پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

نگاهی به دلایل موفقیت سریال «در انتهای شب» به بهانه پایان آن | صحنه پیوسته به‌جاست

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
29 تیر 1403
در اخبار مهم, نمایش خانگی
4
سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده به یکی از موفق‌ترین و تاثیر‌گذارترین سریال‌های خانگی تبدیل شد.

طرح از :شبنم رضوانی

مرجان فاطمی | «در انتهای شب» جمعه 29 تیر با انتشار قسمت نهم به پایان رسید؛ سریالی که از همان نقطه شروع، به خاطر باورپذیر بودن موقعیت‌ها و پرداختن به تمام وجوه زندگی، توانست احساسات و عواطف مخاطبان را درگیر کند و آنها را هر هفته برای تماشای قسمت بعد منتظر نگه دارد. آیدا پناهنده در سریالش با ظرافت به تفاوت‌های میان یک زن و مرد هنرمند پرداخت و روی مشکلاتی دست گذاشت که شاید در ظاهر اهمیتی نداشته باشند اما در مسیر زندگی، سنگ‌های فراوانی پیش پای یک زوج می‌گذارند.

به گزارش فیلم‌نیوز، «در انتهای شب» اولین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده در ساخت یک سریال بود؛ کارگردانی که پیش‌تر با ساخت سه فیلم «ناهید»، «اسرافیل» و «تی‌تی»، توانسته بود مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. به بهانه پایان این سریال نگاهی داریم به عوامل موفقیت آن.

سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده به یکی از موفق‌ترین و تاثیر‌گذارترین سریال‌های خانگی تبدیل شد.
ویژگی بارز «در انتهای شب» نزدیک بودن وقایع آن به زندگی واقعی بود که این نشان از یک فیلمنامه و کارگردانی سنجیده می‌داد.

فیلمنامه | آنچه در وهله اول «در انتهای شب» را به اثری پرکشش برای مخاطبان تبدیل کرد، پایبندی آن به واقعیت‌های زندگی روزمره بود. وقتی در شبکه‌های اجتماعی به کامنت‌های منتشر شده زیر پست‌های مرتبط با این سریال نگاهی می‌اندازیم بیشتر از همه با نظراتی از این دست مواجه می‌شویم که «انگار سریال را درست از روی زندگی ما ساخته‌اند.»؛ زندگی ما یعنی همان زوج‌هایی که نه کنار هم احساس خوشبختی می‌کنند و نه می‌توانند دور از هم بمانند. آنها مقصر شرایط پیش آمده نیستند اما تفاوت‌های شخصیتی و نوع نگاه‌شان به زندگی باعث شده انتظارات‌شان از هم براورده نشود، کنار هم مدام سرخورده شوند و رابطه‌شان به اصطحکاک برسد. با وجود همه اینها اما احساساتشان هنوز رنگ نباخته و همین هم آنها را کماکان کنار هم نگه داشته است. جاذبه اصلی سریال درست در همین نزدیکی به زندگی واقعی است. مثل تمام دفعاتی که هریک از ما تصمیم به ترک دیگری گرفته‌ایم، برای آخرین‌بار گوشی را قطع کرده‌ایم یا دری را پشت سر خودمان بسته‌ایم. رفته‌ایم تا زندگی جدید و پرهیجانی را تجربه کنیم اما گذشت زمان بهمان ثابت کرده آنقدرها هم در این تصمیم قوی نبوده‌ایم. هنگام دیدار دوباره، باز هم دست‌هایمان لرزیده یا شنیدن خبری درباره رابطه جدید طرف مقابل‌ آشفته‌مان کرده است. پناهنده این احساسات انسانی و این رنج‌های مدام را به ساده‌ترین شکل تصویر کرد و با جسارت زیاد این مسئله را گوشزد کرد که برای نمایش قوی بودن، هیچ فرمول ثابتی وجود ندارد.

سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده به یکی از موفق‌ترین و تاثیر‌گذارترین سریال‌های خانگی تبدیل شد.
سحر گلدوست در سریال «در انتهای شب» درخشش خیره‌کننده‌ای داشت.

کارگردانی | این نمایش جذاب احساسات و عواطف انسانی براساس فیلمنامه قدرتمند آیدا پناهنده و ارسلان امیری و کارگردانی موفق پناهنده شکل گرفت و مثل یک تابلوِ نقاشی پرحس، با رنگ و نور و موسیقی به نهایت خود رسید. انتخاب دقیق و درست بازیگران و زندگی واقعی آنها مقابل دوربین باعث شد در تمام وجوه بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم و حتی ذره‌ای از عناصر سریال فاصله‌ نگیریم. یکی از مهمترین ویژگی‌های سریال این بود که پناهنده در جایگاه کارگردان، روی صندلی قضاوت نمی‌نشست، حکم صادر نمی‌کرد و برای موجه جلوه دادن یکی، دیگری را زیر سوال نمی‌برد. اتفاقا برای هریک از شخصیت‌ها سهمی در نظر گرفته بود و اجازه می‌داد به اندازه کافی به هریک از آنها نزدیک شویم، زندگی را از زاویه نگاه او ببینیم و برایش حقی قائل باشیم. در سریال «در انتهای شب»، خوب و بد مطلقی وجود نداشت. همه شخصیت‌ها مثل زندگی واقعی هم حق داشتند و هم نه. حتی رفتارهای اشتباه‌شان هم از نگاه خودشان معقول و منطقی به حساب می‌آمد و ما هم به عنوان مخاطب کاملا این مسئله را درک می‌کردیم. پناهنده سعی کرده بود سریالش به لحاظ سیاهی و سفیدی هم در سطح متعادلی قرار بگیرد. در تلخ‌ترین شرایط، دیالوگی به زبان می‌آمد یا خاطره‌ای گفته می‌شد و لبخندی هم روی لب‌ها می‌نشست و همین تعادل، سریال را بیشتر به زندگی واقعی نزدیک می‌کرد.

سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده به یکی از موفق‌ترین و تاثیر‌گذارترین سریال‌های خانگی تبدیل شد.
پارسا پیروز‌‌فر و هدا زین‌العابدین یکی از بهترین بازی‌هایشان در سریال «در انتهای شب» ارائه دادند.

بازی‌ها | بخش مهمی از جذابیت سریال بدون شک به خاطر بازی درخشان پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین بود. آنها به‌درستی موفق شدند وضعیت و موقعیت زن‌وشوهری بالغ اما با نگاه‌های متفاوت به زندگی را به تصویر بکشند. هردو آنها در ارائه جزئیات در ویژگی‌های شخصیتی موفق ظاهر شدند و تردیدها و ترس‌ها و احساسات‌شان را به ظریف‌ترین شکل مقابل دید مخاطبان گذاشتند. زین‌العابدین در جایگاه زنی عاشق و احساساتی، بارها و بارها موفق شد بغض‌اش را پشت ظاهری سرد و جدی از بهنام پنهان کند اما در عین‌حال عمق احساساتش را پیش روی مخاطبانش بگذارد. پیروزفر هم بارها با نقاشی کشیدن و راه رفتن مداوم و تردید در بیان جملات، موفق شد آنچه را در درونش جریان دارد عیان کند. بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف شاهد بازی این دو بازیگر بوده‌ایم اما شواهد نشان می‌دهد «در انتهای شب» امضای مهمی در کارنامه هریک از آنها باشد. علاوه بر این دو، سحر گلدوست که اولین بار در سریال «قهرمان» اصغر فرهادی به مخاطبان معرفی شده بود هم در این سریال با نقش ثریا گام مهمی در کارنامه‌اش برداشت. جدای از نمایش هنرمندانه تنهایی و اندوه، گلدوست موفق شد شمایلی دقیق و درست از زنانی به تصویر بکشد که در ظاهری ساده و مهربان، به‌راحتی می‌توانند به زندگی یک مرد نفوذ کنند و خلاء رابطه قبلی را برایشان پرکنند. علیرضا داوودنژاد هم که یکی از مهمترین برگ‌برنده‌های سریال بود. شمایلی از یک پدر سنتی واقعی پیش رویمان گذاشت. به موقع شوخی می‌کرد، به موقع چک می‌زد، به موقع با نوه‌اش بازی می‌کد، به موقع دخترش را از پنجره فراری می‌داد و به موقع هم با جدیت مقابل اومی‌ایستاد و در خانه راهش نمی‌داد. هیچ‌یک از رفتارش قابل پیش‌بینی نبود و همین مسئله هم او را باورپذیر می‌کرد.

سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده به یکی از موفق‌ترین و تاثیر‌گذارترین سریال‌های خانگی تبدیل شد.
پیوند پایان‌بندی قصه با دیدار ماهی و مادر بهنام بهترین ترفند برای سرانجام «در انتهای شب» بود.

پایان‌بندی | منتظر بودیم ببینیم پناهنده پس از عبور از تمام این مسائل، قرار است برای چنین اثری چه نقطه پایانی بگذارد که هم شعاری و اغراق‌شده نباشد و هم دل مخاطبان از تماشای آن به درد نیاید. این پایان‌بندی با کمک صحبت‌های سکانس ماقبل‌آخر ماهی در دادگاه رقم خورد. او از خلاء حضور مادر در زندگیش صحبت کرد و از مادر بودن و مادری کردنش برای همه حرف زد. این صحبت‌ها به دیدار او از مادر بهنام و صحنه‌ای احساسی گره خورد و مهمترین زمینه‌چینی  برای نقطه پایان بود؛ پایانی که خیال همه را راحت کرد و می‌توان گفت بهترین نقطه آخر برای چنین سریالی بود.

پست های مشابه :

هدی زین‌العابدین در سریال «در انتهای شب» یکی از کامل‌ترین و بهترین بازی‌هایش را ارائه داده است. آگراندیسمان، قسمت هفتم | بررسی بازی هدی زین‌العابدین در سریال «در انتهای شب» | وقتی از عشق حرف می‌زنیم سریال «در انتهای شب» نخستین تجربه سریال سازی آیدا پناهنده از سوم خرداد ماه انتشار خود را به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلمنت» آغاز می‌کندراز شعار تبلیغاتی برای «دیگه دیره واسه خاطره ساختن…» فاش شد | 03 /03 /03 «در انتهای شب» می‌آید «در انتهای شب» عنوان نخستین سریال خانگی آیدا پناهنده است که از سوم خرداد انتشار خود را آغاز کرد.نگاهی به قسمت اول سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده | روایتی شیرین از تلخی یک زندگی   سریال «در انتهای شب« ساخته آیدا پناهنده جمعه 29 تیرماه تمام می‌شود.«در انتهای شب» جمعه تمام می‌شود | ماهی و بهنام به هم برمی‌گردند؟
برچسب ها: آیدا پناهندهدر انتهای شبسحر گلدوستفیلمنتهدا زین العابدین
پست قبلی

درباره سریال خاطره‌انگیز «سال‌های دور از خانه» به بهانه آغاز پخش آن از شبکه تماشا | قصه ما و اوشین  

پست‌ بعدی

26 سال از اکران فیلم «آژانس شیشه‌ای» گذشت ، فیلمی که فضای فیلمسازی در سینمای ایران را تغییر داد | ابراهیم در آتش

پست‌ بعدی
26 سال از اکران فیلم «آژانس شیه‌ای» ساخته جنجالی ابراهیم حاتمی‌کیا گذشت.

26 سال از اکران فیلم «آژانس شیشه‌ای» گذشت ، فیلمی که فضای فیلمسازی در سینمای ایران را تغییر داد | ابراهیم در آتش

دیدگاه‌ها 4

  1. نیک اندیشان می گوید:
    11 ماه پیش

    خیلی خوب و تمیز همه چی سر جایش بود …
    بعد از زخمی شدن استاد نقاشی ما منتظر ژانر پلیسی جنایی بودیم…
    یا در قسمت های اول و سوم و چهارم ما منتظر ژانر تخیلی پلیسی بودیم…
    ولی خانم پناهنده این غافل گیری رو به بیننده می داد و از کنار این اتفاقات به سادگی رد می شد و به جذابیت سریال اضافه می کرد…
    تنها ایراد این سریال میشه به موسیقی متن آن اشاره کرد…!!!
    ممنون از سوپر استار های این سریال…
    کارگردانی بدون نقص خانم پناهنده …
    از عوامل پشت صحنه … پیروز باشید

    پاسخ
  2. فرحناز آيت‌اللهی می گوید:
    11 ماه پیش

    سریال در انتهای شب یک سریال خوش ساخت با پایان عالی. درود بر سرکار خانم پناهنده و همه دست اندرکاران این سریال که بعد از مدت ها منتظر آمدن جمعه و قسمت جدید این سریال بودم.در پناه خدا

    پاسخ
  3. سهیلا بهرامی می گوید:
    11 ماه پیش

    من این سریال نرم و و آروم با ماجراهای واقعی رو‌دوست داشتم بازی هدی عالی بود نقش به چهره و رفتار و گویش او بشدت سازگار بود تبریک به کارگردان

    پاسخ
  4. اریانا می گوید:
    11 ماه پیش

    جناب پارسا پیروز فر چقدر جذاب و با شخصیت شدن در فیلم یاغی و در انتهای شب چقدر این استایل و شخصیت بهشون میاد اصلا من ب عشق ایَون پای فیلماشون میشینم و خانم هدی زین العابدین حرف نداشتن توی فیلم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی