پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

دست چه کسی روی چراغ سفید است؟

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
8 فروردین 1401
در تلویزیون
0
دست چه کسی روی چراغ سفید است؟

دوره جدید عصرجدید با داوری ژاله صامتی، کارن همایون‌فر، مجید اسماعیلی و امین حیایی چندروزی است شروع شده و حالا دیگر تا حد زیادی حال‌وهوای این دوره دستمان آمده و می‌توانیم تا با  اطمینان بیشتری درباره آنها اظهارنظر کنیم. رفتار رای‌دهی این چهار داور جدید عصرجدید را بررسی می‌کنیم.

ژاله صامتی

ژاله صامتی در فصل سوم جایگزین رویا نونهالی شده است

ژاله صامتی با مهربانی ذاتی‌اش، سهل‌گیرترین داور این دوره عصرجدید است اما با این حال هیچ‌وقت بی‌دلیل و از روی احساسات صرف امتیاز مثبت نمی‌دهد. معمولا سعی می‌کند درباره هر اجرا به تقاط قوت بیشتر از ضعف تمرکز کند دقت کند و با تکیه بر آنها چراغ سفید را روشن کند. نکته قابل توجه درباره داوری صامتی، واکنش‌های جالب او در هنگام تماشای اجراهاست. از همان ابتدا از روی واکنش‌های صورتش می‌شود فهمید قرار است چه رایی بدهد. وقتی از اجرایی خوشش بیاید چهره‌اش باز می‌شود لبخند می‌زند و حتی بعضی وقت‌ها با هیجان واکنش نشان می‌دهد و بلندبلند می‌خندد و تشویق می‌کند. جزو داورهایی است که در یک سوم ابتدایی اجرا رای می‌دهد حتی اگر را‌یش منفی باشد. مسئله مهم دیگر این است که با سایر داورها به خاطر رای‌های منفی که داده‌اند وارد چالش می‌شود و از حق شرکت‌کننده‌ها دفاع می‌کند. در مقایسه با رویا نونهالی، تنها داور خانم فصل‌های قبل، سخت‌گیری کمتری نشان می‌دهد واکنش منفی نسبت به اجراهای خطرناک ندارد.

کارن همایون‌فر

کارن همایونفر به مانند آریا عظیمی نژاد سخت گیر است و به زحمت چراغ سفید را روشن می کند

شاید بتوانیم او را سخت‌گیرترین داور این دوره عصرجدید به حساب بیاوریم. بسیار دقیق است و به این سادگی‌ها دستش را روی چراغ سفید نمی‌برد. برای رای دادن دیدی همه‌جانبه دارد و موشکافانه و با تمرکز زیاد روی جزئیات نظر می‌دهد. حتی در زمینه داوری اجراهای نمایشی هم بیشتر از ژاله صامتی و امین حیایی که متخصص این عرصه هستند حساسیت نشان می‌دهد. خیلی وقت‌ها حتی اگر یک اجرا به نظرش درست باشد و فقط چند ایراد کوچک داشته باشد به خاطر آن ایرادها رای مثبت نمی‌دهد و جالب اینجاست که بعضی اوقات بعد از اینکه چراغ سفید را روشن می‌کند باز هم به شرکت کننده می‌گوید برای این امتیازی که داده تردید داشته و کلی با خودش کلنجار رفته است. اجرایی که همایون‌فر هم برایش چراغ سفید روشن کند و هم تعریفی ضمیمه‌اش داشته باشد، مشخص است که بخش مهمی از راه را رفته و می‌تواند با خیال راحت ادامه دهد. به نظر می‌رسد این موشکافی، در میان آهنگسازها رواج دارد و از این حیث رفتارش بی‌شباهت با آریا عظیمی‌نژاد نیست.

مجید اسماعیلی

دکتر مجید اسماعیلی جایگزین معقول و مناسبی برای سید بشیر حسینی بود

سر جای سیدبشیر حسینی نشسته و با اینکه تفاوت‌های زیادی با سیدبشیر دارد اما درست مثل او به فرامتن بیشتر از خود اجرا اهمیت می‌دهد و اظهارنظرهایش طولانی است. معتقد است هر اجرا جدای از اینکه باید جذاب باشد و مخاطب را درگیر کند حتما نیاز به معنا و هدف مشخصی دارد. حتی وقتی به اجراهایی که پر از حرکات محیرالعقول است یا مثلا به شعبده‌بازی ربط پیدا می‌کند رای مثبت می‌دهد در توضیح می‌گوید که این رای را به جسارت و شجاعت او داده است و کشور ما به آدمهای شجاع و دلاور نیاز دارد. البته کماکان معتقد است که چهار رای مثبت به یک اجرای پر از حرکات خطرناک، چندان درست نیست و شاید این مسئله را ترویج کند که این کارها خوب است و بقیه هم باید سراغش بروند. جزو داورهایی است که دیر رای می‌دهد و خیلی وقت‌ها می‌گوید منتظر شده تا ببیند بقیه چه رایی میدهند و مثلا اگر یک نفر سه رای مثبت گرفته با خیال راحت به او رای منفی بدهد.

امین حیایی

امین حیایی تنها داوری است که در هر سه فصل عصرجید حاضر بوذه است

رفتار امین حیایی در قبال شرکت‌کننده‌های «عصرجدید» تعریف شده است و دیگر نیازی به توضیح بیشتر ندارد. سومین دوره است که او را در جایگاه داوری می‌بینیم و حالا هم درست سر جای خودش نشسته است. جالب اینجاست که در دوره‌های قبل، بار اصلی شوخی و خنده روی دوش او بود و حالا ژاله صامتی هم در این زمینه در کنار او قرار گرفته است. یکی از نکات قابل توجه درباره رفتار رای‌دهی حیایی این است که خودش را پیشکسوت می‌داند و در مواجهه با اجراهایی که دیگر داورها هیجان‌زده می‌کند رفتاری عادی‌تر دارد. این مسئله باعث شده ژاله صامتی مدام با او شوخی کند. حیایی جزو مهربان‌ترین داورهای دوره‌های قبل بود و اینبار زمانی که به میدان آمد تاکید کرد می‌خواهد سخت گیرتر باشد اما در عمل، چنین اتفاقی نیفتاده و کماکان جزو داورهای مهربان و پر چراغ سفید این مجموعه است. او همچنان پر انرژی است و باز هم روی سن قرار می‌گیرد و از طناب بالا می‌رود و مشارکت‌ بالایی در اجراها دارد.

پست های مشابه :

افخمی با «نقد سینما» به سراغ جشنواره می رود آغاز «هفت» با نادیده گرفتن فرهادی این کارها برنامه ریزی شده و عامدانه است ابراهیم حاتمی کیا سریال «حضرت موسی» را می سازد
برچسب ها: عصر جدید ، احسان علیخانی، علی فروغی، شبکه سه ، تلویزیون ، امین حیایی، رویا نونهالی، ژاله صامتی، کارن همایونفر، آریا عظیمی نژاد، دکتر مجید اسماعیلی، دکتر سید یشیر حسینی، امین حیایی
پست قبلی

ردای «لیدی مکبث» بر قامت «رعنا»

پست‌ بعدی

«درخت گردو» مظلوم مثل مردم سردشت

پست‌ بعدی
«درخت گردو» مظلوم مثل مردم سردشت

«درخت گردو» مظلوم مثل مردم سردشت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی