سه شنبه, اردیبهشت 30, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

روایت فریدون جیرانی و علیرضا داوودنژاد از نامهربانی‌هایی که به داریوش مهرجویی شد | دل داریوش را شکستند

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
23 مهر 1403
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
فریدون جیرانی و علیرضا داودنژاد با انتشار پست‌های از داریوش مهرجویی و قتل فجیع او گفتند و نوشتند.

طرح از :شبنم رضوانی

فریدون جیرانی و علیرضا داوودنژاد برای سالروز قتل فجیع زنده‌یاد داریوش مهرجویی پست‌هایی منتشر کرده‌اند. جیرانی به دل‌شکستی‌های مداوم مهرجویی از توقیف و سانسور فیلم‌هایش اشاره کرده و غم او را با سال‌های آخر عمر غلامحسین ساعدی مقایسه کرده است. علیرضا داوودنژاد هم با انتشار ویدیویی گفته که مهرجویی بعد از آن شبی که مقابل دوربین نشست و با عصبانیت برای اکران فیلمش فریاد کشید دیگر مهرجویی سابق نشد. او تاسیس بنیاد جایزه مهرجویی را کوچکترین کاری دانسته که می‌توان برای این کارگردان بزرگ انجام داد.

به گزارش فیلم‌نیوز، در روزهای اخیر بسیاری از کارگردان‌ها، بازیگران و چهره‌های مطرح سینما درباره داریوش مهرجویی و خدماتی که به سینمای ایران کرده است نوشته‌اند و صحبت کرده‌اند. حرف‌های فریدون جیرانی و علیرضا داوودنژاد جزو بهترین‌ها به حساب می‌آید.

فریدون جیرانی در سال‌روز قتل فجیع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر پستی با تصویری از زنده‌یاد داریوش مهرجویی منتشر کرد و درباره آخرین تصویری که از او دیده است نوشت: «جمعه گذشته بیستم مهرماه یازده اکتبر بی‌بی‌سی فارسی در برنامه آپارات یک فیلم مستند درباره داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر به نام «الماس در گام لامینور» نشان داد. فیلمی که حسن صلح‌جو مجری برنامه آن را ساخته بود. فیلمی با مدت تقریبی یک ساعت و بیست دقیقه که تمام آن در سال ۱۴۰۱ طی سفر مهرجویی و همسرش به پاریس و در همان جا فیلمبرداری شده بود. آنچه در این فیلم برای من مهم بود، آخرین تصویری بود که از مهرجویی می‌دیدم؛ تصویری که تا جمعه شب ندیده بودم. یک مهرجویی عصبی معترض آشفته مضطرب و خسته خسته از شرایط جامعه‌ای که دارد در آن زندگی می‌کند. خسته از سانسوری که در دو دوران با فیلم‌های او شده است.»

فریدون جیرانی و علیرضا داودنژاد با انتشار پست‌های از داریوش مهرجویی و قتل فجیع او گفتند و نوشتند.
داریوش مهرجویی از زمان ساخت فیلم «گاو» با نامهربانی‌های سیستم مواجه شد.

جیرانی به مشکلاتی که مهرجویی در زمان اکران فیلم‌هایش با آن مواجه شده نوشته: «گاو از سال ۴۷ تا ۲۷ بهمن ۴۸ منتظر نمایش عمومی بود. «دایره مینا» از ۵۳ تا ۲۳ فروردین ۵۷ اجازه نمایش عمومی پیدا نکرده بود. «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» از ۵۹ تا ۶۹، «بانو» از ۶۹ تا ۷۶ و «سنتوری» که اصلا در سینماها به نمایش عمومی در نیامد. باید به این سال‌های انتظار مهرجویی برای نمایش فیلمش سانسور موردی فیلم‌هایش را هم اضافه کنیم سانسوری که در مواردی باعث تغییر مفهوم فیلم ها شده است.»

او درباره این سانسورها توضیح داده: «از نوشته‌ای که اول فیلم «گاو» گذاشتند و زمان فیلم را به عقب بردند تا پایان تحمیلی «اجاره‌نشین‌ها» که مفهوم فیلم راعوض می‌کرد. در فیلمی که من جمعه شب دیدم مهرجویی دوجا گریه کرد. یکی دراز کشیده روی تخت در فضای نیمه تاریک و یکی بعد از صحبت درباره ساعدی که صحبتش را قطع می‌کرد تا اشک‌هایش را پاک کند.شاید در این لحظه مهرجویی یاد مقاله آوارگی افتاده باشد؛ مقاله‌ای که ساعدی در آخر عمرش نوشته بود. مقاله‌ای که به روایت جواد مجابی زمانی نوشته شده بود که از قبل تصمیم گرفته بود که خودش را با نوشخواری با قهر کردن از دنیا و در به دری از بین ببرد. مهرجویی حتما در این لحظه گریستن یاد سرانجام زندگی ساعدی و مرگش در آوارگی و در ۵۰ سالگی افتاده است. در آن لحظه که مهرجویی برای ساعدی گریه کرده از سرانجام زندگی خودش خبر نداشته است و چه سرانجام تلخی داشتند این دو دوست دو همراه این دو نابغه یکی در تئاتر و ادبیات و دیگری در سینما و ادبیات ».

فریدون جیرانی و علیرضا داودنژاد با انتشار پست‌های از داریوش مهرجویی و قتل فجیع او گفتند و نوشتند.
جیرانی تغییر پایان‌بندی «اجاره‌نشین‌ها» را ظلمی در حق داریوش مهرجویی می‌داند.

علیرضا داوودنژاد کار مهم داریوش مهرجویی را با اولین عمل پیوند قلب در جهان مقایسه کرده و در ویدئویی که از خودش منتشر کرده گفته: «مهرجویی بزرگ قلب زندگی ایرانی را به کالبد سینمای ایران پیوند زد. گرمای زندگی ایرانی، تصنعی نبودن و طبیعی بودن، یکی از مسائل مهمی بود که مهرجویی وارد ایران کرد.»

او درباره ملموس بودن آثار مهرجویی توضیح داده: «ما در تاریخ سینمای ایران فیلم روستایی زیاد داشتیم اما روستای فیلم گاو یک چیز دیگر بود. نفس می‌کشید و زنده بود. مهرجویی بزرگ به سینمای ایران نبض داد. آقای هالو، علافی‌اش وسط اتوبوس و آمدنش به تهران و آن باغچه حاشیه شهر و ماجراهایش برای من واقعا  غافلگیر کننده بود و شاید شعله سینما در دل من همانجا روشن شد.»

فریدون جیرانی و علیرضا داودنژاد با انتشار پست‌های از داریوش مهرجویی و قتل فجیع او گفتند و نوشتند.
داریوش مهرجویی همراه با حسن قلی‌زاده سر صحنه فیلم اجاره‌نشین‌ها

درباره آثار درخشان مهرجویی و دلایل این موفقیت هم گفته: «روایتگری، شخصیت‌پردازی، گریم، طراحی لباس، صحنه، انتخاب لوکیشن، نور، میزانسن، بازیگری، حالات رفتار گفتار آن، تنوع لحن‌ها، قاب‌بندی، تدوین، ریتم، هارمونی، صداگذاری، موسیقی، میکس و مهمتر از همه تنوع و تعدد فیلم‌های ممتازی که در کارنامه این مرد بزرگ هست را نمی‌توان نادیده گرفت: گاو، آقای هالو، دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، هامون، پری، سارا، لیلا، میکس، مهمان مامان و … مهرجویی بزرگ آدمیزاد را دوست داشت. انسان‌دوست اصیل و واقعی بود. این پرسوناژها را هر کدام مثل یک ساز می‌دید که با یک چیدمان ماهرانه انگار ارکستراسیون می‌داد و اثر هنری تالیف می‌کرد. او خودش بود، خیلی خودش بود. موجود فردیت یافته یک فرد انسانی یک هنرمند.»

درباره مشکلاتی که مهرجویی با آن مواجه بوده هم توضیح داده: «خب آدم‌هایی هم که فردیت زنده و خلاق دارند معمولا در محاصره سازمان‌ها هستند. شبی که فیلم مهرجویی بزرگ را دیدم که مقابل دوربین نشسته و یقه پیرهن جر می‌دهد و می‌گوید بیایید من را بکشید واقعا نگران شدم. البته بعدش آمد رفع‌ورجوع کرد اما به نظرم دیگر این مهرجویی آن مهرجویی سابق نشد. واقعا دلشکسته و غمگین بود و رنج می‌کشید.

فریدون جیرانی و علیرضا داودنژاد با انتشار پست‌های از داریوش مهرجویی و قتل فجیع او گفتند و نوشتند.
داودنژاد معتقد است که باید بنیاد جایزه مهرجویی تاسیس شود.

او درخواست کرده برای مهرجویی یک بنیاد جایزه در نظر بگیرند: «یک چیزی را مطمئنم آن این است که گنجی برای سینمای ایران به ارث گذاشت و با هر فیلمی که ساخت سطح همه رشته‌های سینمایی را در سینمای ایران ارتقاع داد. کاش کانون کارگردانان یا مجمع فیلمسازان و … بیایند باهم یک بنیاد جایزه داریوش مهرجویی تاسیس کنیم. هرسال به یک فیلم دو فیلم و … جایزه دهیم. جایزه به فیلم‌هایی که گرمای انسانی زندگی ایرانی را دارند، باورپذیرند و روایت جذاب دارند‌. فکر می‌کنم حداقل کاری است که باید برای این مرد بزرگ انجام دهیم.»

پست های مشابه :

نگاهی به آمار‌وارقام و مشکلات داریوش مهرجویی برای ساخت دومین فیلم کارنامه‌اش | گاو با ۱۴۵ هزارتومان ساخته شد مروری بر اعتراض‌های مهرجویی نسبت به سانسور و توقیف و وضعیت فیلمسازی درسینمای ایران | من به این سینما معترضم خداحافظی تلخ مسعود کیمیایی با رفیق دیرینه‌اش در چهارشنبه غم‌انگیز سینمای ایران | کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران… خاطره‌بازی با ده سکانس درخشان فیلم‌های داریوش مهرجویی به بهانه اولین سال‌روز قتل دلخراش این هنرمند یگانه | مهرجویی هنوز زنده است…
برچسب ها: داریوش مهرجوییعلیرضا داود نژادغلامحسین ساعدیفریدون جیرانیگاو
پست قبلی

نگاهی به سریال‌های که بحران روحی و آسیب‌های دوران کودکی شخصیت اصلی زمینه سازارتکاب او به قتل شده ، به بهانه سریال «بازنده» | باید تو را پیدا کنم

پست‌ بعدی

فصل چهارم سریال محمدحسین مهدویان بعد از «بازنده» منتشر می‌شود | پایان «زخم کاری» در برلین

پست‌ بعدی
تولید سریال «زخم‌کاری» با ضبط سکانس‌های باقی مانده در شهر برلین به پایان می‌رسد.

فصل چهارم سریال محمدحسین مهدویان بعد از «بازنده» منتشر می‌شود | پایان «زخم کاری» در برلین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی