پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

مهمترین نقش‌های کارنامه رعنا آزادی ور به بهانه حضور در سریال «سرگیجه» | مقتدر مثل «رعنا»

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
20 مهر 1402
در سینمای ایران, نمایش خانگی
1
مهمترین نقش‌های کارنامه رعنا آزادی ور به بهانه حضور در سریال «سرگیجه» | مقتدر مثل «رعنا»

طرح از : طاهره خراسانی

رعنا آزادی‌ور تا پیش از سریال «زخم کاری»، بازیگر مکمل موفقی بود اما در سال 1399 با نقش سیمرا در «زخم کاری» توانست اوج بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد.آزادی‌ور این روزها بازی موفقی هم در سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی دارد و بخشی از بار سریال روی دوش اوست. به این بهانه مهمترین نقش‌های کارنامه‌اش را مرور می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نیوز، آزادی‌ور بعد از«زخم کاری»در فیلم «مرد بازنده» و سریال «جیران» هم بازی داشت اما با نقش فریبا در«سرگیجه» توانست موفقیت دیگری را رقم بزند.

مارمولک | در نقش : فائزه | کارگردان :کمال تبریزی| 1382

اولین تجربه بازیگری رعنا آزادی‌ور در فیلم «مارمولک» اتفاق افتاد. او در این فیلم نقش چندان پررنگی نداشت اما سعی کرده بود به عنوان دختری معصوم و روستایی و البته رنج‌کشیده، ارادتش را به امام جماعت جدید روستا ثابت کند. بعضی‌وقتها از رفتارهای این روحانی متعجب می‌شد اما نه سوال می‌پرسید و نه شک می‌کرد. گمانش این بود که تحت هر شرایطی، امام جماعت روستا کارش درست است و باید به او اعتماد کرد. نقش فائزه از آن جهت جذابیت داشت که توجه رضا را در لباس روحانیت به خودش جلب می‌کرد. فائزه زندگی خانوادگی سختی داشت و به همین دلیل گمان می‌کرد امام جماعت جدید روستا، می‌تواند از او مقابل مشکلات حمایت کند. رضا اما در شرایط ویژه‌ای که قرار داشت، فائزه را تنها عامل جذابیت آن روستا می‌دانست و سعی می‌کرد به بهانه‌ی حمایت از او، مدام خودش را به او نزدیک کند. تلاش‌های رضا برای جلب توجه فائزه و دیالوگ‌های میان آنها بخصوص در کوپه قطار، آنقدر جذاب بود که هنوز در ذهن‌مان مانده.

 پارک‌وی| در نقش : رها | کارگردان : فریدون جیرانی| 1386

آزادی‌ور در فیلم «پارک‌وی» دو وضعیت متفاوت را به درستی ایفا می‌کند. ابتدا درنقش یک دختر متجدد و پرشور و هیجان ظاهر می‌شود؛ دختری که جذب تیپ و قیافه و وضعیت مالی زندگی کوهیار شده و گمان می‌کند با ازدواج با کوهیار به همه‌ی آنچه می‌خواهد می‌رسد. شاید به همین دلیل است که نشانه‌ها را جدی نمی‌گیرد و هیچ مسئله‌ای باعث نمی‌شود در تصمیمش برای ازدواج تردید کند. با تغییر وضعیت کوهیار، بازی آزادی‌ور هم تغییر می‌کند. ابتدا سعی می‌کند همه چیز را درست کند اما آنقدر در این محیط بسته از کوهیار و مادرش آسیب می‌بیند که رفته‌رفته به مرز جنون می‌رسد. صحنه‌های انتقام رها وبخصوص صحنه‌ی قطع کردن انگشتان کوهیار، از جمله مهمترین نقاط قوت بازی آزادی‌ور در فیلم «پارک‌وی» است.

درباره الی| در نقش : نازی| کارگردان : اصغر فرهادی| 1387

ویژگی نقش: نازی هم مثل سایرنقش‌های «درباره الی»، حضورش کوتاه اما تاثیرگذار بود که البته به نوبه خودش در شکل‌گیری این فضا اهمیت داشت. آزادی‌ور با چهره‌ای آرام اما در عین حال نگران، انتخاب درستی برای نقش نازی «درباره الی» بود و توانست به خوبی از پس ایفای نقش بربیاید. او با اینکه جزو مهره‌های اصلی فیلم سینمایی «درباره الی» نبود اما با نقش‌آفرینی در این فیلم توانست به شهرت و محبوبیتی که در «پارک وی» به دست آورده بود بیفزاید و نام خود را بر زبان‌ها بیاندازد.نازی با اینکه در ظاهر مدرن به نظر می‌رسید اما شخصیتی کاملا سنتی بود و در اتفا‌ق‌ها پشت سر شوهرش مخفی می‌شد.

خانه دختر| در نقش : سمیرا | کارگردان : شهرام شاه‌حسینی| 1393

رعنا آزادی ور در فیلم «خانه دختر» حضوری کوتاهی دارد اما داستان فلم روی محور این شخصیت شکل می‌گیرد. او در شب عروسی‌اش گم می‌شود و همه چیز به هم می‌ریزد. حضور او در فیلم به صورت فلاش‌بک است. در بخش اول، دختری سرخوش و شاداب است که می‌داند با ازدواج، تمام مشکلاتش حل می‌شود. در ادامه اما وضعیت به این حالت باقی نمی‌ماند. او در مواجهه با اجبار خانواده منصور به رفتن نزد دکتر، می‌ترسد و درمانده می‌شود. آزادی‌ور از پس ایفای این حالات و روحیات به خوبی برمیاید. با این حال او تقریباً همان شکل و شمایلی را به نمایش گذاشته که اغلب از او در سینما شاهد بوده‌ایم یعنی دختری ساکت و آرام که به جای اعتراض، خودخوری می‌کند.

 محمد رسول‌الله| در نقش : ام جمیل | کارگردان : مجید مجیدی| 1394

آزادی‌ور در «محمد رسول‌الله» نقش زیادی نداشت اما در همان مدت زمان کوتاه توانست تصویر دقیقی از شخصیت ابن جمیل به نمایش بگذارد. ام جمیل همسر ابولهب، عموی پیامبر(ص) زنی بود که از زمان تولد حضرت با او سر لج داشت. حسود بود و از طرفی بدجنس که روی همسرش تسلط زیادی داشت. شاید بتوانیم نقش سمیرا در «زخم کاری» را یک جورهایی ادامه‌ی نقشی بدانیم که آزادی‌ور در این فیلم بازی کرد. خودش درباره‌ی بازی در این نقش منفی گفته: «من در این فیلم برای اولین بار در کارنامه‌ام یک نقش تماماً منفی را بازی می‌کنم. باید بگویم نقش تاریخی که در عین حال منفی هم باشد، برای هر بازیگری به شدت وسوسه برانگیز است، چون هر چقدر شما منفورتر جلوه کنید، بازی بهتری ارائه داده‌اید، ولی این منفی بودن باید از طرفی هم کنترل شده باشد و از قاب تصویر بیرون نزند.»

زخم کاری| در نقش : سمیرا | کارگردان : محمدحسین مهدویان| 1399

مهمترین نقش رعنا آزادی‌ور در سریال «زخم کاری» اتفاق افتاد. سمیرا زنی مرموز و سلطه‌گر تعریف می‌شد که از روی الگوی لیدی مکبث شکسپیر ساخته شده بود؛ یکی از مهمترین شخصیت‌های زن شکسپیر که به خاطر حیله‌گری و جاه‌طلبی جایگاه ویژه‌ای در آثارش دارد. او همسرش مالک را وادار به کلاه برداری و قتل خان‌عمو می‌کرد و باعث به جریان افتادن داستان می‌شد. آزادی‌ور در زخم کاری به عنوان زنی قدرتمند و سلطه‌گر و البته روان‌پریش ظاهر می‌شد. زنی که تسلط زیادی روی همسرش داشت و او را تحقیر می‌کرد و حتی کتکش می‌زد. او حاضر بود برای رسیدن به اهدافش دست به هر کاری بزند و حتی به روحیات پسر خودش هم رحم نمی‌کرد.

 سرگیجه| در نقش : فریبا | کارگردان : بهرنگ توفیقی| 1401

رعنا آزادی‌ور در سریال «سرگیجه» نقش زنی را در دو موقعیت زمانی مختلف بازی کرده و او را با گریم دختری بیست ساله و سی‌وخورده‌ای ساله در سریال می‌بینیم. فریبا  به عنوان زنی ساده و خانواده‌دوست معرفی می‌شود اما از همان نقطه شروع سریال، چالش اصلی به واسطه او شکل می‌گیرد. قراری پنهانی با کامران و  مخفی کردن رازهایی درباره گذشته که نهایتا به واسطه انتشار عکس‌هایی فاش می‌شود، او را در مسیر بحرانی جدی قرار می‌دهد. آزادی‌ور با وجود مرموز بودن، سیاستی برای عادی جلوه دادن شرایط ندارد و تاثیر تلاطم روحی‌اش را کاملا در چهره‌ و رفتارش نمایان می‌کند. او حاضر است برای پاک کردن آنچه در گذشته رخ داده دست به هر کاری بزند. 

پست های مشابه :

نگاهی به سرنوشت ۹ فیلم پس از سال‌ها توقیف ستاره‌های خبیث زوج‌های سینمایی و موقعیت‌های نامتعارف به بهانه اکران آنلاین «بی رویا» و«تفریق» و شروع «زخم کاری2» | درمسیر تندباد خشن دوست داشتنی
برچسب ها: پارک ویخانه دختردرباره الیرعنا آزادی آورزخم کاریمارمولکمحمدرسول الله
پست قبلی

ممنوعیت‌های که اعمال می‌شود | حذف تصویر هنگامه قاضیانی از تبلیغات شهری «آمستردام»

پست‌ بعدی

معلم‌های ماندگار سینمای ایران از دهه 60 تا کنون | من و حالا نوازش کن …..

پست‌ بعدی
معلم‌های ماندگار سینمای ایران از دهه 60 تا کنون | من و حالا نوازش کن …..

معلم‌های ماندگار سینمای ایران از دهه 60 تا کنون | من و حالا نوازش کن .....

دیدگاه‌ها 1

  1. علیرضا می گوید:
    2 سال پیش

    جیران چیشد پس؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی