«آدمفروش» فیلمی ساده و کم ادعاست که قصهی جذابی را در فضایی پررنگ و لعاب و خاطرهانگیز دهه سی روایت میکند. یکی از نکات مثبت این فیلم، بازی علی شادمان در نقش داوود است، پسر جوانی که هنوز از مرز نوجوانی عبور نکرده، با واقعیت تلخ بزرگسالی روبهرو میشود و از سمت نزدیکترین اعضای خانوادهاش زخم میخورد. این کاراکتر ساده، قهرمان و الگوی عطا، پسربچه نقش اصلی فیلم است. به نظر عطا، داوود همهچیز تمام است و در هرچه اراده کند اول میشود. داوود در طول این فیلم از پسر جوان و خام و خوشخیال به سمت بزرگسالی قدم برمیدارد و علی شادمان این تغییر مسیر را به بهترین شکل در بازیاش نشان میدهد.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه اکران فیلم «آدمفروش» به کارگردانی محمود کلاری، در آگراندیسمان این هفته، ابعاد مختلف این کاراکتر را بررسی میکنیم.

ویژگیریهای ظاهری: داوود در فیلم «آدمفروش» نقش پسر جوانی را در سال 1332 بازی میکند. موهایش کوتاه است و سبیل کمپشتی هم روی صورت دارد. او داخل خانه زیرپوش آستینرکابی میپوشد و بیرون از خانه یک پیرهن آستینکوتاه رنگ روشن مردانه به تن میکند.

اهمیت کاراکتر: شخصیت اصلی این فیلم پسربچهای به نام عطا با بازی رایان سرلک است؛ پسربچهای که در عالم کودکی پسرعمهاش داوود را که حالا به سن جوانی رسیده، همهچیز تمام میداند و آرزو دارد وقتی بزرگ شد یکی مثل او باشد. داوود لکنت زبان دارد و در یک خیاطی کار میکند. آرزو دارد یک روزی ثروت و قدرت زیادی به دست آورد. همیشه ورزش میکند و میل میزند و هیکل ورزیدهای دارد. ابتدای فیلم یک دوچرخه میخرد و همین دوچرخه هم به حسرتهای عطا اضافه میکند. داوود ابتدای فیلم پسر مهربانی است و آزارش به کسی نمیرسد اما وقتی خالهاش به او تهمت دزدی میزند و به زندان میافتد، دیگر چشم دیدن او را ندارد. حتی وقتی خالهاش را حال بد در بیمارستان میبیند با او تند حرف میزند و حاضر نمیشود نسخهاش را بپیچد. ما از زاویه دید عطا با این کاراکتر روبهرو میشویم و میشنویم که مدام میگوید دلش میخواهد مثل داوود باشد. وقتی هم که ناخواسته باعث میشود داوود به زندان بیفتد، به شدت ناراحت میشود و عذاب وجدان میگیرد.

جنس بازی: شادمان در این فیلم نقش پسری چند سال کوچکتر از خودش را بازی کرده است؛ پسری 17-18 ساله که هنوز از هیجانهای دوران نوجوانی عبور نکرده اما مدام برای ایندهاش نقشه میکشد. داوود لکنت زبان دارد و علی شادمان با تسلط زیادی روی لحن، این ویژگی را در کل فیلم حفظ کرده است. با دو جنس متفاوت از بازی شادمان در این فیلم مواجهیم. قبل از اینکه به زندان بیفتد، پر از هیجان و شیطنت است و رابطه خوبی با عطا دارد. او را با دوچرخه به گردش میبرد و با همه خوشرفتار است اما وقتی از زندان آزاد میشود رفتارش تغییر میکند. این تغییر نه تنها روی رفتار که حتی روی نگاه او هم اثر میگذارد. نگاهش سرد است و معمولا به روبهرو خیره میشود. بزرگتر از سنش حرف میزند و رفتار میکند. مواجههاش با خالهای که توی بیمارستان بستری است کاملا متفاوت از قبل است. با او برخوردی بسیار تند دارد و حتی ذرهای ترحم در کلامش دیده نمیشود. انگار تلخی روزگار زندان و کتک خوردن مداوم باعث شده روحیش دستخوش آسیب شود و شادمان بسیار درست و دقیق این تغییر را در وجوه مختلف این کاراکتر به نمایش گذاشته است.
«آدمفروش» به کارگردانی محمود کلاری و تهیهکنندگی علی اوجی ساخته شده و رایان سرلک، علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسنپور، پژمان بازغی، رویا جاویدنیا، صابر ابر، مهرو نونهالی و … در آن بازی دارند.