بهرام افشاری این روزها یکی از بازیگران مطرح سینماست. بخشی از موفقیت این بازیگر به تواناییاش در ایفای نقشهای متنوع برمیگردد. بارها او را با گریمهای مختلف در نقشهای متفاوت دیدهایم و حالا هم در «مرد عینکی» بار دیگر، با گریمی متفاوت در قالبی جدید به میدان آمده است. «مرد عینکی» این روزها پرفروشترین فیلم سینماست و از قبل هم میشد پیشبینی کرد این فیلم کمدی هم با بازی افشاری مورد توجه قرار میگیرد.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه نقشآفرینی متفاوت بهرام افشاری در فیلم «مرد عینکی» مروری داریم بر هفت گریم مختلف این بازیگر در آثار مختلف.
پایتخت 5 | سیروس مقدم | 1396

گریم | بهرام افشاری با بازی در نقش بهتاش فریبا در «پایتخت5» بیشتر از هر زمانی به محبوبیت رسید. او نقش یک جوان سرکش و لجوج و در عینحال با اعتمادبنفسی بالا را داشت که حاضر نمیشد مقابل اوامر نقی سر خم کند. به شیوه خودش لباس میپوشید و حرف میزد و موهای سرش را به طرزی نامتعارف اصلاح کرده بود. دو طرف سرش را تراشیده و کاکل وسط سرش را نارنجی روشن کرده بود. با این شمایل و لباسهای رنگارنگی که میپوشید بسیار توی چشم بود و همین هم باعث میشدمدام با نقی دعوا داشته باشد.
اهمیت گریم | شخصیت بهتاش به عنوان یک جوان امروزی که نمیتواند مقابل اصول و چارچوبهای گذشتگانش بایستد بسیار درست ترسیم شده بود. او مدام به خاطر ظاهرش با خانواده چالش داشت اما نکته مهم اینکه بهتاش با وجود اینکه در پوشش و آرایش مو با نقی و سایرین متفاوت بود اما به وقت خطر پشت خانوادهاش میایستاد و نکته مهم این شخصیت هم درست در همینجا رقم میخورد.
فسیل | کریم امینی | 1399

گریم | در کمدی نوستالژیک «فسیل»، بهرام افشاری محور اصلی فیلم است؛ یک خواننده قبل انقلابی به نام اسی که به کما میرود و پس از بیرون آمدن متوجه میشود همهچیز تغییر کرده و حالا باید خودش را با شرایط جدید وفق دهد. در فیلم «فسیل» ابتدا اسی را به عنوان یک جوان خواننده دهه پنجاهی، با موهای بلند و خط ریش و سبیل میبینیم که با کت تنگ و شلوار پاچهگشاد، کاملا به نماینده جوانهای آن دوره تبدیل شده. پس از اینکه سالها بعد به هوش میآید، با موهای کوتاه فرفری جوگندمی و لباسهای رنگبهرنگ گشاد و شلوار پیلهداری که دهه شصت مد بود، میتوانیم او را به عنوان یک جوان دهه شصتی بپذیریم.
اهمیت گریم | با یک اثر کمدی نوستالژیک مواجه بودیم و بازنمایی وقایع در آن دوره تاریخی اهمیت ویژهای داشت. بهرام افشاری درواقع او توانسته بود هم مد رایج میان جوانان دهه پنجاهی را بازنمایی کند و هم مشابه جوانان در دهه شصت ظاهر شود.
صحنهزنی | علیرضا صمدی | 1399

گریم | بهرام افشاری در فیلم «صحنهزنی» نقشی کاملا جدی ایفا کرد. داستان فیلم حول محور گروهی بود که با صحنهسازی تصادفات رانندگی به دنبال اخاذی بودند. افشاری در این فیلم نقش مردی به نام اسد را داشت که سردسته این گروه خلاف بود، با موهایی از ته تراشیده و ریشی به نسب بلند، چهرهای مخوف داشت. این ترکیب چهره با نگاه پر از خشمش باعث شده بود جدیتر به نظر برسد.
اهمیت گریم | اسد در این فیلم کمحرف بود و به عنوان یک قهرمان تنها و شکستخورده با چالشهایی روبهرو میشد و این چهره و حالات و رفتارهایش هم نشان از همین مسئله داشت. «صحنهزنی» یکی از متفاوتترین نقشهای جدی کارنامه افشاری به حساب میآید.
سگ بند | مهران احمدی | 1400

گریم | افشاری برای ایفای نقش فرزاد، دو طرف سرش را از ته تراشیده و سبیلی روی صورتش دارد. شبیه به جوانهای پر شروشور به نظر میرسد. فرزاد و برادرش هردو فرزند یک کشیگیر و بچه جنوبشهر بودهاند و این سبیل یک جورهایی برایشان اهمیت زیادی دارد.
اهمیت گریم | در فیلم «سگ بند»، بهرام افشاری نقش جوان بلندپرواز و بیمنطقی را دارد که با وجود نداشتن پول، رویای زندگی لاکچری را در سر میپروراند. رویاهایش کودکانه است و تصمیمهای عجولانه و عجیب میگیرد. برادرش ابتدا با او مخالفت میکند اما با لجبازی او را راضی میکند تا روی زندگیشان ریسک کنند.
هفتاد سی | بهرام افشاری | 1402

گریم| بهرام افشاری در فیلم «هفتاد سی» با گریم بسیار متفاوتی مقابل دوربین رفته و در قامت مرد میانسال طبقه فرودست ظاهر شده بود. موهای جلوی سرش ریخته و دو طرف سرش موهایی به نسبت پرپشت داشت. سبیلی روی صورتش گذاشته که کاملا با این حالت مو همخوانی داشت و در شکلگیری این کاراکتر کمک زیادی کرده بود. این طراحی چهره با پیژامه راهراه گشاد یا پیرهن و شلواری که معمولا آستینها و پاچههایش برای او کوتاه به نظر میرسید، همخوانی داشت و این شخصیت را جذابتر نشان میداد.
اهمیت گریم| برات مردی مالباخته بود که داخل یک کانکست به همراه خانوادهاش زندگی میکرد و برای رها شدن از این وضعیت سعی میکرد اسپانسر پیرمردی در آستانه مرگ شود. چهره او نمایش دهنده مردی ساده از طبقه پایین جامعه بود و این گریم کمک زیادی به شکلگیری این شخصیت میکرد.
پایتخت 7 | سیروس مقدم | 1403

گریم | در فصل هفتم سریال «پایتخت» درحالی از بهتاش فریبا رونمایی شد که به بیماری واگیرداری از یک میمون دچار شده و ظاهرش به میمون شباهت پیدا بود. موهای سرش بلندتر و پرپشتتر از سابق بود و رستنگاه موهایش تا وسط پیشانیاش میآمد. در این فصل روی صورتش سبیل گذاشته بود و خط ریش بلندی هم داشت. بیرون از خانه کلاه کاسکت سر میگذاشت تا کسی چهرهاش را نبیند و متوجه تغییراتش نشود.
اهمیت گریم | بهتاش در «پایتخت» همواره شخصیتی جدا از دیگران است. بزرگترها او را درک نمیکنند و مدام به خاطر تفاوت در چهره و لباسهایش او را آزار میدهند. حالا هم که بیمار شده، این تغییر چهره دلیل منطقی پیدا کرده است. این بیماری باعث شده بود در رفتارش هم تغییراتی به وجود بیاید. تیک عصبی داشت و خیلی از جاها از مسیر معقول و منطقی خارج میشد.
مرد عینکی | کریم امینی | 1402

گریم | تا نزدیکیهای پایان، بهرام افشاری را با چهره مردی ساده و رنجکشیده میبینیم. موهای جوگندمی وز کرده روی سرش دارد، ریش گذاشته است و عینکی روی صورتش است. بعدتر اما با توجه به موقعیتی که در فیلم رخ میدهد، با گریم دیگری از او مواجه هستیم.
اهمیت گریم | افشاری نقش مردی به نام حلیم رایگان را بازی کرده که معتقد است تمام زندگیاش آسیب دیده است و حالا دلش میخواهد نامش را عوض کند و با هویت کامبوزیا به زندگی ادامه دهد. او در یک سرویس بهداشتی کار نظافت انجام میدهد و علاقه زیادی به کشتن مگسها دارد. ظاهرش چرک و کثیف به نظر میرسد و رفتارهایش هم اینطور القا میکند که بیشتر غرق در اوهام و خیالات خودش است. ویژگیهای شخصیتی که برای او معرفی میشود با گریم روی صورتش همخوانی دارد و این مسئله به شناخت مخاطب از این کاراکتر کمک میکند.
«مرد عینکی» به کارگردانی کریم امینی این روزها روی پرده سینماهاست.