پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

خاطره‌بازی با تحریریه یک هفته‌نامه محبوب و باحال به بهانه روز خبرنگار | آقای کاووسی بهترین سردبیر دنیا

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
17 مرداد 1403
در اخبار مهم, تلویزیون
0
امروز 17 مرداد، روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی با تمرکز بر روی خبرنگارها ساخته شده اما یکی از مهمترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در ذهنمان مانده، متعلق به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهایش در دفتر تحریریه هفته‌نامه «شهرقشنگ» می‌گذشت. این روزنامه همیشه به گل نشسته بود و مدیرمسئول آن کمترین اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاری و اصول انتشار هفته‌نامه نداشت. حتی به سردبیر مجموعه و تیم خبرنگارها هم اعتماد نمی‌کرد و می‌خواست یک‌تنه این کشتی را نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد میان این تحریریه با آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت بامزه‌ای را رقم زد و باعث شد «بدون شرح» در ذهن همه ماندگار شود.

طرح از :شبنم رضوانی

هفدهم مرداد، روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی با تمرکز بر روی خبرنگارها ساخته شده اما یکی از مهمترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در ذهنمان مانده، متعلق به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهایش در دفتر تحریریه هفته‌نامه «شهرقشنگ» می‌گذشت. این روزنامه همیشه به گل نشسته بود و مدیرمسئول آن کمترین اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاری و اصول انتشار هفته‌نامه نداشت. حتی به سردبیر مجموعه و تیم خبرنگارها هم اعتماد نمی‌کرد و می‌خواست یک‌تنه این کشتی را نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد میان این تحریریه با آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت بامزه‌ای را رقم زد و باعث شد «بدون شرح» در ذهن همه ماندگار شود.

به گزارش فیلم‌نیوز، «بدون شرح» به کارگردانی مهدی مظلومی سال 1381 از شبکه سه پخش شد و به دلیل موفقیت، به فصل دوم رسید. زنده‌یاد فتحعلی اویسی یکی از درخشان‌ترین عوامل موفقیت این سریال بود.

امروز 17 مرداد، روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی با تمرکز بر روی خبرنگارها ساخته شده اما یکی از مهمترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در ذهنمان مانده، متعلق به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهایش در دفتر تحریریه هفته‌نامه «شهرقشنگ» می‌گذشت. این روزنامه همیشه به گل نشسته بود و مدیرمسئول آن کمترین اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاری و اصول انتشار هفته‌نامه نداشت. حتی به سردبیر مجموعه و تیم خبرنگارها هم اعتماد نمی‌کرد و می‌خواست یک‌تنه این کشتی را نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد میان این تحریریه با آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت بامزه‌ای را رقم زد و باعث شد «بدون شرح» در ذهن همه ماندگار شود.
«بدون شرح» اولین تجربه کارگردانی مهدی مظلوی و البته بهترین کار او بود.

کارگردانی | مهدی مظلومی تا پیش از اینکه «بدون شرح» را به عنوان اثر مستقل کارگردانی کند در آثار موفقی مثل «ساعت خوش»، «این چند نفر» و «زیر آسمان شهر» کارگردان تلویزیونی بود. مهمترین اتفاق کارنامه‌اش سال 1381 با «بدون شرح» رقم خورد؛ سریالی که در تحریریه هفته‌نامه‌ای به اسم «شهرقشنگ» پیش می‌رفت. این تحریریه شباهتی به تحریریه‌های واقعی نداشت و همین تضاد آن با واقعیت باعث می‌شد همه اتفاق‌هایش خنده‌دار به نظر برسد. درست است که بخش مهمی از موفقیت سریال به فیلمنامه پیمان قاسم‌خانی برمی‌گشت اما مظلومی در ساخت این تحریریه، انتخاب و هدایت بازیگران و پیاده‌سازی موقعیت‌ها بسیار موفق عمل کرد. این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفت که به فصل دوم هم رسید. بلافاصله بعد از این مجموعه سراغ «بانکی‌ها» رفت؛ سریالی که نتوانست موفقیت «بدون شرح» را تکرار کند. با این حال چند سال بعد در «کمربندها را ببندیم» بار دیگر موفق شد با همراهی تیم پیمان قاسم‌خانی، موفقیت دیگری را به ثبت برساند. «زندگی به شرط خنده»، «روزگار خوش حبیب آقا»، «لطفا دور نزنیم» و … از جمله آثار بعدی مظلومی بود که هیچ‌کدام نتوانستند به عنوان اثری کمدی ماندگار شوند.

امروز 17 مرداد، روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی با تمرکز بر روی خبرنگارها ساخته شده اما یکی از مهمترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در ذهنمان مانده، متعلق به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهایش در دفتر تحریریه هفته‌نامه «شهرقشنگ» می‌گذشت. این روزنامه همیشه به گل نشسته بود و مدیرمسئول آن کمترین اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاری و اصول انتشار هفته‌نامه نداشت. حتی به سردبیر مجموعه و تیم خبرنگارها هم اعتماد نمی‌کرد و می‌خواست یک‌تنه این کشتی را نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد میان این تحریریه با آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت بامزه‌ای را رقم زد و باعث شد «بدون شرح» در ذهن همه ماندگار شود.
امیر جعفری با بازی در نقش «فرید» در سریال «بدون شرح» به شهرت رسید.

بازی‌ها | یکی از دلایل موفقیت سریال «بدون شرح»، بازی فتحعلی اویسی در نقش آقای کاووسی بود. اویسی تا قبل از سال 1378 و بازی در نقش سرهنگ سپهر، معمولا به خاطر بازی در نقش‌های جدی شناخته می‌شد. «مومیایی3» مقدمه‌ای شد برای ورود این بازیگر به عرصه کمدی؛ موفقیتی که باعث شد محمدرضا هنرمند از او برای سریال «کاکتوس» هم دعوت به همکاری کند. او با ظاهری بسیار جدی و رسمی، بدون اینکه لبخندی روی لب داشته باشد حرف‌هایی می‌زد و حساسیت‌هایی به خرج می‌داد که بخش مهمی از بار کمدی این سریال را به دوش می‌کشید. اوج هنرنمایی فتحعلی اویسی در عرصه کمدی با «بدون شرح» اتفاق افتاد؛ مدیرمسئول هفته‌نامه‌ شهرقشنگ که کوچکترین اطلاعی از روزنامه‌نگاری نداشت و مدام از به گل نشستن عنقریب کشتی روزنامه صحبت به میان می‌آورد. معمولا یا دعوا می‌کرد یا پیشنهادهای عجیب و غریب می‌داد یا از همه می‌خواست با کمترین خرج، کار را به سرانجام برسانند. صحبت کردنش به زبان عربی هم جزو نکات بسیار جذاب بازی او بود. اویسی در این سریال زوج جذابی با امیر جعفری شکل داده بود؛ بازیگری که تا قبل از سال 1380 در تئاتر بازیگر شناخته‌شده‌ای بود اما در نقش فرید سریال «بدون شرح» باعث شد بازی‌اش بیش از پیش به چشم بیاید. امیر جعفری در این سریال «بدون شرح»، نقش سردبیر مجموعه را داشت اما عملا کاری از پیش نمی‌برد چون همه‌کاره روزنامه، پدر همسرش؛ آقای کاووسی بود که تمام دستورها از سمت او صادر می‌شد و کسی بدون اجازه او نمی‌توانست آب بخورد. این روزنامه تیتراژ بالایی نداشت و کسی هم آن را نمی‌خرید چون بنا به گفته‌ی آقای کاووسی، همیشه مثل کشتی به گل نشسته بود. فرید سعی می‌کرد با شیرین‌زبانی خودش را پیش آقای کاووسی عزیز کند و از او امتیاز بگیرد اما در اکثر مواقع حرفش به جایی نمی‌رسید. حضور فلامک جنیدی، بیژن بنفشه‌خواه، مریم سعادت، لیلی رشیدی و هم در موفقیت سریال بسیار اثرگذار بود.

امروز 17 مرداد، روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی با تمرکز بر روی خبرنگارها ساخته شده اما یکی از مهمترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در ذهنمان مانده، متعلق به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهایش در دفتر تحریریه هفته‌نامه «شهرقشنگ» می‌گذشت. این روزنامه همیشه به گل نشسته بود و مدیرمسئول آن کمترین اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاری و اصول انتشار هفته‌نامه نداشت. حتی به سردبیر مجموعه و تیم خبرنگارها هم اعتماد نمی‌کرد و می‌خواست یک‌تنه این کشتی را نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد میان این تحریریه با آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت بامزه‌ای را رقم زد و باعث شد «بدون شرح» در ذهن همه ماندگار شود.
یکی از دلایل موفقیت «بدون شرح» فیلمنامه‌های منجسم آن بود.

فیلمنامه| در دهه هفتاد و هشتاد ردپای پیمان قاسم‌خانی را می‌شد در اکثر اثار موفق کمدی دید. بخش مهمی از موفقیت «بدون شرح» هم به فیلمنامه آن برمی‌گشت که توسط پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت، خشایار الوند، مهراب قاسم‌خانی، ریما رامین‌فر و حمید برزگر نوشته شده بود. قاسم‌خانی استاد خلق شخصیت‌های کمدی ماندگار و همچنین تکه‌کلام‌ها و موقعیت‌های کمدی جذاب است و می‌شود تاثیر او را در خلق این شخصیت‌های جذاب تحریریه شهرقشنگ دید. قاسم‌خانی چند سال بعد با همراهی همین تیم، سرپرستی نویسندگان مجموعه «کمربندها را ببندیم» را هم به عهده گرفت؛ سریالی که باز هم به یکی از کمدی‌های موفق تلویزیون تبدیل شد.

امروز 17 مرداد، روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌هایی با تمرکز بر روی خبرنگارها ساخته شده اما یکی از مهمترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در ذهنمان مانده، متعلق به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهایش در دفتر تحریریه هفته‌نامه «شهرقشنگ» می‌گذشت. این روزنامه همیشه به گل نشسته بود و مدیرمسئول آن کمترین اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاری و اصول انتشار هفته‌نامه نداشت. حتی به سردبیر مجموعه و تیم خبرنگارها هم اعتماد نمی‌کرد و می‌خواست یک‌تنه این کشتی را نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد میان این تحریریه با آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت بامزه‌ای را رقم زد و باعث شد «بدون شرح» در ذهن همه ماندگار شود.
با ایفای نقش «آقای کاووسی» در سریال «بدون شرح» مسیر کاری زنده یاد فتحعلی اویسی تغییر کرد.

تکه‌کلام‌های ماندگار | یکی از دلایل جذابیت مجموعه «بدون شرح»، تکه کلام‌های جذاب شخصیت‌های کاووسی و فرید بود. لحن صحبت کردن آقای کاووسی، اطلاعات ناقصی که از شعرها، ضرب‌المثل‌ها و زبان‌های مختلف داشت همگی باعث شد که این شخصیت در آن دوره بسیار مورد توجه قرار بگیرد. تکه کلام‌های «دیجیتالم کجا بود؟»، «نمی‌دونم چی‌چی حافظا.»، «کشتی به گل نشسته»، «ولا غیر» و … آن زمان مدام توس مردم استفاده می‌شد. از طرف دیگر تکه‌کلام‌های شخصیت فرید هم بسیار مورد توجه قرار داشت. بخصوص زمانی که «آقای کاووسی» را «آی کاووسی» ادا می‌کرد یا می‌گفت: « خوب چیزیه آقا، خوووووب.»

سریال «بدون شرح» به کارگردانی مهدی مظلومی با بازی فتحعلی اویسی، امیر جعفری، مریم سعادت، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، بیژن بنفشه‌خواه، محمود بصیری و … سال 1381 روی آنتن رفت. «بدون شرح» هنوز هم در بازپخش‌ها با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود و نامش به عنوان یک مجموعه شبانه کمدی در ذهن‌ها مانده است.

پست های مشابه :

سریال کیانوش عیاری همچنان بلاتکیف است | 87 متر خریدار ندارد تعامل بیشتر تلویزیون با سریال کمال تبریزی | سرزمین مادری را هرشب ببینید انتشار سریال کمال تبریزی در شبکه خانگی به روال سابق برگشت | «سرزمین مادری» در تلوبیون دو قسمتی شد مرور اتفاقات و موفقیت‌های کارنامه شهرام حقیقت دوست به بهانه پخش سریال «مرداب» | صورت زخمی
برچسب ها: آقای کاووسیشهر قشنگفتحلی اویسیفرید
پست قبلی

آنالیز فروش فیلم‌های روی پرده در هفته‌ای که گذشت | پول‌وپارتی صدرنشین جدید اکران

پست‌ بعدی

فاش شدن راز جوانی پارسا پیروزفر در سکانس‌های فلاش‌بک «در انتهای شب» | پارسا، هوش مصنوعی و اکسیر جوانی

پست‌ بعدی
در قسمت‌های پایانی سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده، با سکانس‌های فلاش‌بکی از اوایل رابطه بهنام و ماهرخ روبه‌رو بودیم. در این سکانس‌ها هردو آنها جوانتر از آنچه هستند دیده می‌شدند. واکنش‌ها به گریم جوانی پارسا پیروزفر بسیار زیاد بود. عده‌ای این تصویر را کنار تصویر او در سریال «در پناه تو» قرار داده و نتیجه گرفته بودند که پیروزفر بعد از سی سال هنوز هیچ تغییری نکرده است. حالا اما راز اصلی ماجرای این تغییر چهره فاش شده و طبق اطلاعاتی که منتشر شده، علاوه بر گریم، پای هوش مصنوعی هم در جوان شدن این چهره درمیان است.

فاش شدن راز جوانی پارسا پیروزفر در سکانس‌های فلاش‌بک «در انتهای شب» | پارسا، هوش مصنوعی و اکسیر جوانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی