وحید سعیدی: یک زن سنتی (شبی که ماه کامل شد)، یک خانم فم فتال(زهرمار) و یک بانوی نیمه مدرن(هیولا). این سه کاراکتری است که از شبنم مقدمی در روزهای اخیر شاهدیم؛ هر کدام دنیای خاص خود را دارند و هیچ یک ذره ای شبیه دیگری نیست. چرا مقدمی توانسته است به هر کدام رنگ و لعاب متفاوت دهد؟
شبنم مقدمی پیش تر نشان داده تمایلی به ماندن در محدوده ای خاص ندارد و بین کمدی و جدی در رفت و آمد است. تنوع ژانر برای یک بازیگر می تواند امتیاز باشد اما مهم تر از آن تلاشی است که مقدمی برای فرار از کلیشه ها کرده. حاصل این ممارست، نقش های متنوع و قابل دفاع است که هم تحسین مخاطبان را به همراه داشته و هم داوران جشنواره های مختلف.
دیگر مشخصه کارنامه خانم مقدمی عدم توجه به اندازه نقش است. به همین خاطر کارنامه اش مملو از نقش های متنوع و بیادماندنی است؛ از «فرزند خاک» گرفته تا «شبی که ماه کامل شد». او در این فیلم به قدری درخشان است که در معدود سکانس هایی که بازی دارد، شمایل کاملی از یک زن سنتی قمی را به تصویر می کشد. نشست و برخاست او ، ایست هایش ، بالا و پایین کردن تن صدایش درمصاف هایی که می خواهد حرف را به کرسی بنشاند، دقیقا وام گرفته از یک زن کلاسیک قمی است. فقط کافی است سکانسی که اقوامش را برای دیدن فیلم پسرش دعوت کرده یکبار مرور کنید، در نماهایی که در آشپزخانه مشغول تدارک غذاست ، مخاطب به کل بازیگر را فراموش می کند و خودش را در مواجهه مستقیم با یک زن سنتی می بیند.
نقش مقدمی در «زهر مار» صد و هشتاد درجه متفاوت از «شبی که ماه کامل شد» است. او در این فیلم نقش زنی را بازی می کند که وارد زندگی یک مداح شده و قصد باج گیری از او دارد. نقش ، ظرفیت افتادن به دام کلیشه را دارد اما مقدمی حواسش بوده آن را از این ورطه نجات دهد. به همین خاطر است که بعد از چند دقیقه نقش از تیپ تبدیل به کاراکتر می شود. این کاراکتر رگه هایی از طنز دارد اما در چارچوب کلی محتوای تلخ فیلم، بوضوح مصائب یک زن در بازی مقدم منتقل می شود.
سریال «هیولا» به دلیل بهره مندی از مخاطب گسترده، باعث شده بازی شبنم مقدمی در اندازه ای وسیع دیده شود. او عهده دار نقش زنی نیمه سنتی است که می خواهد از شرایط سخت اقتصادی رهایی یابد و به رفاه برسد. در عین حال تظاهر می کند که اهل «شرافت» و «مال حلال» است. این تضاد به بازی مقدمی ملاحت بخشیده و باعث شده اکت های او بخش عمده ای از «خنده» سریال «هیولا» را رقم بزند. بیراه نیست اگر این سریال را موفق ترین نقش کمدی مقدمی بدانیم؛ هم شخصیت اجازه مانور دارد و هم مهران مدیری کارگردان آن است که می داند چطور موقعیت های کمدی خلق کند.