چهلمین جشنواره فیلم فجر
گزارش نشست جنجالی فیلم «شین»

شهاب حسینی: همیشه با همکارانم به خاطر احترام به مردم در افتادم/ حضور در بخش خارج از مسابقه هیچ امتیازی برایم ندارد

نشست خبری فیلم «شین» با حضور شهاب حسینی و عوامل این اثر در پردیس ملت برگزار شد.
شهاب حسینی تهیه کننده و بازیگر فیلم سینمایی «شین» درباره حواشی اخیر خود با انتقاد از فیلمساز مطرح به دلیل تحریم جشنواره فجر گفت: « دو نامه نوشتم که تمام تلاشم را کردم با ادب باشد، جواب آن فحش و فضیحت نبود. امکان ندارد در گوشه‌ای از این سرزمین اتفاقی بیفتد و قلب ما به درد نیاید. چه کاری از دست ما بر می‌آید؟ جشنواره فجر و حضور در بخش خارج از مسابقه هیچ امتیاز ویژه‌ای نیست! چهار سال که در جشنواره حضور نداشتم پارسال دو فیلم خوب «نبات» و «هزارتو» به جشنواره ارائه شد که مورد قبول قرار نگرفت. اساسا من دینی به این جشنواره ندارم که بخواهم از آن دفاع کنم. من از وحدت بین مردم دارم دفاع می‌کنم، از جدا نکردن طیف های مختلف. هر چقدر که تلاش می‌شود این روزها که تفرقه افکنده بشود من سعی می کنم از جلوگیری به این موضوع دفاع کنم. جشنواره فیلم فجر مثل هر فستیوال دیگری در این دنیا یک امکان است. من‌ کاری به فیلمسازهای پرسابقه و پیشکسوت ندارم من با فیلمسازهای جوانی کار دارم که قرار است آینده سینما باشند. نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که سالهاست روند کاری‌شان برای تماشاگر‌ مشخص است و هر ساله مخاطب برخورد ناراحت کننده‌ای با فیلم‌های ایشان دارد، امسال باز هم فیلمی می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با فیلمش اتفاق می افتد. بنابراین آن روغن ریخته را اصطلاحا نظر امامزاده می کند و یک سنگ بنایی را  می گذارد که نتیجه اش جز نفاق و تفرقه و نفرت پراکنی نیست و بقیه را در یک امپاس اخلاقی قرار می دهد. این بی انصافی است که اینقدر آدم خودخواه باشد که به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ کس را نکند.»

حسینی درباره مواضع خود گفت: «من همیشه به خاطر احترام به مخاطب با همکارانم درگیر شده‌ام که هر مزخرفی را به عنوان فیلم نسازید و تحویل مخاطب ندهید. من حرفم را زده‌ام. از همان موقع که ابتدای مسیر هنری ام، خط فکری من مشخص بوده است. من سال‌هاست این حرف‌ها را زده‌ام، اما ما که دم از دموکراسی می زنیم نمی‌توانیم حرفمان را راحت بزنیم. این دیگر مشکل من نیست مشکل جامعه است. آدم باید برای رضای خدا حرف بزند، نه کس دیگر.»

او در پاسخ به سوال انتقادی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا جایزه کن را در مراسم فستیوال تقدیم به امام زمان نکرده، اذعان داشت: « ایمان با مذهب فرق دارد. ایمان منش و مذهب روش است. در جشنواره کن نمی‌شد درباره امام زمان (عج) صحبت کرد آنها درکی از این موضوع نداشتند. این چه سفسطه‌ای است خانم؟! در کن من پیش زمینه‌ای درباره اتفاقات نداشتم. از اینکه همکاران می‌دانستند و به من نگفتند گله‌مند بودم. چیزهایی است که در زندگی خصوصی از دل آدم می‌گذرد، من نیت کرده بودم از قبل جایزه ام را به امام زمان تقدیم کنم. این‌ها به فرانسه چه ربطی دارد؟ اگر آنجا می‌گفتم چه بازتابی داشت؟ من پیش خودم در دل خودم گفتم همزمان با نیمه شعبان از نظر من در زندگی من معجزه‌ای رخ داد، آنجا حرف نزدم چون در آنجا اعتقادی وجود نداشت، ولی در مملکت خودم صحبت کردم در مملکت خودم صحبت می‌کنم و این‌طور برخورد می‌شود! اسلام محصول پنجاه سال پیش نیست، حاصل هزاران سال است. من به اعتقاداتم می‌بالم ولی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.»

بازیگر برگزیده فستیوال کن درباره درخواست های مکررش برای نمایش آشغال های دوست داشتنی با بازی بهروز وثوقی، توضیح داد: «برای آقای روحانی نامه‌ای مبنی‌بر رفع ممنوعیت بهروز وثوقی نوشتم. حیف که نمی‌شود بشنویم چگونه او در این سال‌ها تجربه اندوخته است و در این چهل سال چه سیری را طی کرده که در نامه آخر هنوز از ایمان قلبی خودش به خدا حرف می‌زند. در همه جای دنیا خدا حضور دارد. خدا فقط مختص به کشور ما نیست. جشنواره فرصتی بود که امیدوار بودم از آن صحبت شود. اولویت دوم من بهروز وثوقی بود، اولویت اول من دیده شدن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» بود. می‌دانم خیلی‌ها فیلم را می‌بینند چراکه پیام ان فیلم روشن است. اما فیلم در زمان خود اکران نشد و تأثیر خود را از دست داد. حرف فیلم فنا شد. در حالی که می‌توانست دوباره شنیده شود. من به عنوان یک هنرمند مخاطب را انتخاب نکردم که بگویم اگر مربوط به فلان قشر هستید، مخاطب من نباشید. ما که نمی‌توانیم حق بودن را از دیگران بگیریم. راهمان پذیرش این است که عزت و ذلت دست خداست.»

میثم کزازی کارگردان شین نیز درباره فضای کلی این فیلم اظهار داشت: «من معتقد به ژانر نیستم که متعلق به ژانر وحشت باشد. سعی کردیم درام در بستر ترس باشد وگرنه با امکانات امروز، این انتخاب از ابتدا اشتباه می‌توانست باشد. یک زیرمتن کلی داشت که پوسته با مغز کار دو حالت متفاوت داشت در بطن کار می‌گوئیم ظلم در جهان است و همیشه فرصت برای جبران مافات نیست. اصلاً در سکانس اول فیلم تمام شده است. تمام هدفمان این بود که بگوییم همیشه فرصت برای جبران نیست، خواستیم فضای فیلم متفاوت از خیانت و مثلث عشقی و… باشد ای‌کاش ژانرهای وحشت و غیره باشد و تنوع داشته باشیم. سخت است جوانی که فیلم اول را می‌سازد وقتی کمدی خوب می‌فروشد ریسک کنیم و به سمت جاهایی برویم که نمونه موفقی نداشته است.»
فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید