فیلم«غریب»، دهمین اثر کارنامه سینمایی محمدحسین لطیفی است؛ کارگردانی که بیشتر به واسطه ساخت سریالهایی مثل «همسایهها»، «صاحبدلان»، «وفا»، «دودکش» و … مورد توجه قرار گرفته، در سینما جزو کارگردانهایی است که تجربه ساخت فیلم در ژانرهای مختلف کمدی، جنگی، درام، ترسناک و … را دارد. به بهانه اکران فیلم «غریب»، مروری داریم بر کارنامه این کارگردان.
به گزارش فیلمنیوز، «غریب» دومین فیلم محمدحسین لطیفی است که موضوع آن با موضوع جنگ پیوند خورده است. او اواسط دهه هشتاد فیلم «روز سوم» را کارگردانی کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
دهه هفتاد| شروع از سینما
محمدحسین لطیفی جزو کارگردانهایی است که پیش از قدم گذاشتن در عرصه ساخت فیلم و سریال، سالها به عنوان دستیار کاارگردان و طراح چهره و لباس فعالیت میکرد. او اولین فیلمش را سال 1375 با نام «سرعت» ساخت. این فیلم در جشنواره پانزدهم فیلم فجر به نمایش درآمد و با وجود ضعفهایی که داشت با نقدهای خوبی روبهرو شد. برخی در نقدها نوشته بودند به عنوان اثری سفارشی برای تبلیغ خودروی ملی، صحنههای اتوموبیلرانیاش در سینمای ایران قابل توجه از آب درآمده. لطیفی سه سال بعد از «سرعت»، فیلم کمدی «عینک دودی» را کارگردانی کرد؛ فیلمی با حضور زوج ایرج طهماسب و فاطمه معتمدآریا که براساس فیلمنامه زندهیاد اصغر عبداللهی ساخته شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
دهه هشتاد | نقطه اوج
لطیفی مهمترین فیلمها و سریالهایش را در دهه هشتاد ساخت. فیلمهای تجاری «دختر ایرونی» و «توفیق اجباری» به کارگردانی لطیفی جزو آثار پرفروش دوره خودشان بودند اما آنچه بیشتر از همه در این دهه لطیفی را سر زبانها انداخت، دو فیلم «خوابگاه دختران» و «روز سوم» بود. «خوابگاه دختران» یکی از مهمترین فیلمهای ترسناک سینمای ایران است. گرچه نقدهای منفی زیادی هم دربارهاش وجود دارد اما به جرئت میتوان گفت در مقایسه با سایر آثار ترسناک دوره خودش و حتی بعدتر چند گامی رو به جلو بود. اوج درخشش لطیفی در کارگردانی با فیلم «روز سوم» در سال 1385 اتفاق افتاد. این فیلم روایتی بود از آخرین روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر در سال ۱۳۵۹ که براساس داستانی واقعی ساخته شده بود. حامد بهداد و باران کوثری هردو یکی از بهترینهای کارنامهشان را در این فیلم به نمایش گذاشتند. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین طراحی صحنه و لباس را گرفت. همزمان با «روز سوم» لطیفی با «صاحبدلان» هم در تلویزیون به اوج قدرت رسیده بود.
دهه نود | رو به افول
آخر دهه هشتاد، لطیفی فیلم «پاریز تا پاریس» را کارگردانی کرد که برخلاف انتظار نتوانست موفقیتی به دست بیاورد. این فیلم شروع ناکامیهای لطیفی در دهه نود سینما بود. بعد از آن به نظر میرسید با فیلم بعدیاش بتواند موفقیتش را تکرار کند اما «اسب سفید پادشاه»، یکی از ضعیفترین آثار کارنامهاش شد و بعد از آن هم تا پایان دهه نود نتوانست خودش را احیا کند. لطیفی سال 1396 و 1398 دو فیلم «به وقت خماری» و «مرد نقرهای» را ساخت اما با هیچیک از آنها به روزهای اوج کارگردانیاش برنگشت. نکته قابلتوجه اینکه سریالهای لطیفی هم در دهه نود آثار موفقی نبودند و درکل برگ برنده خاصی در کارنامه نداشت.
سال 1401 | احیای مجدد
محمدحسین لطیفی امسال با فیلم «غریب» براساس فیلمنامه حامد عنقا بار دیگر موفق شد خودش را حیا کند و اثری مهم در کارنامهاش برجا بگذارد. او «غریب» را براساس زندگی شهیدمحمد بروجردی ساخته. فیلم برشی از دوران فرماندهی این شهید را طی سالهای 58 و 59 در منطقه کردستان به تصویر میکشد. لطیفی بار دیگر اثری باورپذیر ساخته که هم به لحاظ خلق صحنههای جنگی و هم بازی گرفتن از بازیگران و ایجاد موقعیتهای ملتهب، میتوان آن را در رده آثار جنگی قابل قبول قرار داد. «غریب» از جمله آثاری است که میتواند به عنوان یک سند آبرومند باقی بماند.