ساز و کار کنونی صدا و سیما در ارتباط با سریالهای شبکه نمایش خانگی چه عواید مادی و معنوی برای صدا و سیما خواهد داشت؟
به گزارش هفت صبح، اصل خبر را میدانید؛ صداوسیما متولی سریالهای شبکه نمایش خانگی خواهد شد. این سازمان ابتدا نظارت بر محتوای برنامه های تولید شده برای پلتفرمهای اینترنتی را در اختیار گرفت و به زودی صدور پروانه ساخت و نمایش سریال ها از وزارت ارشاد به تلویزیون واگذار می شود. همین حالا هم نشانه های ورود صداوسیما به سریال های خانگی روشن است. کدام نشانه ها؟ این گزارش به آنها پرداخته و نتیجه گرفته است عواید مادی و معنوی صداوسیما در این فرآیند چیست.
مورد اول: ورود عوامل محتوایی
یکی از نشانه های روشن نفوذ صداوسیما به سریالهای شبکه نمایش خانگی حضور یکی از مدیران باسابقه اینسازمان در دو پروژه است. اگر پیگیر خبرها باشید نام رحمان سیفی آزاد به عنوان تهیه کننده سریال «ملکه گدایان» را دیدهاید. این سریال را حسین سهیلی زاده کارگردانی می کند و سیفی آزاد یکی از تهیه کنندگان آن است. حالا این را هم بشنوید که سیفی آزاد در نگارش فیلمنامه «گیسو» (عاشقانه ۲) همکاری دارد. همه چیز روشن است: یک مدیر تلویزیونی در یک سریال در مقام تهیه کننده از کلیت آن مراقبت میکند و در سریالی دیگر در مقام فیلمنامه نویس، محتوای آن را زیر نظر دارد. رحمان سیفی آزاد مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک و دو و مدیر مرکز امور نمایشی سیما فیلم بوده است. توضیح بیشتر لازم نیست!
مورد دوم: ورود کارگردانهای تلویزیونی
نشانه دیگر ورود عوامل تلویزیونی به حوزه سریال سازی در شبکه خانگی است. یکی از آنها حسین تبریزی است که به تازگی «موچین» او توزیع شده. تبریزی از کارگردانهای فعال اما متوسط تلویزیون محسوب می شود که تراز کارش با متر و معیار سریالهای خانگی نمیخواند. او به این مدیوم آمده است و سریال ساخته. «موچین» همانطور که دیروز نوشتیم با استانداردهای تلویزیونی ساخته شده؛ چه از نظر نوع حجاب و چه قصه. سریال را ببینید متوجه می شوید که تفاوتی با مختصات تلویزیون ندارد.
مورد سوم: ورود تهیه کنندههای تلویزیونی
در ابتدای گزارش به نام رحمان سیفی آزاد اشاره شد که به عنوان کسی که سابقه مدیریت در تلویزیون دارد، برای شبکه خانگی سریال تهیه میکند. او در این راه تنها نیست و به تازگی خیلی از تهیه کننده های تلویزیونی آماده ورود به شبکه نمایش خانگی شده اند. این تهیه کننده ها (که نام شان محفوظ است) فقط و فقط برای به سرانجام رساندن ماموریت تلویزیون به این حوزه ورود خواهند کرد. به زودی نام هایی را که در تیتراژ سریالهای تلویزیونی می بینید در تیتراژ سریالهای خانگی خواهید دید. سازمانهای همسو با صداوسیما را هم فراموش نکنیم که بازوی تلویزیون در این پروژه هستند.
مورد چهارم: سود تهیه کننده و تلویزیون
تصدی سریالهای خانگی برای تلویزیون دو سر برد است. هم نفع مالی می برد و هم معنوی. درباره بعد معنوی اشاره کردیم چگونه محتوا را نظارت می کند. در بعد مالی هم صداوسیما سال هاست بودجه کافی برای به سرانجام رساندن پروژه ها ندارد. زمان بندی تخصیص بودجه به گونه ای است که بارها پروژه ها تعطیل می شوند. در ساز و کار جدید اما تهیه کننده مسئول تامین مالی پروژه است و یکی از دغدغه های بزرگ تلویزیون از بین می رود. با این روش تلویزیون تعهدی به عوامل ندارد و تهیه کننده هم میداند در یک بازار مطمئن سرمایه گذاری کرده. حتی بعد از پایان پخش آن در وی او دی ها، سریال را به تلویزیون می فروشد. به این ترتیب هم او نفع می برد و هم تلویزیون تلویزیون با کمترین قیمت یک سریال را در اختیار می گیرد و بارها می تواند آن را پخش کند.
مورد پنجم: جذب بدون دردسر ستارهها
شرایط تلویزیون به گونهای است که برخی ستارهها حاضر به همکاری با آن نیستند. بخشی از این اتفاق به دلیل مشکلات مالی است و بخشی دیگر به وجاهت تلویزیون و ممیزی ها و … برمی گردد. وقتی اسم شبکه خانگی به میان می آید اما بازیگر با طیب خاطر قرارداد می بندد. این اتفاق هم در نهایت به سود تلویزیون است. او بدون چانه زنی ستاره ها را جذب کرده و آنها را در اختیار دارد. مثال شاخص آن سریال پر بازیگر «ساخت ایران» است که برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد و بعد از آن بارها روی آنتن رفت.
توضیح: عکسها متعلق به سریالهای «عاشقانه»، «مانکن» و «موچین» است.