پنجشنبه, فروردین 28, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای ایران

جادوی خیال

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
4 دی 1400
در سینمای ایران
0
جادوی خیال

فرنوش ارس خانی: از سال ۸۱ که مانی حقیقی اولین فیلم خود «آبادان» را ساخت تا آخرین فیلم اکران شده‌اش«خوک»، همواره به عنوان یکی از غیرمتعارف‌ترین فیلمسازان ایرانی شناخته می‌شود. حقیقی، فیلمسازی خلاق و غیرقابل پیش بینی است که با کشف زبان مستقل و خلق سینمایی غریب و خود ساخته، تحولی شگرفت بر سینمای دو دهه اخیر گذاشت و توانست با ساخت «کنعان» و «اژدها وارد می‌شود»، تاثیری عمیق بر روان مخاطبانش بگذارد. مانی حقیقی اواخر زمستان ۹۹، «تفریق» را به تهیه کنندگی مجید مطلبی و با بازی ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده جلوی دوربین برد. این فیلم اکنون در حال طی کردن مراحل فنی است و به زودی آماده نمایش می‌شود.

 

ترانه علیدوستی / کنعان

«کنعان» ملودرامی خوش ساخت و تاثیرگذار در سینمای ایران است که در کارنامه مانی حقیقی جایگاه یگانه و متفاوتی دارد. فیلمی که قابل قیاس با سینمای نامعمول مانی حقیقی نیست و شخصیت‌پردازی‌ بر اساس الگوهای روز جامعه شکل گرفته است. پایه اصلی وقایع، شخصیت مینا با بازی ترانه علیدوستی است. علیدوستی، با ارائه یک بازی دقیق، روان و یکدست، توفیق یافت چهره‌ای متفاوت از یک زن مدرن و تحصیلکرده را در «کنعان» به نمایش بگذارد. زنی با روح ناآرام، دلهره‌های گنگ و خشم‌های بی دلیل که دچار تردید و احساس پوچی در زندگی مشترک شده و در آستانه جدایی از همسرش قرار دارد. لحن و اکت‌های سریع علیدوستی، از ویژگی‌های بارز نقش آفرینی او در نمایش وضعیت آشفته و سردرگم این شخصیت است.

 

محمدرضا فروتن / کنعان

محمدرضا فروتن در «کنعان»، از شمایل تثبیت شده خود در سینما فاصله گرفت و سعی کرد هیچ نوع وجه اشتراکی با جوان عاصی و انتقام جو فیلم‌های پیشین نداشته باشد. فروتن در نیمه دوم دهه هشتاد، همچنان در بازیگری، با آثاری مانند «کنعان» و «عیار ۱۴» می‌درخشید. او در نقش مرتضی، تصویر غیر کلیشه‌ای توانست از خود به نمایش بگذارد. فروتن در «کنعان»، با یک بازی حسی و کنترل شده، نقش مردی تحصیلکرده و روشنفکر را ایفا کرده که دچار تناقض‌هایی عجیب در زندگی‌ مشترک می‌شود. مرتضی، مردی آرام و سازگار، با روحیاتی پنهان است. بی آنکه در برابر تنش‌های مینا، روحیه‌ی مهاجمی پیدا کند، اما بسیار فکورانه و معقول رفتار می‌کند.

 

مانی حقیقی / پذیرایی ساده

«پذیرایی ساده» یک فیلم غیرمتعارف و بدیع در سینمای ایران، سفری به اعماق ذهن بازیگوش فیلمساز و سرزمینی گنگ و مجهول است. کاوه، به همراه لیلا، پارتنرش، با قساوتی دردناک، پول‌های هنگفت باد آورده را میان مردم مستضعف پخش می‌کند. پس از تحقیر و نکوهش آنها، کیف سحر کننده در درونش رسوب می‌کند. و ماهیت غیرانسانی کاوه، به تدریج از پشت نقاب نازک به ظاهر روشنفکرانه، آشکار می‌شود. مانی حقیقی در «پذیرایی ساده»، با چهره‌ای از خود مطمئن و نگاه فاتح آمیخته با تفاخر و رفتارهای سادیستی، فرسنگ‌ها از آشناترین خصلت‌های انسانی فاصله می‌گیرد و به سمت شرارت و جنون منحرف می‌شود.

 

ترانه علیدوستی / پذیرایی ساده

ترانه علیدوستی همواره سطحی از بازیگری را نشان داده که بدون تحمیل حس و اغراق، با یک فرمول استاندارد و پذیرفتنی، نقش را بازی می‌کند و به بار می‌نشاند. علیدوستی در «پذیرایی ساده»، هویت جدید از زن ایرانی را شکل می‌دهد. صد و هشتاد درجه با مینای «کنعان» تفاوت دارد. علیدوستی پس از «درباره الی» جسارت و توانایی بیشتری پیدا می‌کند تا نقش‌های ناپرورده‌ را ایفا کند. لیلا، یک شخصیت چند لایه، با ظاهری جذاب و رفتارهای مجهول است که آرام آرام، خصلت‌های انسانی‌اش در مقابل رفتارهای تند و تحقیرآمیز کاوه بیرون می‌زند.

 

امیر جدیدی / اژدها وارد می‌شود

«اژدها وارد می‌شود» اتفاقی شگرف و خارق العاده در فرم و زیبایی شناسی و تکه‌هایی منسجم از سینمای بازیگوش و پرسشگر مانی حقیقی برای باورپذیرساختن یک داستان غیر واقعی، در چند لایه غیر شفاف است. بازیگر در تکاپوی رسیدن و کشف چنین فضای پیچیده و اسرارآمیزی راه دشواری می‌رود. امیر جدیدی به واسطه مختصات کلاسیک نقش و استفاده به اندازه و کارآمد از زبان بدن و انتخاب ایست‌ها و ژست‌هایی متناسب با نوع نقش، هیبت خاص به خود گرفته و قدم مثبت و محکم در بازیگری برداشت. کارآگاه حفیظی، شخصیتی کنجکاو و ماجراجوست، که در جهانی متحیر و مسحورکننده شناور شده و دچار سرنوشت غریبی می‌شود.

 

حسن معجونی و لیلا حاتمی / خوک

«خوک» فیلمی است در مرز حقیقت و خیال که از عناصر سینمای نامعمول و مبهوت کننده مانی حقیقی در «پذیرایی ساده» و «اژدها وارد می‌شود» پیروی می‌کند. یک کمدی سیاه و کنایه آمیز در باب پشت پرده سینما و مصائب ممنوع الکاری یک فیلمساز. حسن معجونی در نقش کارگردان ممنوع الکار، با ارائه یک بازی دلنشین، در مرز باریک کمیک و رئال هنرنمایی و گاه در خیال، نقش را زندگی می‌کند. معجونی یک بازیگر تکنیکی با قابلیت‌های فراوان است که برای بیان اسرار درونش از میمیک و لحن به شیوه‌ای خارق العاده استفاده کرده. تسلط او بر زبان ترکی، در سکانس‌های مکالمه با مینا جعفر زاده و بیوک میرزایی، رنگی دلپذیر و طنز به بازی او بخشیده است. لیلا حاتمی نیز در نقش معشوقه حسن، با اینکه حضور کوتاهی در «خوک» دارد، اما با استفاده از ژست‌ها و لحن اغراق آمیز نقش متفاوت و تا حدودی کمیک را تجربه کرده است‌.

پست های مشابه :

مانی حقیقی؛ بازیگوشِ خردمند سرنوشت بازیگران فیلم‌های فرهادی «کنعان»؛ فیلمی که قرار بود با پرستویی و حاتمی کلید بخورد «خوک» مانی حقیقی درکنار فیلم‌های اسکورسیزی و جیم‌ جارموش
برچسب ها: اژدها وارد می شودامیر جدیدیپذیرایی سادهترانه علیدوستیحسن معجونیخوکدایرکتورکنعانلیلا حاتمیمانی حقیقی
پست قبلی

حضور پدرام شریفی در «کابل پلاک ۱۰»

پست‌ بعدی

در انتظار تماشای کدام فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فجر هستید؟

پست‌ بعدی
در انتظار تماشای کدام فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فجر هستید؟

در انتظار تماشای کدام فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فجر هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی