پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

تشریح دلایل نگارش و ساخت نمایش «داش آگل به گفته مرجان» توسط خالق اثر | بهرام بیضایی : می‌خواستم رازهای «داش آکل» را فاش کنم

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
11 مهر 1403
در اخبار مهم, تئاتر, سینمای ایران
0
بهرام بیضایی در یادداشتی از دلایل نگارش و کارگردانی نمایش «داش آکل به گفته مرجان» نوشته است.

طرح از :شبنم رضوانی

بهرام بیضایی نمایش «داش‌آکل به گفته مرجان» را روی صحنه برد و برای مخاطبانش یاد نمایش‌های سال‌های حضور در ایران را زنده کرد. بیضایی در یادداشت خود که بروشور این نمایش به چاپ رسیده به این نکته اشاره کرده که در داستان «داش‌آکل» صادق هدایت، سوال‌ها و ابهام‌هایی وجود دارد که در آن زمان امکان رمزگشایی از آنها وجود نداشته است. او با نمایش «داش‌آکل به گفته‌ی مرجان» قصد داشته به این سوالات پاسخ دهد.

به گزارش فیلم‌نیوز، بهرام بیضایی در یادداشت خود که در بروشور نمایش «داش آکل به گفته مرجان» منتشر شده تصویر دقیق و روشنی از دلایل خود برای پرداختن به این اثر از منظری دیگر ارائه داده است.

متن بروشور نمایش «داش‌آکل به گفته‌ی مرجان» از خاطرات بیضایی درباره زمان خواندن آثار صادق هدایت از نوجوانی‌اش شروع می‌شود. او تعریف کرده است: «نخستین باری که هدایت خواندم، یکی از دو سال پایانی دبیرستان دارالفنون بود – شش یا هفت سال پیش از مرگِ صادق هدایت. اوج جدل‌های تب‌زده ستایندگان اندک رو به افزایشش و بدگویان بی‌پایانش که هر نسبتی به او می‌بستند. کوشش در فهم و کشف و تفسیر مفاهیم پنهان در نوشته‌های وی تازه پا می‌گرفت و نقدِ وی با الفاظ روشنی چون سستی نثر، تیرگی پیام بدبینی و تلخ اندیشی، شکنندگی قالب، دست‌کم گرفتن محتوا، گه‌گاه قابل بحث و جاهایی پذیرفتنی بود، اما وقتی حربه‌ی کهن تهمت – آن هم بی اعتقادی به معتقدات ابدی ممنوع‌النقد ـ به میان می‌آمد، هر دهنی بسته می‌شد.»

بهرام بیضایی در یادداشتی از دلایل نگارش و کارگردانی نمایش «داش آکل به گفته مرجان» نوشته است.
مژده شمسایی و دنیا ظریف در صحنه‌ای از نمایش «داش آکل به گفته مرجان»

او درباره «داش‌آکل» نوشته: «بارها از هر صدای بلندی شنیدم که خواندن آثار این منورالفکر تیره‌بین، جوانان غیور وطن را به شک و سستی در انجام طاعات و واجبات کشانیده به انزوا و خودکشی سوق می‌دهد.با خواندن «داش آکل» من نومید نشدم و خود را دار نزدم یا از بام فرو نینداختم. مظنون موردنظر – صادق هدایت – هرگز هیچ تلاشی برای مشوش ساختن ذهن من نکرده بود که خُود فرزندِ بی‌چشم‌انداز همان دشت مشوش بودم. مبهوت ماندم با داستانی چنین گویا در ساده‌ترین شکل ممکنش، بی هیچ ترفند و تزیینی – و در پرهیز و گریز او از زبان فضل فروشانه‌ی سبک‌های سنتی، من راه نرفته‌ی پیش رو را دیدم که امید گمشده‌ام در آن می‌رفت.»

بهرام بیضایی در یادداشتی از دلایل نگارش و کارگردانی نمایش «داش آکل به گفته مرجان» نوشته است.
صحنه‌ای از نمایش «داش آکل به گفته مرجان»

بیضایی به نکات مهمی درباره «داش‌آکل» و مسائلی که هیچ‌گاه در داستان باز نشده نوشته‌ است: «سال‌ها بعد روی همان جاده‌ی نمناک از خودم پرسیدم «داش آکل» روز ترک خانه‌ای که هفت سال به عنوان وصی سرپرستی کرده، در تحویل دفترهای مالی محاسبات، چرا همه را یک‌جا با دلی شکسته و چشمی اشکبار دوستی تقدیم می‌کند به آقای امام جمعه؟ و آقای امام جمعه که تا این‌جا یک‌بار هم اسمی ازش در میان نبود اصلاً این‌جا چه می‌کند؟از خودم پرسیدم یعنی آقای امام جمعه با رفتن داش‌آکل جای او را در این خانه می‌گیرد؟ یا از آغاز در این خانه بوده بی‌خبر او؟ و بعدها ـ خیلی بعد ـ از خودم پرسیدم بازرگان خوشنامی که بی‌شک به رسم زمان پروده و مایه‌ی دستِ حضرت آقایی بوده، چه‌طور و از ترس چه کسی یا چه کسانی زن و فرزندش را ناگهان در لحظه‌ی ترک جهان نه به او که می‌سپرد به لوتی قداره بندِ آسمان جلی؟»

بهرام بیضایی در یادداشتی از دلایل نگارش و کارگردانی نمایش «داش آکل به گفته مرجان» نوشته است.
نقش مرجان را در نمایش «داش آکل به روایت مرجان» را دنیا ظریف بازی می‌کند.

او به نکاتی هم درباره شخصیت مرجان و جایگاه خانوادگی او اشاره کرده: «از خودم پرسیدم در زمانه‌ای که – درست یا غلط – دختران همسال مرجان، نه ساله به شوهرند چرا در این هفت سال هیچ خواستگاری [خویش و آشنا و همسایه مرجان را در نمی‌زند؟ و چه اجباری است که مرجان بدان جوانی با مردی ده سال پیرتر و زشت‌تر از داش‌آکل عروسی کند؟ و آیا مرجان را در همه‌ی شیراز یک خواهان نبود؟ آیا آقای امام جمعه در این ‌هم نقشی دارد؟ یا مرجان و مادر بی‌نامش و آقای امام جمعه نشانه‌های معنای دیگری هستند؟ و پرسش‌هایی که شاید نیاز نباشد اینجا یکی‌یکی بشمارم.»

او درباره دلایل رفتن سراغ این سوژه در نمایشنامه‌اش نوشته: ««داش آکل به گفته‌ی مرجان» جوابی است به پرسش‌هایم ـ به همه آن‌ها. خیال می‌کنم «داش آکل» نوشته هدایت با همه سادگی راز سربسته‌ای است که نویسنده از بد زمان دریافتن و پرده برداشتن از آن را به زمان ما واگذاشته. مسکوت گذاشتن هفت سال زندگی و غلط‌نمایی‌های عمدی‌اش دعوتِ ماست به کشف متن بی‌پرده‌تری که وی می‌خواسته در فضای بازتری – شاید دور از وطن ـ بنویسد.»

بهرام بیضایی در یادداشتی از دلایل نگارش و کارگردانی نمایش «داش آکل به گفته مرجان» نوشته است.
مژده شمسایی در صحنه‌ای از نمایش «داش آکل به گفته مرجان»

بهرام بیضایی یادداشت خود را اینطور به پایان رسانده: «داش آکل به گفته مرجان» کوششی برای کشف آن متن آشکارتری ست که او فرصت نوشتنش را نیافت و پیشکش است به وی آن روح در قفس صادق هدایت. حوادث ناخوشایند چندی از همه‌گونه چهار سال اجرای همگانی «داش آکل به گفته مرجان» را عقب انداخت و من با سپاسگزاری از مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه استنفورد که هرگز از پشتیبانی این تجربه نمایشی پا پس نکشید تا اکنون که بخش یکم آن بر صحنه می‌رود بار دیگر سپاس خود را از مدیریت این مرکز دکتر عباس میلانی نثار وی می‌کنم.»

بهرام بیضایی از اواخر شهریور ماه نمایش «داش آکل به گفته مرجان» را در شهر برکلی کالیفرنیا روی صحنه برده که اجرای آن مهر ماه هم ادامه دارد.

پست های مشابه :

بهرام بیضایی تازه‌ترین اثر خود با نام «داش آکل به گفته مرجان» را در امریکا روی صحنه می‌برد.بازگشت بهرام بیضایی به عرصه نمایش با اجرای «داش‌آکل به گفته مرجان» در ماه سپتامبر | داش‌آکل به روایت استاد مسعود کیمیایی در آثارش کاراکترهای زن ماندگاری چون مرجان، غزل، لاله، زیور، فروزنده و... را خلق کرده است.نگاهی به شخصیت‌های زن به یادماندنی آثار مسعود کیمیایی به بهانه سالروز تولد این کارگردان شهیر | شما که روح زندگی هستید نبرد رستم وسهراب یک نمایش میدانی باشکوه است که از حضور ستاره‌هایی چون امیر آقایی در نقش رستم و سینا مهراد در نقش سهراب بهره برده است. الناز شاکر دوست، علی زند وکیلی، پردیس احمدیه و بانپیال شومون دیگر بازیگران اصلی این اثر هستند.مروری بر نقش‌آفرینی‌ ستاره‌ها در تئاتر حماسی‌ -‌ موزیکال «نبرد رستم و سهراب» | گردهمایی باشکوه بهنوش طباطبایی بعد از شش سال دوری از سینما با فیلم «دوران» به این عرصه بازگشت.مروری بر فعالیت‌های بهنوش طباطبایی در سال‌های اخیر به بهانه حضور دوباره‌اش در سینما بعد از 6 سال | بازگشت
برچسب ها: داش آکلداش آکل به گفته مرجانمرجانمژده شمسایی
پست قبلی

نسخه ترکی سریال «شهرزاد» در مسیر تولید | «اوزگه یاغیز» ورژن ترکی ترانه علیدوستی برای نقش «شهرزاد»

پست‌ بعدی

آغاز پخش یک سریال جدید از شامگاه یکشنبه پانزدهم مهرماه | پس از «سرزمین مادری»؛ بازگشت آرش مجیدی با «تانک‌خورها»

پست‌ بعدی
«تان‌خورها» عنوان سریال جدیدی است که با بازی آرش مجیدی از نیمه مهرماه روی آنتن شبکه سه می‌رود.

آغاز پخش یک سریال جدید از شامگاه یکشنبه پانزدهم مهرماه | پس از «سرزمین مادری»؛ بازگشت آرش مجیدی با «تانک‌خورها»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی