سینمای ایران
نگاهی اجمالی بر نقش‌های جدی رضا عطاران به بهانه صدور پروانه نمایش فیلم روشن

شمایل مغموم مرد همیشه خندان از«نشانی» تا «روشن»

پروانه نمایش فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی صادر شده و این فیلم به‌زودی روی پرده می‌رود. نکته قابل توجه درباره فیلم «روشن»، بازی درجه یک رضا عطاران است. عطاران پیش از «روشن» بارها در نقش‌های جدی حضور پیدا کرده بود اما اینبار متفاوت‌تر از قبل ظاهر شده است.

به گزارش فیلم‌نیوز، رضا عطاران در فیلم «روشن» نقش مردی منفعل و تنها را ایفا می‌کند که نه در خانواده و نه در اجتماع نمی‌تواند حق خودش را از زندگی بگیرد. عطاران برای بازی در این فیلم، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

عکس یادگاری رضا عطاران با سیمرغ بلورینی که برای بازی در فیلم «روشن» به دست آورد.

درست است که عطاران را بیشتر به عنوان کمدین می‌شناسیم اما بارها و بارها او را در نقش‌های جدی هم دیده‌ایم و اتفاقا بازی‌هایش در نقش‌های جدی بسیار به چشم آمده است.

عطاران اولین بار سال 1386 در فیلم «قرنطینه» به کارگردانی منوچهر هادی در نقشی نسبتا جدی ظاهر شد. نقش یک بیمار سرطانی را داشت که باوجود اینکه شخصیتش کلیدی نبود و ارتباط زیادی با محور اصلی داستان فیلم پیدا نمی‌کرد اما حضورش در کل به نفع بار عاطفی فیلم بود.

او در همان سال در تله‌فیلم «نشانی» فریدون حسن‌پور هم نقشی جدی بازی کرد. «نشانی» درباره حق‌خواهی یک پسر نوجوان به نام علی از دایی‌اش بود. عطاران نقش این دایی را بازی می‌کرد که نمی‌خواست حق علی را به او پس بدهد.

عطاران در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی با نقشی کاملا متفاوت از آنچه پیشتر دیده بودیم به میدان آمد. او نقش مردی زندانی را داشت که هیچ‌وقت پسرش را ندیده بود و حالا درست نزدیک اعدامش رابطه پدر و پسری جذابی را با او پیش می‌گرفت. عطاران برای این فیلم نامزد سیمرغ شد.

«دهلیز» یکی از فیلم‌هایی است که عطاران در آن نقش جدی بازی می‌کند. او برای این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول شد.

همکاری میان عطاران و عبدالرضا کاهانی در چند مورد منجر به شکل‌گیری نقش‌هایی نسبتا جدی شد. عطاران در «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «استراحت مطلق» و «خانم یایا» نقش‌هایی جدید و در عین حال جذابی را تجربه کرد؛ نقش‌هایی ظاهرا جدی با رگه‌هایی از طنز سیاه که با آنچه پیشتر از او در کمدی‌ها دیده بودیم تفاوت داشت.

عطاران در فیلم «آب‌نبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرح‌بخش هم نقشی جدی به عهده گرفت. گرچه فیلم، اثری قابل تأمل نبود و با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد اما نمی‌توان آن را جزو مجموعه آثار جدی عطاران به حساب نیاورد.

«روشن» در مقایسه با سایر نقش‌های جدی که از عطاران دیده‌ایم، حال‌وهوای متفاوت‌تری دارد. فیلم شخصیت‌محور است و همه‌چیز روی ویژگی‌های شخصیتی روشن پیش می‌رود.

عطاران برای فیلم بازی در فیلم«روشن» موفق شد برای دومین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شود.

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید