یکشنبه, شهریور 9, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

گزارشی درباره لوکیشن‌های تکراری که در فیلم‌ها و سریال‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند | دست از سر این لوکیشن‌ها بردارید

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
9 شهریور 1404
در اخبار مهم, تلویزیون, سینمای ایران, نمایش خانگی
0
یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.

طرح از :شبنم رضوانی

جدای از اینکه در موفقیت یک اثر، فیلمنامه، کارگردانی، بازی‌ها و … اهمیت زیادی دارند، لوکیشن‌هایی که هریک از این آثار در آنها تولید می‌شوند هم می‌توانند بسیار مهم و اثرگذار باشند. بعضی از لوکیشن‌ها به قدری منحصربفرد و خاص به نظر می‌رسند که انگار صرفا برای یک فیلم یا سریال و با توجه به مضمون آن اثر نتخاب شده‌اند. بعضی لوکیشن‌ها اما آنقدر تکراری‌اند که وقتی قهرمان‌ها پایشان را به این مکان‌ها می‌گذارند، لیستی از فیلم‌ها و سریال‌هایی که این لوکیشن‌ها ساخته شده‌اند در مغزمان ردیف می‌شوند؛ نه خبری از تازگی و خلاقیت است و نه توجه به منحصر بودن و مرتبط بودن لوکیشن با فضای اثر. هرچه می‌گذرد تعداد سریال‌هایی که در یک مکان تکراری ضبط می‌شوند بیشتر می‌شود و لیست ما مدام طولانی‌تر.

به گزارش فیلم‌نیوز، به بهانه انتخاب لوکیشن تکراری دفتر وکیل در سریال «شغال» و «اجل معلق» ، نگاهی داریم به لوکیشن‌هایی که بارها در آثار مختلف شاهد بوده‌ایم و کاملا برایمان آشنا هستند. طبیعتا ما فقط به بخشی از آثاری که به‌صورت مشترک در این لوکیشن‌ها ساخته شده‌اند می‌پردازیم اما تعداد آنها بیشتر از اینهاست.

یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.
«شغال» تازه‌ترین سریالی است که بخش‌های از آن در دفتر کار معروف فیلم‌برداری شده است.

لوکیشن دفتر کار | در سریال «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی از همان قسمت اول با یک لوکیشن تکراری روبه‌رو می‌شویم. جایی که سیمین شمس وارد دفتر کارش می‌شود؛ دفتری با یک در قهوه‌ای آکوستیک که جلوی آن چند پله قرار دارد؛ این لوکیشن را بارها در سریال‌های مختلف دیده‌ایم. نزدیک‌ترین مواجهه‌مان با این لوکیشن در سریال «اجل معلق» عادل تبریزی بوده است. اولین بار در قسمت ششم با این دفتر روبه‌رو می‌شویم و رامین ناصرنصیر را درحال مکالمه با مردی که قصد اخاذی دارد می‌بینیم. البته این دفتر بیشتر از هرچیز ما را به یاد سریال «گناه فرشته» ساخته حامد عنقا می‌اندازد. در آن سریال دفتر کاراکتر حامد تهرانی با بازی شهاب حسینی در این دفتر بود. از آنجایی که بخش مهمی از سریال در این دفتر می‌گذشت، همه ما کاملا با جزییات آن آشنایی پیدا کرده بودیم و حالا هم وقتی آن را در سریال‌های دیگر می‌بینیم خیلی زود به یاد «گناه فرشته» می‌افتیم. گرچه بعد از سریال عنقا، در فیلم سینمایی «هتل» مسعود اطیابی هم شاهد این لوکیشن بودیم. در آن فیلم دفتر کار محسن کیایی بود و یک‌بار در ابتدا و یک‌بار در انتهای سریال آن را می‌دیدیم. قطعا تعداد دفعاتی که این لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته از این هم بیشتر است اما در این اثار بیشتر از سایرین در خاطرمان مانده.

یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.
خانه قدیمی خیابان ایران در سریال «همگناه» خانه زیبا با بازی هدیه تهرانی بود.

خانه قدیمی خیابان ایران | از میان لوکیشن‌هایی که در ذهن‌مان مانده، یکی خانه قدیمی سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان است. خانه‌ای قدیمی در بازار امین‌حضور که در زمان پخش این سریال گزارش‌های مختلفی درباره آن منتشر شد. خانه یک حیاط بزرگ دارد با یک ساختمان آجری قدیمی و یک ایوان بزرگ. بعد از سریال «لحظه گرگ و میش»، سال 1398 در سریال «همگناه» بار دیگر این خانه قدیمی را دیدیم. خانه‌ای که کاراکتر زیبا با بازی هدیه تهرانی در آن ساکن بود و بعدتر به همراه آرمان با بازی محسن کیایی در آن زندگی می‌کرد، درست همین خانه بود. در همان سال تولید شد، سریال «بر سر دوراهی» هم در همین لوکیشن ساخته شد. همان خانه قدیمی که دخترعمو و نامزد سابق حامد با بازی مهراوه شریفی‌نیا در آن زندگی می‌کرد. نکته جالب اینکه سال 1398، فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی هم در همین لوکیشن ساخته شد. خانه‌ پدری که کاراکتر فضلی با بازی سعید اقاخانی بعد از آزادی از زندان به آنجا می‌آمد و باید تلاش می‌کرد با تمام وجود خانواده را در آن دورهم جمع کند. جدای از اینها در سریال «آقازاده» هم که درست همان سال ساخته شد، خانه خانواده حاج رضا تهرانی هم در همین لوکیشن زندگی می‌کردند؛ خانواده‌ای که با ورود کاراکتر راضیه، زندگی‌شان تحت تاثیر مشکلات فراوانی قرار می‌گرفت.

یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.
خانه‌ای که سمبل خانواده‌های فقیر است در سریال «پوست شیر» خانه رضا پروانه بود.

خانه فقیرنشین | در سریال‌های مختلف وقتی قرار است خانه فردی در محله‌ای فقیرنشین به تصویر کشیده شود، لوکیشن ثابتی وجود دارد از خانه‌ای که داخل کوچه‌ای سربالایی و پر از پله است؛ خانه‌ای که در کوچکی دارد و پله‌هایش از بیرون دیده می‌شود. شاید تعداد دفعاتی که این خانه را در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف دیده‌ایم قابل شمارش نباشد اما دست‌کم به خاطر داریم که در سریال «پوست شیر»، مژگان با بازی ژیلا شاهی در به همراه کاراکتر رضا با بازی علیرضا کمالی در این خانه ساکن بود. در سریال «گناه فرشته» خانه فرشته که در آن به همراه پدر پیرش زندگی می‌کرد همین‌جا بود. همان قسمت اول سریال می‌دیدیم که کاراکتر حامد تهرانی سراغ پدر فرشته می‌رفت و همین ملاقات باعث می‌شد حامد وکالت فرشته را به عهده بگیرد. در سریال «سیاوش» هم خانه خواهر سیاوش را در محله‌ای فقیرنشین و خانه‌ای کوچک بالای پله‌ها می‌بینیم؛ خانه‌ای که در سریال «همگناه» مصطفی کیایی هم می‌دیدیم که خانه هدیه، همسر فرهاد با بازی مهدی پاکدل در آنجا قرار دارد. این لوکیشن را در سریال «آفتاب‌پرست» هم دیده‌ایم؛ جایی که خاله الهام اخوان در آن قرار داشت.

یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.
خانه باغ امامزاده قاسم لوکیشن اصلی فیلم «لامینور» بود.

خانه باغ امامزاده قاسم | یک لوکیشن ثابت برای نمایش زندگی‌های سنتی اما با وضع اقتصادی خوب هم وجود دارد. لوکیشنی که در فیلم سینمایی «لامینور»، محل زندگی علی نصیریان بود. یک خانه باغی بزرگ با اتاق‌هایی کنار هم که در یک باغ سرسبز قرار گرفته است. همان لوکیشنی که فیلم سینمایی «کلمبوس» هم در آن ساخته شده بود. در سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی هم این لوکیشن را بارها دیده‌ایم. مثلا در سریال «بچه مهندس 3» خانه‌ای بود که ثریا قاسمی در آن زندگی می‌کرد و به علی جوانی و دوستانش اجاره می‌داد. بخش مهمی از این سریال در همین خانه باغی می‌گذشت. در سریال «پرگار» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی شاهد به هم گره خودن ماجراهای سه خانواده بودیم و محور اصلی همه ماجراها در همین خانه باغی بود. همچنین در سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، دفتر «حاج حسن» با بازی جمشید هاشم‌پور در همین لوکیشن قرار داشت. این اواخر در سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان هم این لوکیشن را دیده بودیم. خانه دایی خاتون با بازی مهران مدیری در همین جا قرار داشت. البته با توجه به اینکه قرار بود ماجراهایی در دهه 20 در آن روایت شود، تغییراتی در آن به وجود آورده بودند. سریال «اوکازیون» هم یکی دیگر از سریال‌هایی است که در این لوکیشن بخش‌هایی از آن تصویربرداری شده است.

یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.
خانه وزیری نخستین بار در سریال «معنای شاه» مورد استفاده قرار گرفت.

خانه خانواده وزیری | در سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی، محور اصلی داستان با خانواده‌ای به نام وزیری پیش می‌رفت. آنها در خانه‌ای قدیمی که در شهرک سینمایی ساخته شده بود زندگی می‌کردند؛ خانه‌ای سنتی اما در عین حال مجلل که نشان دهنده وضع مالی خوب این خانواده در آن دوره بود. بعد از «معمای شاه» چند سریال دیگر هم در این لوکیشن ضبط شدند. یکی از آنها سریال «حکایت‌های کمال» بود که به طور کامل در شهرک سینمایی ضبط شده بود و از این خانه هم برای نمایش ماجراهای اصلی خانواده کمال استفاده می‌شد. در سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، خانه اصلی خانواده شکیبا هم در همین لوکیشن بود؛ خانه‌ای که بعد از فوت پدر و مادر و ورود کاراکتر حبیب با بازی پوریا شکیبایی، برایش نقشه‌ها کشیده می‌شد. بعد از آن در سریال «طوبا» به کارگردانی سعید سلطانی هم از این لوکیشن استفاده شد.

یکی از موارد آزاددهنده سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی استفاده متعدد از لوکیشن‌های تکراری است.
سکانس‌های مربوط به خانه «مومو» در فصل دوم سریال «بچه مهندس» در عمارت رباط کریم گرفته شده است.

عمارت رباط کریم | برای نمایش زندگی‌های مرفه هم معمولا لوکیشن‌های ثابتی وجود دارد. یکی از آنها همان لوکیشنی است که در فصل دوم «بچه مهندس» خانه بهاره رهنما بود. جواد جوادی برای دیدن مومو به این خانه قدم می‌گذاشت و از سبک زندگی آنها شگفت‌زده می‌شد. این لوکیشن در سریال «بر سر دوراهی» هم دیده می‌شد. کاراکتر حامد که از یک سو با دخترعمویش قول و قرار ازدواج گذاشته بود، از سوی دیگر با دخترخوانده عزت‌الملوک به نام پریناز با بازی میترا حجار آشنا می‌شد که بسیار ثروتمند بود. خانه این کاراکتر در این لوکیشن قرار داشت و باعث شده بود حامد قید دخترعمویش را بزند. این عمارت در بسیاری دیگر از فیلم‌ها و سریال‌ها مورد استفاده قرار گرفته که ما فقط به دونمونه آن اشاره کردیم.

پست های مشابه :

مهدی سلطانی در سریال «شغال» بازهم در قامت یک پدر جلوی دوربین بهرنگ توفیقی رفته است.درباره پنج نقش «پدر» با بازی مهدی سلطانی در سریال‌های بهرنگ توفیقی به بهانه انتشار سریال «شغال» | پدرانی با یک شناسنامه نگاهی به کارنامه و اتفاقات زندگی هنری زنده‌یاد امین تارخ به بهانه سالروز درگذشتش | همیشه استاد گلایه‌های حامد عنقا به رویکردهای مدیریتی تلویزیون در قبال برندها و رقابت با پلتفرم‌ها |  عنقا : رقابت تلویزیون با شبکه خانگی بازی مبتذلی است که باید تمام شود زوج‌سازی‌های موفق شهاب حسینی در فیلم‌ها و سریال‌ها مختلف به بهانه پخش «گناه فرشته» و «سرزمین مادری» | دو پادشاه در یک اقلیم
برچسب ها: آقازادهاجل معلقشغالگناه فرشتهلوکیشنهمگناه
پست قبلی

مشکلات «کنکل» کماکان ادامه دارد و دو هفته پیاپی است که از قسمت جدید آن خبری نیست | «کنکل» گروگان گرفته شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی