سینمای ایران
نظر دو مدیر سینمایی سابق درباره فیلم امیر یوسفی

توقیف «آشغال های دوست داشتنی» ربطی به منافع ملی نداشت

شفیع آقا محمدیان و علیرضا سجادپور دو مدیر سینمایی دولت محمود احمدی نژاد در مصاحبه اخیر خود توضیحاتی را در مورد توقیف چند ساله «آشغال های دوست داشتنی» و نمایش آن پس از گذشت شش سال ارائه کردند.
مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص فیلم «آشغال های دوست داشتنی» گفت: «آشغال های دوست داشتنی» در واقع نگاه گفتمانی دارد و حرفش این است که در جامعه همه گروه ها با هم گفتمان داشته باشیم.»

شفیع آقامحمدیان در ادامه اظهار داشت: «این فیلم در نهایت پس از سالهای توقیف اکران شد و پیامد بدی هم نداشت و در بستری کامل هم روزهای اکرانش را پشت سر می گذارد. عدم قانون درست باعث تشدید اعتراضات و فضاسازی ها می شود.»

این کارگردان بیان داشت: «فیلم هایی مانند «آشغال های دوست داشتنی»، فارغ از نوع و محتوایشان، یک مشکل سیاسی در کشور ما پیدا می کنند که نبود قانون مدون و موثر در عرصه سینماست و این موضوع باید از سوی سیاستگذاران سینمایی اتفاق بیفتد که متاسفانه نمی افتد. ما این مسئله را در عرصه سینما دست کم گرفته ایم و در واقع هیچ کدام از کارهای سینمای ما سیستماتیک نیستند و بزرگترین اشکال ما این است.»

او تاکید کرد: «سینما محفلی برای روشنفکران و اهل قلم است، اما چگونگی گفتن حرفها به همان قانون مدون باز می گردد.من 20 سال پیش در محصول مشترکی را در تلویزیون کشور فرانسه ساختم و در آشنایی با قوائد آنها متوجه شدم که در آن کشور اگر کارگردانی فیلم نامه ای را ارائه بدهد موظف است که براساس آن فیلم نامه کاری تولید کند و اگر پس از مدتی فیلمی برخلاف آن فیلم نامه ساخته می شد دچار مشکل می شد.»

آقامحمدیان در ادامه تصریح کرد: «هیچ فیلمی در بایگانی نمی ماند و بالاخره روزی به نمایش در می آید و مشکل ما در حوزه مسئله پروانه نمایش، نبود قانون درست در این عرصه است. این آشفتگی بازار که در آن همه معترض هستند، به دلیل همین عدم قانون است.»

او با اشاره به امضای نامه اخیر هنرمندان برای حذف پروانه ساخت افزود: «من یکی از امضا کنندگان این نامه بودم. وقتی نظارتی بر ساخت فیلم نامه های نیست پروانه ساخت به چه دردی می خورد و به غیر آشفته کردن اذهان؟ چه بسا بسیاری از فیلم ها مانند همین «آشغال های دوست داشتنی» که سالها توقیف بود، به بهانه زیر سوال بردن منافع ملی، در حالی که اصلا کاری به منافع ملی نداشته اند. وقتی که قانون نباشد این فضاسازی ها ایجاد می شود و در نهایت فیلم هایی سالها از پرده سینماها دور می مانند و دیده نمی شوند.»

آقامحمدیان در پایان اضافه کرد: «این که فیلمی باب میل افرادی نیست دلیل نمی شود که در امتدادش چنین اتفاقاتی بیفتد، بالاخره این فیلم ها در چارچوب همین نظام ساخته شده است. «آشغال های دوست داشتنی» به دلیل حساسیت موضوع فیلم قابل توجهی است، بالاخره بخشی از سینما سلیقه ای است و این فیلم مشتری ساخت خودش را هم دارد و پر طرفدار هم شده است.»

علیرضا سجادپور: «آشغال های دوست داشتنی» منادی همبستگی ملی است

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی دولت دهم معتقد است؛ کارگردان فیلم آشغال های دوست داشتنی فردی نیست که قصد آسیب رساندن به ارکان نظام را داشته باشد و اساسا یک فیلم توانایی این را ندارد که بتواند به ارکان نظام لطمه بزند.

علیرضا سجادپور ضمن اشاره به این موضوع گفت: «فیلم نامه «آشغال های دوست داشتنی» در ماه های اخر حضور کار در وزارت ارشاد به دستمان رسید و مصوبه هم گرفت و قرار شد ساخته شود که به دولت بعدی برخورد کرد و من متوجه نشدم که دولت بعدی چه ایراداتی به کار وارد کرد.»

به گفته سجادپور، کارگردان فیلم آشغال های دوست داشتنی اهدافی اجتماعی را در ساخت این اثر دنبال می کرده و سعی داشته که با نگرشی تازه به حوادث آن دوران، منادی این باشد که مردم با هر سلیقه و دیدگاه و فکری باید با هم کنار بیایند و تلاش کنند در کشور خودشان با همبستگی در کنار هم زندگی کنند.

او تاکید کرد: «من خوشحال شدم که هر چند دیر اما تکلیف اکران فیلم «آشغال های دوست داشتنی» مشخص شد و فیلم توانست امکان اکران و در معرض دیدگاه و نظر مخاطب قرار گرفتن را به دست بیاورد. هر چه تعداد این آثاری که در انتظار اکران هستند کمتر بشود به نفع کلیت سینمای ایران هم هست و آرامش روانی بیشتری برای سینمای ایران ایجاد می کند.»

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: «زمان ساخت «آشغال های دوست داشتنی» مصادف با مدیریت جدید شد و باید دید پاسخ های دوستان در ارشاد دوره بعد از ما برای توقیف این کارچیست، البته پاسخ های مبهم و سرجمعی به این پرسش شده است در نهایت اما خبر اکران «آشغال های دوست داشتنی» خبر امیدوار کننده ای بود.»
او در ادامه اذعان داشت: «در زمانی که من در سازمان سینمایی مشغول به کار شدم با انبوهی از آثار روبرو شدم که بلاتکلیف بودند و سعی کردیم که این آثار را از بلاکلیفی در بیاوریم چون بلاتکلیفی یک اثر تاثیر روانی روی بقیه فضای سینما هم می گذارد.»

سجادپور در پایان خاطر نشان کرد: «در آن زمان بیش از 90 درصد آثار بلاتکلیف را راهی پرده سینما کردیم و دیده شدند و زمانی که می بینم فیلمی از صندوق توقیف خارج می شود، خوشحال می شوم.»

فیلم‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید