پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

اظهارنظر منتقد پیشکسوت درباره دلایل سانسور آثار داریوش مهرجویی | احمد طالبی نژاد : ممیزان فکر می‌کردند پشت هر پلان مهرجویی منظور و کنایه‌ای وجود دارد

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
25 مهر 1402
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
اظهارنظر منتقد پیشکسوت درباره دلایل سانسور آثار داریوش مهرجویی | احمد طالبی نژاد : ممیزان فکر می‌کردند پشت هر پلان مهرجویی منظور و کنایه‌ای وجود دارد

داریوش مهرجویی همراه با مهتاب کرامتی سر صحنه فیلم «اشباح»

احمد طالبی‏ نژاد گفته علت اصلی سانسور اکثر آثار مهرجویی به فرهیخته بودن و باسوادی او برمی‏گردد چون اکثر فیلم‏هایش نگرشی فلسفی داشته‏اند اینطور گمان می شده که پشت هر پلان فیلمش یک منظوری دارد و آن را حذف می‏کرده‏اند.

‏به گزارش فیلم نیوز، احمد طالبی نژاد، کارگردان و مستندساز در مصاحبه ای با خبرآنلاین از گفتگویی صحبت به میان آورده که داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی در فیلم موج نوی طالبی نژاد درباره سانسور باهم داشته اند.

او گفته: « مهرجویی می‌گوید فیلم‌های من ایرادی ندارد، ایراد از ممیزها و سانسورچی‌ها است که معلوم نیست سوادشان چقدر است؟ چقدر سینما را می‌شناسند؟ اصلا چه کسانی هستند؟ و در نهایت اگر این فیلم‌ها مشکلی دارد، مشکل از ممیزان است نه از فیلم‌های من.»

طالبی نژاد درباره سانسور آثار مهرجویی توضیح داده: «اگر دنبال این باشیم که چرا ممیزان دائم به فیلم‌های مهرجویی نقد وارد می‌کنند، به این نتیجه می‌رسیم که منتقدان دائم می‌کوشند که در پس فیلم‌های مهرجویی چیزی را ببینند یا چیزی را بگنجانند که خودشان تصور می‌کنند، چون می‌دانند که مهرجویی انسان روشنفکر، فرهیخته و باسوادی است و در فلیم‌هایش نگرش فلسفی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد و فکر می‌کنند هر عنصر و هر پلان کوچکی در فیلم ممکن است یک مفهوم دیگر داشته باشد؛ بنابراین سعی می‌کنند کل فیلم را به نوعی نقص عضو کنند تا زهرش را بگیرند.»

طالبی‌نژاد می‌گوید ممیزان چون نتوانستند اول و آخر «درخت گلابی» را حذف کنند، آن را در بدترین شرایط اکران کردند تا دیده نشود.

او درباره سانسور هامون، پری، لیلا و درخت گلابی گفته: «بعد از انقلاب هم «هامون» و «پری» را سانسور کردند، حتی «لیلا» هم که یک ملودرام خانوادگی بود سانسور کردند، «درخت گلابی» را چون نتوانستند ابتدا و انتهای آن را حذف کنند در بدترین فصل ممکن اکران کردند و متاسفانه خیلی‌ها آن را ندیدند، کما اینکه به عقیده من این فیلم یکی از بهترین آثار مهرجویی است و در مجموع با این اتفاق‌هایی که برای فیلم‌هایش افتاد به این نتیجه می‌رسیم که چون مهرجویی آدم روشنفکری است درباره آثارش هم فکر می‌کنند پشت هر پلان فیلم‌هایش یک منظوری دارد.»

به گفته طالبی‏نژاد مهرجویی از ساخت الماس 33 راضی نبوده و تعریف کرده: «یکبار یکی از این شبکه‌ها داشت فیلم «الماس ۳۳» را نشان می‌داد با او تماس گرفتم و گفتم دارند فیلمت را نشان می‌دهند، گفت کدام فیلم؟ گفتم الماس ۳۳ گفت ولم کنید، آن فیلم آبروی من را برده، اصلا فیلم من نیست و… خودش هم آن فیلم را خیلی دوست نداشت.»

او درباره اهمیت اقتباس در سینمای مهرجویی هم گفته: « واقعیت این است که مسئله اقتباس در سینمای ایران با مهرجویی و تقوایی شروع نشد، پیش از آن هم اقتباس‌هایی وجود داشته است، اما هیچ‌گاه تبدیل به یک جریان مستمر یا موج نشد، با فیلم«گاو» مهرجویی و «آرامش در حضور دیگران» ناصر تقوایی که هر دو اقتباسی از کارهای ساعدی بود، که باعث شد سینماگران جوان مخصوصا در اواخر دهه ۸۰ متوجه شدند که می‌تواند کمک بزرگی به سینمای ایران کند و بعد از آن بود که ما دیدیم بسیاری از آثار تاریخی روز و جدی این‌گونه جلوی دوربین رفته است؛ مثلا «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا، مهرجویی «هامون»، «پری» و «مهمان مامان» را هم از آثار ادبی ساخت. اقتباس از آثار سینمایی با تقوایی و مهرجویی تبدیل به موج شد و ادامه پیدا کرد، کما اینکه هر فیلم درستی در سینما از اثر ادبی اقتباس شده و ادبیات همیشه پشتوانه سینما بوده و البته گاهی هم سینما پشتوانه ادبیات بوده است.»

پست های مشابه :

زنده‌یاد احمد رضا احمدی در سینما هم دستی بر آتش داشت | ورود به سینما از «پنجره» گزارشی آماری درباره فیلم‌های مهم سینمای ایران که جای خالی‌شان در پلتفرم‌ها حس می‌شود | آرشیوی ناقص ؛ وقتی خبری از «دلشدگان»،«پری»،«باشو» و.. دیگران نیست واکنش اهالی سینما به قتل شوکه کننده و دردناک داریوش مهرجویی و همسرش | بدرود عالیجناب کارگردانانی که به شکلی ناباورانه و شوک برانگیز درگذشتند از علی سجادی حسینی تا داریوش مهرجویی | گزارش یک قتل
برچسب ها: احمد طالبی نژادالماس 33داریوش مهرجوییسانسور
پست قبلی

مروری بر خاطره‏‌ها و گفته‏‌های بازیگرانی که تجربه همکاری با داریوش مهرجویی را داشته‌‏اند از زنده یاد انتظامی تا لیلا حاتمی و گلشیفته فراهانی | این سینما مدیون مهرجویی است

پست‌ بعدی

تلویزیون سرانجام دست به کار شد | هفته فیلم داریوش مهرجویی در شبکه نمایش

پست‌ بعدی
تلویزیون سرانجام دست به کار شد | هفته فیلم داریوش مهرجویی در شبکه نمایش

تلویزیون سرانجام دست به کار شد | هفته فیلم داریوش مهرجویی در شبکه نمایش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی