جمعه, فروردین 29, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

همیشه پای «عطا» در میان است

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
14 اسفند 1401
در سینمای ایران
0
همیشه پای «عطا» در میان است

«انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی با 77 میلیارد فروش در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفته است؛ فیلمی که بخش مهمی از فروش آن به دلیل حضور رضا عطاران است. مسئله مهم اینجاست از میان کمدی‌های پرفروش اواخر دهه هشتاد تا به حال، سه فیلم «نهنگ عنبر2»، «هزارپا» و «انفرادی» با بازی رضا عطاران به خانه اول جدول فروش رسیده‌اند. مروری داریم بر کمدی‌های پرفروش این دوره.

به گزارش فیلم‌نیوز، روز گذشته در بخش اول پرونده درباره کمدی‌هایی نوشتیم که از دهه هشت تا اواسط دهه هشتاد توانسته‌اند در صدر جدول فروش سینماها قرار بگیرند و پرفروش‌ترین فیلم سال شوند. در بخش دوم این پرونده، سایر این فیلم‌ها را از سال 1388 تا 1401 بررسی می‌کنیم.

♦ اخراجی‌ها۲| مسعود ده‌نمکی| 1388

میزان فروش: فیلم اخراجی‌ها در سال 1388 با میانگین قیمت بلیت هزار و 200 تا هزار و 500 تومانی، موفق شد به فروش 7میلیارد و 9۰۰ میلیون تومانی دست پیدا کند.

آمار تعداد مخاطب: حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ نفر برای خرید این فیلم بلیت خریده‌اند.

جایگاه در جدول فروش سال: «اخراجی‌ها2» نه تنها به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 1388 که به عنوان پربیننده‌ترین فیلم در کل دهه هشتاد شناخته شده.

دلایل پرفروش شدن: پرفروش شدن اخراجی‌ها2 از آن دسته مسائل بحث‌برانگیزی بود که آن زمان با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شد. چون بهرحال فیلم خوش ساختی نبود و حتی از قسمت اول آن هم چند درجه‌ای ضعیف‌تر بود. بخش مهمی از دلایل توجه به «اخراجی‌ها2» به موفقیت قسمت اول آن یعنی «اخراجی‌ها» برمیگشت. «اخراجی‌ها» در سال 1386 با فروش 2میلیاردی، رکورد تازه‌ای در گیشه زده بود و به همین دلیل هم می‌شد پیش‌بینی کرد قسمت دوم هم با اقبال خوبی مواجه شود. مورد دیگر، به کمبود فیلم کمدی در آن سال برمی‌گشت. «اخراجی‌2» رقیب دیگری نداشت و مردم هم از شرایط سخت آن دوران خسته شده بودند و خلاصه دلشان می‌خواست یک فیلم مفرح تماشا کنند. ضمن اینکه به طور کلی کمدی جنگی طرفدار زیادی دارد.

♦ نهنگ عنبر۲| سامان مقدم | 1396

 میزان فروش: «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» سال 1396 موفق شد به فروشی حدود 21 میلیارد تومان دست پیدا کند.

آمار تعداد مخاطب: بلیت سینما در آن سال بین 10 تا 12 هزار تومان بود. با احتساب متوسط قیمت بلیت در سال 1396، 2 میلیون و 600 هزارنفر از مردم برای تماشای فیلم «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» بلیت خریده‌اند.

جایگاه در جدول فروش سال: «نهنگ عنبر2» پرفروش‌ترین فیلم سال 1396 نام گرفت. با این حال رکورد پرفروش‌ترین فیلم دهه نود در اختیار «هزارپا» باقی ماند. «گشت 2» و «اینه بغل» جزو پرفروش‌ترین فیلمهای کمدی بعدی آن سال بودند.

دلایل پرفروش شدن: بااینکه همه متفق‌القولند که «نهنگ عنبر» چند گام موفق‌تر از قسمت دوم آن است و در قسمت دوم عملا خلاقیت زیادی دیده نمی‌شود اما برخلاف انتظار، «نهنگ عنبر2: سلکشن رویا» با فروشی بسیار بالاتر از قسمت اول مواجه شد و حتی تعداد مخاطبان بیشتری هم برای تماشای آن به سینماها رفتند. درواقع می‌توان گفت قسمت دوم «نهنگ عنبر» هم به لحاظ جنس شوخی‌ها و موقعیت‌های کمدی و هم به لحاظ فروش، روی موج موفقیت قسمت اول سوار شد. قسمت دوم روی خط داستانی دقیق و درستی ساخته نشده و فیلمنامه آن قوام کامل را برای ایجاد یک اثر کمدی پرمخاطب ندارد. یک جورهایی کولاژی از عوامل جذابی است که بخش مهم آن را در قسمت اول شاهد بودیم. سامان مقدم سعی کرده بود با دست گذاشتن روی جذابیت موسیقی‌های قدیمی ایرانی و خارجی و اجرای شوی خیابانی همراه با حرکات موزون توسط بازیگران، توجه‌ها را به سمت خودش جلب کند. نباید فراموش کنیم که حضور رضا عطاران و مهناز افشار با این گریم‌های بخصوص به اندازه کافی می‌توانست در قسمت دوم هم ترغیب‌کننده باشد.

♦ هزارپا| ابوالحسن داوودی| 1397

میزان فروش: فیلم «هزارپا» سال 1397 اکران شد و در آن سال توانست 38 میلیارد تومان فروش کند.

 آمار تعداد مخاطب: در آن سال بلیت سینماها بین 8تا 15 هزارتومان به فروش می‌رسید و حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ نفر برای تماشای فیلم «هزارپا» به سینماها رفته‌اند.

جایگاه در جدول فروش سال: پربیننده‌ترین فیلم سال 1397 نام گرفت و از طرف دیگر در فهرست فروش سینماها در دهه‌های مختلف، نام فیلم «هزارپا» به عنوان پربیننده‌ترین فیلم دهه نود اعلام شده است.

دلایل پرفروش شدن: مهمترین دلیل پرفروش شدن فیلم به بازی رضا عطاران و جواد عزتی به عنوان دو کمدین مطرح سینما در کنار هم بود. زوج عطاران و عزتی آنقدر جذابیت داشتند که مخاطبان را ترغیب به تماشای فیلم کنند. نکته دیگر اینکه بریده‌ای از سکانس رقس ا ین دو نفر در تمام آنونس‌ها به چشم می‌خورد و از همین یک بخش می‌شد دریافت که اثری شاد است و حتما حال مخاطبانش را خوب می‌کند. شوخی با جنگ و جبهه هم که به طور کلی جزو سوژه‌های جذابی است که در هر دوره‌ای با استقبال روبه‌رو می‌شود. مسئله دیگر اینکه تبلیغات محیطی و تبلیغات سینه به سینه در فضای مجازی هم درباره فیلم بی‌تاثیر نبود. از یک جایی به بعد اشاره به رکورددار شدن فیلم هم مخاطبان را به این باور رساند که حتما باید برای تماشای آن به سینما بروند.

♦ مطرب| مصطفی کیایی| 1398

میزان فروش: فیلم «مطرب» در سال 1398، حدود 38 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش کرد.

آمار تعداد مخاطب: در آن سال متوسط قیمت بلیت بین 15 تا 18 هزارتومان بود. با احتساب متوسط قیمت بلیت در سال 1398، حدود 2 میلیون و 570 هزار نفر برای تماشای فیلم «مطرب» به سالن‌های سینما رفتند.

جایگاه در جدول فروش سال: پرفروش‌ترین فیلم سال 1398 و پرفروش‌ترین فیلم دهه نود است اما باز هم اگر قرار باشد به لحاظ میزان بیننده ارزیابی شود نتوانسته است موفقیت هزارپا و نهنگ عنبر2 را تکرار کند.

دلایل پرفروش شدن: مصطفی کیایی بارها ثابت کرده بود کارگردان موفقی است و فیلمهایش در جایگاه قابل قبولی قرار می‌گیرند. اینبار اما در «مطرب» تا حد زیادی از حال و هوای فیلمهای همیشگی‌اش فاصله گرفت و یک کمدی بزن و بکوب ساخت. ماجرا درباره یک مطرب کوچه بازاری قبل انقلابی بود که قصد داشت خواننده شود و روی سن برود. درست همان موقع که کار حرفه‌ای را شروع کرده بود انقلاب شد و دیگر هیچ مجالی به دست نیاورد حالا بعد از سالها، دختر این مطرب می‌خواهد هرطور شده آرزوی پدرش را برآورده کند. خارج شدن آنها از ایران و تلاش برای خواندن به خودی خودش می‌توانست سوژه جذابی باشد چه برسد به اینکه در آن شاهد این مسئله بودیم که مطرب در ترکیه به همراه یک خواننده زن ترک روی سن می‌رود و اجرا می‌کند. همه چیز از همان ابتدا مهیا بود تا با اثری پرمخاطب روبه‌رو شویم الا یک فیلمنامه پخته و درجه یک که از مصطفی کیایی انتظار داشتیم و به جایی نرسید.

♦ دینامیت| مسعود اطیابی| 1400

میزان فروش: فیلم «دینامیت» ده ماه روی پرده بود و در این مدت 58 میلیارد تومان فروش کرد.

آمار تعداد مخاطب: در سال 1400 قیمت بلیت سینماها به 30هزارتومان رسید. فیلم «دینامیت» پای 2 میلیون و 600 مخاطب را به سینماها باز کرد.

جایگاه در جدول فروش سال: سال 1400 به خاطر شیوع کرونا سینماها وضعیت مناسبی نداشتند و از بین فیلم‌های اکران شده در آن سال فقط «دینامیت» به فروش خوبی دست پیدا کرد.

دلایل پرفروش شدن: این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی، بخش مهمی از موفقیتش را از بازی احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی و محسن کیایی در کنار هم به دست آورده. درواقع تصویرهای منتشر شده از گریم پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر در پوسترها و بنرهای تبلیغاتی، خیلی‌ها را به تماشای فیلم ترغیب کرد. البته فیلم به خودی خودش سوژه جذابی ندارد و روی موقعیت‌های تکراری کمدی سوار شده است. اگر بازیگران دیگری حضور پیدا میکردند قطعا نمیتوانست چنین فروشی داشته باشد. همانطور که ذکر شد شرایط ویژه زمان اکران فیلم هم در این اقبال بی‌تاثیر نبود.

♦ انفرادی| مسعود اطیابی| 1401

میزان فروش: فیلم «انفرادی» از ابتدای سال 1401 تا به حال 77 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش داشته.

آمار تعداد مخاطبان: با احتساب بلیت 45هزار تومانی، 2 میلیون و 434هزار نفر برای تماشای این فیلم بلیت خریده‌اند.

جایگاه در جدول فروش: «انفرادی» پرفروش‌ترین فیلم سال 1401 نام گرفته و «سگ بند» با 42 میلیارد فروش در جایگاه دوم قرار دارد و «بخارست» با 41میلیارد فروش در جایگاه سوم نشسته است.

دلایل پرفروش شدن: بخش مهمی از فروش فیلم «انفرادی» به حضور رضا عطاران برمی‌گردد. تجربه ثابت کرده مخاطبان تحت هر شرایطی از فیلم‌های کمدی با بازی رضا عطاران استقبال می‌کنند. البته قرار گرفتن عطاران کنار دو کمدین دیگر یعنی احمد مهرانفر و مهدی هاشمی هم وضعیت جذابی پدید آورده. ضمن اینکه مسعود اطیابی نبض مخاطبان را می‌شناسند و می‌داند با ترکیب چه مواردی می‌تواند مخاطبان را سر ذوق بیاورد.

پست های مشابه :

کمدی‌ها پرچمدار گیشه 40 میلیاردی تهیه کننده «انفرادی»، رضا عطاران را به «انتهای باغ» می‌برد؟ «انفرادی» در راه جشنواره فیلم فجر تاج‌گذاری کمدی‌ها در اکران
برچسب ها: اخراجی هاانفرادیدینامیترضا عطاراننهنگ عنبرهزارپا
پست قبلی

پیمان جبلی: به شرط رعایت استانداردها محصولات شبکه خانگی را در تلویزیون پخش می‌کنیم

پست‌ بعدی

…و حالا خانم مدیر عامل/ مرضیه برمند از خانه عروسک تا خانه سینما

پست‌ بعدی
…و حالا خانم مدیر عامل/ مرضیه برمند از خانه عروسک تا خانه سینما

...و حالا خانم مدیر عامل/ مرضیه برمند از خانه عروسک تا خانه سینما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی