1402 اکران شد و در مدت یک ماه موفق شد پای حدود یک میلیون نفر را به سینماها باز کند.

پست های مشابه :

نگاهی به کارنامه و اتفاقات زندگی هنری زنده‌یاد امین تارخ به بهانه سالروز درگذشتش | همیشه استاد درباره فعالیت‌های حمید جبلی در عرصه کارگردانی، فیلمنامه‌، نمایشنامه و انتشار کتاب به بهانه سال‌روز تولدش | مرد خاطرات شیرین بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌ها میان فیلم‌ها و سریال‌های همنام ایرانی به بهانه اکران «هتل» | ناتنی‌ها خداحافظی تلخ مسعود کیمیایی با رفیق دیرینه‌اش در چهارشنبه غم‌انگیز سینمای ایران | کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران…
پست قبلی

اولین گمانه‌زنی‌ها برای حضور فیلم‌های سینمایی در رقابت جشنواره فجر چهل‌‌ودوم | پای کدام فیلم‌ها به میان می‌آید؟ از فیلم عزتی و مدیری تا صبح اعدام افخمی

پست‌ بعدی

یک اتفاق عجیب و غریب در انتشار رسمی نخستین فیلم رخشان بنی‌اعتماد | «خارج از محدوده» با لوگو شبکه افق و زیرنویس‌های تلویزیون در شبکه خانگی

پست‌ بعدی
یک اتفاق عجیب و غریب در انتشار رسمی نخستین فیلم رخشان بنی‌اعتماد | «خارج از محدوده» با لوگو شبکه افق و زیرنویس‌های تلویزیون در شبکه خانگی

یک اتفاق عجیب و غریب در انتشار رسمی نخستین فیلم رخشان بنی‌اعتماد | «خارج از محدوده» با لوگو شبکه افق و زیرنویس‌های تلویزیون در شبکه خانگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی