سال گذشته پلتفرم «فیلمنت» برنامهای تحت عنوان «یازده» را به تهیهکنندگی و کارگردانی علیرضا باذل آماده پخش کرد، اما برنامه به دلیل ضعف ساختاری بعد از 11 قسمت متوقف شد و به قسمت داوزدهم نرسید.
به گزارش فیلمنیوز برنامه «یازده» سال گذشته بعد از یک پیشتولید طولانی و صرف هزینههای زیاد برای آمادهسازی، از دهم آبان و همزمان با بازیهای ایران در دور مقدماتی جامجهانی 2022 مقابل لبنان و سوریه پخش خود را با کلی هیاهو و شوآف تبلیغاتی شروع کرد.
برنامه «یازده» درحالی با موضوع بررسی فوتبال داخلی از پلتفرم «فیلمنت» پخش میشد که تلویزیون راضی به انجام این کار نبود. اما مدیران این پلتفرم رایزنی زیادی با تلویزیون و شبکه سه انجام دادند که بتوانند در فضایی خارج از صداوسیما برنامهای تولید و پخش کنند که به موضوعات روز فوتبال داخلی ورود کند. این یعنی مهیا کردن شرایطی منحصربهفرد و ویژه برای گروهی که تولید برنامه «یازده» را بر عهده داشتند. فرصتی که در عمل از آن به درستی استفاده نشد و به هدر رفت تا جاییکه مسولان پلتفرم خودشان حکم به توقف برنامه دادند.
این فرصتسوزی در حالی از سوی عوامل برنامه «یازده» انجام شد، که پلتفرم شرایط مالی مناسبی هم برای تولید برنامه ایجاد کرده بود. به نحویی که آنها توانسته بودند یکی از ستارههای فوتبال ایران یعنی «علی کریمی» را راضی به حضور در این برنامه کنند و در کنارش از چهرههای شاخصی چون مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و البته اشپیتیم آرفی هم بهره ببرند. وجود این افراد و صدالبته علی کریمی برای هر برنامهای یک امتیاز منحصربهفرد و ویژه است، از آن جهت که علی کریمی بین هوادران فوتبال به خصوص پرسپولیسیها طرفداران زیادی دارد و هر حرفی از او خیلی زود تبدیل به جریان رسانهای میشود.
برنامه «یازده» با چنین شرایط خاصی پخش خود را شروع کرد. اما ماحصل کار چیزی نبود که همگان انتظارش را داشتند. برنامه «یازده» درست از نقطهای ضربه خورد که میشد از قبل آن را پیشبینی کرد. نبود تیم حرفهای محتوایی و کارگردانی که بتواند به این برنامه سروسامان بدهد کار «یازده» را یکسره کرد.
«یازده» با حضور چنین ستارگانی تبدیل به یک دورهمی فوتبالی شد که هر هفته چند آدم شاخص دور یک میز مینشستند و از هر دری حرف میزدند. حرفهایی که مشخص بود نقشه مشخصی برای طرح آن ریخته نشده و در همان لحظه توسط آدمهای حاضر در استودیو مطرح شده است.
برنامه «یازده» در طول مدت پخش خود به دلیل نداشتن محتوا و نقشه راه مشخص بهتدریج مخاطب خود را با وجود داشتن ستارهای مثل علی کریمی از دست داد. واچتایم این برنامه هر هفته رشد نزولی به خودش گرفت تا جاییکه مسولان پلتفرم دستور به توقف آن در قسمت یازدهم دادند. در واقع آنچه که از «یازده» در ذهن مخاطبان باقی مانده مجموع ویدیوهای یک دقیقهای است که توسط تیم تبلیغاتی برنامه در اختیار کانالهای هواداری و فوتبالی قرار میگرفت.
«یازده» در نهایت با صرف هزینههای گزاف متوقف شد. میزان ضرردهی این برنامه به اندازهای بود که حتی پلتفرمهای دیگر هم راضی به ادامه تولید آن نشدند تا پرونده این برنامه برای همیشه بسته شود. فرصتسوزی دستاندارکاران این برنامه شرایطی را رقم زد تا شاید تا مدتها هیچ پلتفرمی به سمت تولید برنامههای فوتبالی و ورزشی نروند.