دوشنبه, تیر 16, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

برای محسن چاوشی که همیشه در مسیر دلش گام برمی‌دارد | صدای آزادگی

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
16 تیر 1404
در اخبار مهم, سینمای ایران, یادداشت
0
محسن چاوشی محبوب است چون همیشه در همه بزنگاه‌ها در درست‌ترین جا ایستاده است.

طرح از :شبنم رضوانی

وحید سعیدی | محسن چاوشی در همه بزنگاه‌ها طرف درست ماجرا ایستاده ، او فارغ است از همه خط و خطوط‌هایی که بین آدم‌ها مرز می‌کشد چون در مسیر دلش گام برمی‌دارد . چاوشی بنده دلش است که اگر نبود برای علی و حسین و عباس نمی‌خواند، از دردهای خرمشهر نمی‌گفت و از تیغ تیز خنجر ابراهیم حرف نمی‌زد. او رها و آزاد است ، آنقدر رها که دوست دارد با تیپی کارگرگونه پشت وانتی بنشیند و در شهر بچرخد و مایحتاج مستمندان را به دستشان رساند. به او سنگ‌پرانی نکنید و رهایش بگذارید.

۱) نسل ما یک صدای خسته می خواست؛ یک صدای زخم خورده از نسل خودش . این نسل یاغی دنبال صدایی بود برای فریاد. نسلی که به آن می گفتند نسل سوم . این نسل از نیمه دوم دهه 70 آرام آرام وارد اجتماع شد و اوایل دهه هشتاد ستاره های این نسل ظهور کردند. محسن چاوشی یکی از همان ها بود. یک عاصی با صدایی سوخته که می خواست فریاد نسلش باشد. قلاب صدایش در همان تک تِرک هایی که به شکل غیر مجاز بین مردم دستت به دست می شد، به دل مخاطبش گیرکرد . او در دوره ای ظهور کرد که شبیه سازی به اوج خودش رسیده بود. هر روز یک صدا جدید با شباهت های عجیب نسبت به نسخه ارژینالش در لس آنجلس بیرون می آمد. چاوشی هم انگار قرار بود کپی یکی از همان صداها باشد، هر چند مسیرش همینطوری شروع شد، اما خیلی زود خودش سوز صدایش را کشف کرد. زخمه ای که صدای او بر جان می زد از هیچ صدای دیگری بر نمی آمد. او از همین جا مهر چاوشی را بر صدایش کوبید. صدای سوخته ای که برای هیچکس نبود جز محسن چاوشی.

۲) صدای چاوشی چند سال بعد از «سنتوری» مجاز شد و آلبو هایش یکی یکی بیرون آمدند. آلبوم هایی که حالا دیگر امضای پر رنگ چاوشی را برپیشانی داشتند. او از اینجا به بعد مخاطبان تازه ای پیدا کرد . نسل «Z» که تازه در حال سربرآوردن بودند. نسلی که دغدغه هایش با نسل چاوشی متفاوت بود و این یعنی مصاف خواننده محبوب نسل سوم با یک چالش بزرگ. چالشی که خیلی از خواننده های همنسل او نتوانستند از پسش بربیایند، یا به مصافش نرفتند و یا اگر رفتند شکست خوردند. اما چاوشی مجهز بود به یک سلاح آخته که هر نسلی را زمین گیر می کرد. سلاحش همان صدای خسته ای بود که همگام شده بود با ترانه های از جنس و روح زمانه. او با این سلاح در هر چالشی پیروز می‌شد و در این چالش هم. صدای او این نسل را هم مسحور خودش کرد تا در اوایل دهه نود به اوج محبوبیت برسد. محبوبیتی که در طول یک دهه گام به گام بیشتر و بیشتر شد.

۳) بزنگاه دیگر چاوشی جایی بود که او به مصاف اشعار کهن رفت، جایی که توانست وجه دیگری از توانایی خودش را عیان کند. اشعار کهن بیشتر با موسیقی سنتی هماوا شده بودند، حالا با صدای عصیان زده چاوشی رنگ و لعابی دیگر پیدا کرده بودند، انگار چاوشی با صدایش نوری بر این اشعار تاباند که ابعاد دیگرشان نمایان شدند. او با نسلی همراه شده بود که مثل نسل خودش و یا نسل قبلترش، زیاد اهل کاوش و کنجکاوی نبود و شاید به همین خاطر بخشی از هویتش که همان ادبیات کهن بود را نمی شناخت. صدای چاوشی پلی شد تا این نسل اشعاری از خاقانی ، مولانا و.. به گوشش بخورد و بداند خاقانی شعرهایی دارد که بر روح و روان چنگ می اندازد و مخاطب را به خلسه می برد. چاوشی با روح و روانش می خواند، صدایش مماس است با جان مخاطب.

۴) امروز چاووشی در نقطه ای ایستاده، که منحصرا برای خودش است . نقطه ای دست نیافتنی. که برای رسیدن به آن مرارت زیادی کشیده است. او با این صدای زخم خورده اش همچنان می تواند ، برای یک نسل دیگر هم جذاب باشد. او دو نسل را درگیر خودش کرده و حالا در قرن جدید، در مصاف با نسلی قرار می گیرد که حجم زیادی از انباشت ذهنی شان از موسیقی، مشتی خزعبل است و بس.

پست های مشابه :

مروری بر قطعات موسیقی محسن چاوشی برای سریال‌های شبکه نمایش خانگی به بهانه سال‌روز تولدش و همکاری با سریال زخم کاری 2 | صدا زخمی کارگردان سریال جیران سکوتش را شکست | حسن فتحی : نمره‌ام در کارگردانی جیران بالاتر از شهرزاد است شهاب حسینی و ترانه علیدوستی سه همکاری درخشان در فیلم‌های «درباره الی» و «فروشنده» و سریال «شهرزاد» داشتند.نگاهی به همکاری‌های مشترک شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در سینما و شبکه نمایش خانگی | نفوذ به عمق خاطره‌ها محسن چاوشی قرار است برای سریال «پوکر» ترانه جدیدی بخواند و فعایت خود در تیتراژ خوانی را ادامه دهد.به بهانه انتشار خبر تیتراژ خوانی جدید آقای خاص برای سریال «پوکر» در این چالش شرکت کنید | بهترین قطعه‌ای که محسن چاوشی برای سریال‌های خانگی خوانده کدام است
برچسب ها: اشکان خطیبیخسوفشهرزادعلاجمحشن چاوشی
پست قبلی

مروری بر سریال‌هایی که با محوریت واقعه عاشورا ساخته شده‌اند | قصه‌هایی که به «سر» نمی‌رسد…

پست‌ بعدی

پس از هفت سال، فیلم سینمایی «زعفرانیه 14تیر» اکران خواهد شد | بازگشت هنگامه قاضیانی به پرده سینماها

پست‌ بعدی
با اکران فیلم «زعفرانیه 14 تیر» شاهد حضور دوباره هنگامه قاضیانی برپرده سینماها خواهیم بود.

پس از هفت سال، فیلم سینمایی «زعفرانیه 14تیر» اکران خواهد شد | بازگشت هنگامه قاضیانی به پرده سینماها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی