روزنامه سازندگی در گزارشی، جزئیات تازه از مضمون فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا منتشر کرده است. این روزنامه درباره ایده اولیه «خروج» می نویسد: ایده اولیه فیلم به ده سال قبل و اواخر دهه هشتاد برمیگردد. ماجرا قصه رویارویی آدمی بود که ظلمی به او شده بود و جماعتی که نمی خواستند صدای او را بشنوند و فرد معترضی که می خواست صدایش را به گوش مسئولان برساند.
سازندگی در ادامه به تحقیقات طولانی مدت حاتمی کیا برای نوشتن فیلمنامه «خروج» اشاره کرده: تحقیقات زیادی انجام شد و ایده اصلی این بود که فردی برای انتقال حرفش از شهرش بیرون بزند و راهی جایی دیگر شود. برای ساخت این فیلم به نام «ج» با بنیاد فارابی توافق شده بود اما تا ده سال حاتمی کیا به طراحی ایدهی بهتری نرسید. او در این سال ها گفت و گوهایی با فعالان سیاسی چپ و راست و جامعه شناسان معترض داشت که اعتراض پوچ و توخالی نباشد و علت آن در جامعهی ایرانی روشن باشد. ابراهیم حاتمی کیا یک گروه جوان را برای فیلمنامه نویسی همراه خود کرده بود. پاییز سال ۹۷ در اوج التهابات برجام و ترامپ، یکی از اعضای گروه فایل صوتی از اتفاقی در یکی از شهرهای کوچک ایران فرستاد که انگار بر اساس طرحی بود که حاتمی کیا طراحی کرده بود و حاتمی کیا تصمیم گرفت خودش فیلمنامه این فیلم را بنویسد و با بیشتر از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با آن حادثه مصاحبه کرد تا برسد به یک فیلم جادهای به نام «خروج».
فیلم تازه حاتمی کیا درباره تعدادی کشاورز است که زمینهایشان را سیل برده. حاتمی کیا در سومین همکاری با موسسه اوج سراغ ایده ای رفته که تا به حال اوج روی آن سرمایهگذاری نکرده. ایده اعتراض مردم به حاکمان که دستاوردی تازه برای اوج به حساب میآید و فیلمی که نوک تیز انتقاداتش به انفعال و بی تحرکی و بروکراسی دولتی هاست و بیش از همه بی عملی و باری به هر جهت سیستم را نقد می کند.