فیلم نیوز: از میان ۲۲ فیلم به نمایش درآمده در چهلمین جشنواره فجر، نقش آفرینی تعدادی از بازیگران بیش از بقیه به چشم آمده است. در ادامه نگاهی به چند بازی برتر این دوره خواهیم داشت.
امین حیایی در «برف آخر»
ویژگی های ظاهری : یوسف مردی پنجاه و چند ساله که در روستایی دور افتاده زندگی می کند. او یک دامپزشک حاذق است که بر اثر یک حادثه ای زندگی اش را به نوعی از دست داده است. یوسف با زخم های که از آن حادثه روی بدنش به یادگار مانده، تک وتنها زندگی می کند. او حتی حوصله رسیدن به سرو وضع ظاهری اش را هم ندارد. ریش بلندی دارد و موهایی که کمتر به آنها می رسد.
ویژگیهای رفتاری : بعد از حادثه ، همسر دکتر به دلیل اینکه طاقت دیدن جراحت روی بدن او را ندارد، ترکش می کند و می رود. از آن به بعد یوسف کاملا منزوی می شود . کمتر حرف می زند و فقط به کارهایش می رسد.
میزان موفقیت در ایفای نقش: امین حیایی کاملا سکوت محیط پیرامونی اش در فیلم را وارد وجودش کرده و آن را بازی اش متبلور کرده است. همین باعث شده تا در تک دیالوگ هایی که می گوید مخاطب سنگینی کلام و حزن اندوهی که در دل دارد را درک کند. این سکوت هر چقدر باعث سردی صورت یوسف شده، اما حیایی از آن برای عمق بخشیدن به نگاهش استفاده کرده و خیلی از حس و حال هایش با نگاه به مخاطب منتق می کند.
پردیس پورعابدینی در «بی مادر»
ویژگی های ظاهری : تیپ وظاهری کاملا ساده دارد. از یک خانواده فقر شهری می آید به خاطر شرایط اقتصادی و مشکلاتی که برای تامین مخارج درمان بیماری پسرش دارد، زیاد در قید و بند ظاهر و پوشش نیست.
ویژگیهای رفتاری : او نقش زن جوانی را دارد که مادر یک پسر بچه پنج شش ساله است . پسرش نیازمند عمل جراحی است. همه هم و غمش تامین هزینه های درمان بیماری پسرش است ، به خاطر همین غمی در چهره اش نهفته است که آن را کاملا در اجرای صورت و بازی اش می بینیم.
میزان موفقیت در ایفای نقش : پردیس پور عابدینی توانسته دردمندی های یک مادر و چالشی که برای تامین هزینه های درمان پسرش با آن روبه رو است را به خوبی در بازی اش نشان دهد. ریتم آرامی در دیالوگ گفتن دارد که همین به همذات پنداری با مخاطب با شخصیتش کمک می کند.
جواد عزتی در «مرد بازنده»
ویژگیهای ظاهری: احمد یک کارآگاه کار کشته پنجاه وشش شاله است ،به خاطر افسردگی که دارد ، زیاد به تیپ و قیافه اش نمی رسد. موهایش تنک شده و به آن ها اصلا کاری ندارد حتی در شانه زدن. ته ریش دارد و سبیل های پرپشت که روی صورتش حسابی خودنمایی می کند. تیپ ساده ای دارد و بیشترخودش را با ساندویچ سیر میکند.
ویژگیهای رفتاری : آدم کم حرفی است.حسابی کله شق است و خیلی زود از کوره در می رود. او خشن اما مهربان است. درست مانند قهرمانی مخفی که دیگران او را نادیده میگیرند. بسیار رک است و برای رسیدن به هدف با هیچکس تعارف ندارد.
میزان موفقیت در ایفای نقش : احمد از سن واقعی جواد عزتی 16 سال بزرگتر است جواد عزتی به خوبی ساختار ذهنی و رفتاری احمد را آنالیز کرده و توانسته رفتارهای او را در خودش ته نشین کند و جلوی دوربین شمایل متفاوتی از خود ارائه دهد.
پریناز ایزدیار در «ملاقات خصوصی»
ویژگیهای رفتاری : پروانه در محله ای در حاشیه شهر زندگی می کند و خانواده حسابی داغونی دارد سعی می کند جور خانواده اش را بکشد، دلسوز است و دوست دارد به وضعیت خانوادهاش سر وسامان بدهد. تکیه گاه خانواده است اما حسابی نیازمند محبت است.
میزان موفقیت در ایفای نقش : نقش پروانه مرز باریکی با نقش های دیگر پریناز ایزد یار دارد، یعنی کاملا این نقش می توانست در ورطه تکرار بیفتد و شبیه به سمیه «ابد ویک روز » شود. اما ایزدیار با تبحر این مرز را رد میکند و پروانه را به کاراکتری منحصر بفرد تبدیل می کند.
جایگاه نقش در کارنامه : پروانه برای ایزدیار تجربه جدیدی است تا نقش یک دختر از خانواده فرودست جامعه را به نوعی دیگر ارائه دهد. او با ظرافت تمام ، وجه تمایز این نقش را با سایر نقش های مشابه آنالیز کرده ودر بازی اش ارائه داده است تا پروانه به کاراکتری منحصر بفرد در کارنامه اش تبدیل شود.
هوتن شکیبا در «ملاقات خصوصی»
ویژگی های ظاهری : فرهاد مردی سی و چند ساله است؛ او را بیشتر در زندان می بینیم اما از یک خانواده متوسط شهری است. در محدود نماهایی که از او در بیرون زندان و در عکس ها میبینیم تیپ ساده ای دارد.معمولا ته ریش کوتاهی دارد و سیبل پر پشتش روی صورتش خودنمایی میکند و هیبتی مردانه به او داده است.
ویژگیهای رفتاری : او مدرس زبان انگلیسی است.آدم فرهیخته ای است اما به خاطر یک اشتباه به زندان افتاده. فرهادسال هاست در حبس است تلاش زیادی کرده که فرهنگ آنجا روی رفتارش تاثیر نگذارد؛ اما برای رهایی از وضعیتی که دارد به ناچار تغییر رویه میدهد.فرهاد پا به ماجرایی میگذارد که باید اصولی را زیر پا بگذارد.
میزان موفقیت در ایفای نقش : هوتن شکیبا موقعیت دوگانه فرهاد را طوری بازی میکند که مخاطب هر لحظه بیشتر باورش میکند و حس دوگانه او و برزخی که در آن گیر کرده را میپذیرد. شکیبا با تیزهوشی این آشفتگی را در بازی اش متبلور میکند.
فرشته حسینی در «دسته دختران»
ویژگی های ظاهری : آرایش موها و نحوه بستن چفیه روی سرش به عنوان روسری نشان میدهد که دختری است که زیاد درگیر برخی مناسبات رایج نیست و به خاطر همین روحیه هم تصمیم میگیرد برای دفاع از شهر بیخیال خانواده اش شود.
ویژگی رفتاری : او سر نترسی دارد و حالا شرایط حاکم بر خرمشهر شرایطی را مهیا کرده که بتواند خودش را نشان دهد. برای اینکار از خانواده اش میگذرد و حتی حاضر میشود از زیبایی ظاهری اش هم بگذرد و موهایش را با ماشین بزند.
میزان موفقیت در ایفای نقش : فرشته حسینی از بستری که برایش مهیا شده به خوبی استفاده کرده است. او کنترل خوبی روی بازی اش دارد و توانسته منطبق با شرایط سنگین صحنه های جنگی حس کاراکتر را به به مخاطب منتقل کند و از پس نقشش به خوبی بربیاید.