سینمای ایران
مروری گذرا بر فیلم« هناس» ساخته حسین دارابی

حرکت بر روی نقطه صفر

فیلم «هناس» دومین ساخته حسین دارابی است که اکران آن از  هجدهم خرداد 1401 در سینماهای سراسر کشور شروع شد. این فیلم چه ساختاری دارد و آیا توانسته برای کارگردانش گامی رو به جلو باشد.

حسین دارابی سال 98 به تهیه‌کنندگی مشترک حوزه هنری و سازمان «اوج» فیلم« مصلحت» را ساخت. فیلمی ملتهب و جسور که داستانش در اوایل دهه شصت اتفاق می‌افتاد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت. دارابی با چنین پیشینه‌ای سراغ فیلم دومش رفت. «هناس» هم به مانند فیلم اول دارابی سوژه ملتهبی داشت ؛ او اینبار سراغ پرونده ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای رفت که ماحصلش شد فیلم «هناس».

سوژه : «هناس» براساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است. حسین دارابی در دومین تجربه کارگردانی‌اش سراغ موضوع حساسی رفته و قصه زندگی و چگونگی شهادت یکی از دانشمندان هسته‌ای را به تصویر کشیده است. او در این فیلم سراغ زندگی دکتر داریوش رضایی‌نژاد رفته که به شکلی دلخراش جلوی چشمان  همسر و دخترش به شهادت رسید. سوژه از یک سمت ملتهب است و از سمتی دیگر باردراماتیکی قویی دارد. همین دوعنصر در کنار هم موجب شده تا «هناس» بواسطه سوژه‌ای با این قابلیت یک فیلم برنده باشد. اما عدم پردازش مناسب سوژه موجب شده تا آن اتفاقی که باید درباره فیلم نیفتد.

فیلمنامه: حسین دارابی بر خلاف فیلم اولش« مصلحت» که فیلمنامه آن را خودش به نگارش درآورده بود، در اینجا کار نگارش را به یک تیم دونفره متشکل از احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی واگذار کرده است. یکی از نقاط قوت مصلحت فیلمنامه پرفراز و نشیبش بود که مخاطب را گام به گام با خودش جلو می‌برد و آدم‌های‌ داستانش بعد داشتند. در اینجا فیلمنامه‌نویس‌ها نمایی کلی از شخصیت‌های اصلی را نشان می‌دهند و مخاطب بعد دیگری از آن‌ها نمی‌بیند. نویسنده‌‌ها حتی در نشان دادن رابطه داریوش و شهره دست به عصا هستند و نزدیک شدنشان به شخصیت و زندگی شخصی آنها در حد سرک کشیدن باقی می‌ماند. همین اتفاق موجب می‌شود  تا بین شخصیت‌ها و مخاطب فاصله بیفتد.

کارگردانی: دارابی در فیلم «مصلحت» که نخستین تجربه کارگردانی ‌اش است، توقعات را از خودش بالا می‌برد، شاید همین عامل موجب شده تا «هناس» نسبت به کار قبلی‌اش گامی روبه جلو نباشد. او البته تمام تلاشش را به کارمی‌برد  تا در ساختار به شخصیت‌هایش بعد دهد و به آنها نزدیک شود. دوربین او در میزانس‌های دونفره داریوش و شهره جای درستی قرار می‌گیرد و همین خودش موجب می‌شود تا حدی فضای کلیشه‌ای فیلمنامه در روایت روابط این زوج بشکند. دارابی برخلاف فضای خانه، در سکانس‌های خارجی دکوپاژش به نحوی است که بی قراری و التهاب را به مخاطب تزریق می‌کند. او در مجموع گیلم خودش را در این کار  از آب بیرون می‌کشد هر چند نسبت به «مصلحت» پیشرفتی ندارد.

بازیگری: چیدمان بازیگر برای پروژه‌هایی از جنس «هناس» سخت است ، بنابراین حسین دارابی به کمک مسئول انتخاب بازیگرش سعی کرده ترکیب معقولی برای فیلم بچیند. آن‌ها برای راس هرمشان که شخصیت زن فیلم است ، بهترین انتخاب را داشتند. داستان هرچند قصه داریوش رضایی نژاد است، اما محور درام بر روی کاراکتر زن فیلم استوار است. مریلا زارعی بهترین انتخاب برای کاراکتر اصلی فیلم است. او با آنالیز کامل شخصیت شهره پیرانی توانسته لحظه به لحظه از التهابی که این زن با آن روبه روست را به درستی به تصویر بکشد. زارعی کاملا به مانند یک فرمانده ، نقش را در مسیری که کارگردان می‌خواهد هدایت می‌کند و بازیگران مقابلش را هم با خود همراه می‌کند.

هناس در طول مدت اکران خود توانست به لطف طرح قیمت شناور بلیت و بهره مندی از تیزر‌های تلویزیونی بیش از ۴ میلیارد تومان فروش کند

فروش : «هناس» از هجدهم خرداد اکران خود را سینماهای سراسر کشور شروع کرد. این فیلم برخلاف دیگر آثار روی پرده از مزیت پخش تیزر تلویزیونی برخوردار بود و همین نقش مهمی در موفقیتش در گیشه داشت.این فیلم در طول مدت اکرانش توانست 215 هزار مخاطب را جذب سالن‌های سینما کند. با جذب این تعداد مخاطب فروش هناس از مرز 4 میلیارد تومان عبور کرد. فیلم حسین دارابی این میزان فروش را با نمایش در  8 هزار و 387 سانس به دست آورده است. همزمان با اکران فیلم «هناس» حوزه هنری طرح قیمت شناور بلیت را برای این فیلم اجرا کرد که این مهم در فروش بالای فیلم تاثیرزیادی داشت.

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید