پنجشنبه, فروردین 28, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

مانی حقیقی؛ بازیگوشِ خردمند

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
16 دی 1399
در سینمای ایران
0
مانی حقیقی؛ بازیگوشِ خردمند

بهنام شریفی: شناخت سینمای پست‌ مدرن و فهم آن کار چندان راحتی نیست. در سینمایی که به اندازه‌ انگشتان یک دست فیلم کلاسیک (با معیارهای سینمای جهان) هم ندارد، ساختن فیلم پست‌ مدرنیستی شبیه به یک شوخی بزرگ می‌ماند.

مانی حقیقی با فهم فلسفه و جهان سینمای پست مدرن، فیلمهایی چندآوایی با زیرمتن‌های متکثر ساخته و شاید تنها سینماگر پست مدرن سینمای ایران باشد. به خاطر همین مسأله بدفهمی‌های زیادی نسبت به آثار او در ادبیات سینمایی و میان مردم وجود دارد. حقیقی که از دهه‌ هشتاد با نوشتن فیلمنامه ‌های «چهارشنبه سوری» و ساختن فیلمهای «کارگردان مشغول کارند» و «کنعان» وارد متن سینمای ایران شده و از «درباره‌ الی» بازیگری را هم تجربه کرده بود، در دهه‌ی ۹۰ به شکوفایی رسید.

اولین گام «پذیرایی ساده» بود. فیلمی در جهانی بی‌زمان و مکان با زیرمتنهایی که جهان پیرامونش را گزارش می‌داد. کمدی سیاهی که هر چه پیش می‌رفت، سویه‌های گروتسک خود را گسترش می‌‌‌داد و به ابعادی هراسناک می‌رسید. فیلم با نظرهای متفاوتی روبرو شد و حقیقی عزمش را جزم کرد تا بهترین فیلم زندگی‌اش را بسازد: «اژدها وارد می‌شود».

فیلمی بسیار جاه‌طلبانه با تیم بازیگری متفاوت، فیلمبرداری درخشان و کارگردانی استادانه‌یی که پهلو به سینمای جهان می‌زد. اژدها وارد می‌شود مثل هر فیلم ابسورد دیگری در گردونه‌ تکثر معنایی خود به یک بی‌معنایی کشدار می‌رسید. یک بی‌معنایی خسله‌آور که در پی لمس آن گوهر سرشتین هنر بود تا آن بی‌نام را قابل رویت کند. فیلم بسیار ستایش شد. «اژدها وارد می‌شود» فیلمی یکه در سینمای دهه ۹۰ بود.

بعد از تجربه «پنجاه کیلو آلبالو» و شوخی حقیقی با سینمای عامه پسند، «خوک» بازگشتی به جهان غریب او بود. کمدی سیاهی در باب نتوانستن. فیلمی که نسبت به آثار پیشین به صورتی کمیک با شرایط سینما و هنر جامعه‌ی خود شوخی می‌کرد. نگاه عمیق حقیقی نسبت به بافتار تصویری آثارش در خوک به تعادلی کمیاب نزدیک شد.

هر فیلم تازه‌ حقیقی کنجکاوی‌های بسیاری را ایجاد می‌کند. او هر بار مانند مردی خردمند با باطن کودکی بازیگوش با معناها و جهان‌ها بازی می‌کند تا یادمان بیاورد که هنر می‌تواند شکوه کشف و شهود و یگانگی جهان بی‌آلایش کودکی را برایمان زنده کند.

پست های مشابه :

جادوی خیال ترانه علیدوستی به «تفریق» پیوست فیلمبرداری «تفریق» آغاز شد غیبت «تفریق» در جشنواره فجر
برچسب ها: اژدها وارد می شودامیر جدیدیپذیرایی سادهپنجاه کیلو آلبالوترانه علیدوستیتفریقخوکمانی حقیقینوید محمدزاده
پست قبلی

پرویز پورحسینی درگذشت

پست‌ بعدی

نیما نباید کشته می‌شد

پست‌ بعدی
نیما نباید کشته می‌شد

نیما نباید کشته می‌شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی