سینمای ایران
مرور پنج نقش ماندگار مهناز افشار

«چشم به راه»

کمتر از یک هفته از آغاز اکران «آشفته گی» می‌گذرد. ساخته جدید جیرانی سومین فیلمی به حساب می آید که در غیاب مهناز افشار روی پرده سینماها می رود و این بهانه ای شد تا به مرور پنج نقش ماندگار این بازیگر سینما بپردازیم. افشار با اینکه در ابتدای ورودش به سینما بازی در فیلم های به اصطلاح تجاری را تجربه کرد اما او هم از جمله بازیگرانی بود که با تغییر مسیر در انتخاب های سینمایی اش به موفقیت‌های زیادی رسید.

«سعادت آباد»
برای اینکه سفر خارج رفتنش به خطر نیافتد، حاضر به سقط فرزند خود می شود و این موضوع را از شوهر خود پنهان نگه می دارد تا اینکه در یک مهمانی… این تنها بخشی از داستان شخصیتی است که مهناز افشار آن را در فیلم مازیار میری ایفا می کند. افشار با بازی در «سعادت آباد» توانست مزد تغییر انتخاب هایش را بگیرد و اولین سیمرغ بلورینش را دریافت کند. کسب این جایزه تکمیل پیشرفتی بود که از «سالاد فصل» آغاز شده بود.

 

«برف روی کاج ها»
در قاب نسبتا سیاه و سفید پیمان معادی که حالت چهره و صورت کمتر حواس ها را به خود جلب می کند، مهناز افشار شاید باید برای نمایش احساساتش سختی بیشتری می کشید. اما او به خوبی از پس این نقش برآمد و هرچه از ابتدای فیلم می گذشت تغییرات ظاهری او بیشتر خود را نشان می داد. افشار در «برف روی کاج ها» نقش زنی را بازی می کرد که با خیانت همسرش روبرو می شود و سپس به فرد دیگری دل می بندد. این نمایش خیانت و سپس دل بستن توانست مورد توجه داوران و مخاطبین جشنواره فجر قرار بگیرد.

 

«نهنگ عنبر»
دختر بی خیال و عشق خارجی که برای رفتن به آن طرف مرز تمام تلاشش را می کند و بی توجه به فردی که علاقمند واقعی اوست زندگی را آن گونه که خود می خواهد ادامه می دهد. هیجان و خنده های از ته دل مهناز افشار در دو قسمت فیلم «نهنگ عنبر» ۱۸۰ درجه با نقشی که در فیلم پیمان معادی ایفا می کرد، متفاوت است و این موضوع نشان می دهد که در پذیرش نقش های گوناگون افشار شهامت زیادی دارد.

 

«قسم»
نقش و بازی تاثیرگذاری که بسیاری معتقدند مورد بی مهری داوران فجر قرار گرفت. افشار در این فیلم نقش اصلی را بازی می کند و می خواهد تمام اقوام را راضی نگه دارد تا وقتی از گرگان به مشهد رسیدن «قسم» یاد کنند که رضوان (خواهرش) را شوهرش به قتل رسانده است. غمگینی از حادثه ای که رخ داده و خستگی از مسیر و اتفاقاتی که دائما در آن اتوبوس در حال رخ دادن است را بارها می توان در چشم های شخصیت «راضیه» دید.

 

«آشفته گی»
فیلمی متفاوت که در آن یک زن اغواگر کلاسیک حضور دارد. موهایی بلوند و چشم هایی خیره و نافذ مهناز افشار در این فیلم بیننده را قانع می کند که «دریا مشرقی» می تواند شخصیت های اصلی فیلم را تحت تاثیر خود قرار دهد. اکت ها و نگاه های سرد افشار با فضایی که به نظر می رسد مدنظر جیرانی است جور در می آید. شخصیت «فم فتال» این فیلم «نوآر»، به خوبی بار درام قصه را به دوش می کشد و مخاطب را مجبور می کند تا انتها به تماشای این فیلم با آن قاب کجش
بنشیند.

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید