عادل فردوسیپور در «فوتبال 360» به بهترین شکل ممکن در حال پوشش متن و حاشیه بیست و دومین دوره لیگ برتر است. تولید آیتمهای جذاب و ارائه آمار منحصر بفرد از بازیها و ….موجب شده تا این برنامه به مرجع اصلی علاقهمندان به فوتبال تبدیل شود.
به گزارش فیلمنیور ، بعد از مدت ها دوری از فوتبال ایران، عادل فردوسی پور چندی پیش برنامه فوتبال 360 را در فضای مجازی تحویل مخاطبان داد. او در آغاز سراغ چهره های ورزشی رفت و برنامه با مصاحبه های داغ و جریان ساز شروع شد. همزمان با شروع لیگ برتر فوتبال ایران، برنامه تغییر ماهیت داده و بخش عمده ای از آن به پوشش مسابقات اختصاص یافته است. علاوه بر این، لیگ های خارجی جایی ثابت در فوتبال 360 هم دارند. این برنامه دارای چه کیفیتی است؟
پیش از بازی| فوتبال 360 برنامه ای آیتم محور است و بار اصلی بر دوش این آیتم ها است. عادل فردوسی پور و همکارانش تجربه ای بیست ساله در این زمینه دارند و بارها در برنامه های مختلف از جمله 90 تبحر خود در آیتم سازی را ثابت کردند. فوتبال 360 یک کنداکتور نامرئی دارد و مخاطب با دنبال کردن آن پی می برد ، در آستانه مسابقات هفتگی لیگ چه محتوایی در اختیارش قرار می گیرد. یکی از آن ها پیش بازی ها است که نکات جالب و شنیدنی را دربر می گیرد. مثلا روز گذشته شاهد اطلاعاتی درباره سابقه دیدارهای آلومینیوم اراک و پرسپولیس تهران بودیم که در زمانی کوتاه آماده شده بود. این جمله نریتور ، نمونه ای مینمانیستی است که در برنامه های فردوسی پور همیشه وجود داشته و برگ برنده بوده:« فتح اراک قبلا برای پرسپولیس هدف بود وحالا کاری است که محکوم به انجام آن است تا درگیر یک بحران زودهنگام نشود. » تیتری که برای آیتم ها انتخاب می شود هم مخاطب را جذب می کند. به عنوان مثال در آیتم پیش بازی ذوب آهن و پرسپولیس به این مساله اشاره شد که ۷ ساعت و نیم فوتبال در فولادشهر بازی شده و تنها ۱ گل به ثمر رسیده است. تیتر این بود:«بنبست مطلق؛ چند ساعت از آخرین گل گذشته؟» از نظر ساختاری هم الگوی برنامه 90 در برنامه فوتبال 360 مورد استفاده است؛ مثل استفاده از تصاویر اسلموموشن، بریده جذاب گفته ها ، لحظه ها و …
پس از بازی| و باز هم به سیاق برنامه 90 ، مخاطب بعد از پایان مسابقات، شاهد آیتم های مختلف است. از جمله خلاصه بازی ها، مهارت های تکنیکی ، ترین ها ، حواشی مسابقات، کارشناسی داوری و … . غالبا گزارشگر اختصاصی در ورزشگاه حضور دارد و دوربین فوتبال 360 بخش های جذاب را قاب می گیرد. کارشناس داوری (از جمله مسعود مرادی) در زمانی 5 دقیقه ای عملکرد داور را ارزیابی می کند. پیش تر نوشتیم برخی آیتم ها نیاز به ریزه کاری هایی دارند که در برنامه های پیشین فردوسی پور رعایت می شد؛ مثل حک کردن اطلاعات مرور بازی ها از جمله تاریخ برگزاری ، گل زنان و … در این برنامه موارد دیگری هم هست که به اقتضای شرایط تهیه می شود. مثل مصاحبه با تماشاگران پرسپولیس و فولاد درباره ضرروت حضور بانوان در استادیوم ها. یا گزارش حضور بانوان در مسابقه استقلال و مس کرمان. دست فوتبال 360 به دلیل بستر پخش در فضای مجازی، نسبت به تلویزیون بازتر است و سازندگان برنامه استفاده ای بهینه از این فرصت کرده اند.
بامزه های عادل| شوخی با اتفاقات فوتبالی، ایده ای بود که در برنامه 90 به بار نشست و خیلی زود جای خود را میان مخاطبان باز کرد. این آیتم در فوتبال 360 درجه هم جایی ثابت دارد که با صدای فردوسی پور آماده می شود. نتیجه ای که بدست آمده این بار هم جذاب است؛ مثلا در قسمت اخیر حرف از مترجم فوتبالیست ها به میان آمد و ویدئوهای تلاش جواد خیابانی برای صحبت به زبان ترکی، ژاپنی و انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت. این آیتم فراگیری موضوعی خوبی دارد و برای هر کدام از شوخی ها، تصاویر مناسب استفاده می شود که نشان از تسلط سازندگان بر اتفاقات قدیمی دارد.
مصاحبه های اختصاصی| دیگر بخش جذاب فوتبال 360 مصاحبه های اختصاصی با فوتبالیست ها است. نمونه اش کمال کامیبانی نیا که بیش از چهل دقیقه به سوالات پاسخ داد و گفته هایش در رسانه های دیگر بازنشر داده شد. مصاحبه ها در دکوری ساده اما چشم نواز ضبط می شود ؛ با این حال اگر خود فردوسی پور در این بخش حضور یابد، بر جذابیت آن افزوده خواهد شد.
یک رکورد خاص| در فوتبال 360 درجه فوتبال خارجی هم جایی ثابت دارد و متن و حاشیه مسابقات لیگ ها مورد بررسی قرار می گیرد. مجموعه این محتواها باعث شده برنامه بسرعت جای خود را باز کند و مخاطبان در اپلیکشین،سایت، اینستاگرام و کانال تلگرامی سراغ آن را بگیرند. نشان به آن نشان که فوتبال 360 در زمانی اندک بیش از یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام بدست آورد و این عدد دست کم دو برابر برنامه های شاخص تلویزیون است.