فاطمه معتمدآریا با انتقاد از چرخه معیوبی که در سینما شکل گرفته و درباره آنچه به نام «اتوریته بازیگر» باب شده است، به ایسنا گفت: «شاید بهتر باشد اول از چند سال قبل بگویم؛ یعنی زمانی که پس از چند سال ممنوعیت، دوباره فعالیتم را شروع کردم. حدود پنج سال قبل وقتی به سینما برگشتم احساس کردم در این چند سالی که نبودم یک چیزهایی تغییر کرده که حداقل با من همخوانی ندارد. فکر میکردم مشکل از من است ولی پس از حضور در چند فیلم با پدیده جدیدی به اسم «اُتوریته بازیگر» مواجه شدم. میدیدم همه چیز به دست بازیگر افتاده، طوری که بازیگر میتوانست ساعتها عوامل را نگه دارد و سر صحنه نیاید یا تصمیم بگیرد دنبال کارهای شخصی خود برود و گروه فیلمبرداری ساعتها منتظرش بماند.»
فاطمه معتمدآریا در پاسخ به اینکه نقش مدیران در این میان چیست؟ گفت: «البته که به نظرم مقصر اصلی کسانی هستند که برای سینمای ما سیاست گذاری میکنند. ما تجربهای فوقالعاده و یک تحول عظیم از نوعی تفکر به تفکری دیگر را در ابتدای سینمای ایران داشتیم. پس چطور میشود که امروز به چنین جایی میرسیم که وقتی سر درِ سینماها را نگاه میکنیم حتی اسم بعضی از فیلمها هم زننده و خجالتآور است؟ در فیلمها هم که به وفور شاهد رفتارهای ناشایست به اسم کمدی هستیم. اگرچه تفکر را نمیشود و حق نداریم حذف کنیم ولی میشود انتخاب کرد.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «علاوه براین مهم است که ببینیم چه چیزی را باید کنترل کرد. آیا باید کلمه به کلمه متن فیلمنامهها و چهار تار موی بازیگر را کنترل کرد یا روی منبع و هدف و نتیجه ورود میلیاردها پولی که وارد سینما میشوند، حساسیت نشان داد؟»
معتمدآریا در ادامه درباره برخی بازیگران با دستمزدهای آنچنانی و نیز اظهارنظرهای عدهای از آنها به اتفاقات و مسائل مختلف که بعضا با واکنشهایی هم روبرو شده است، اظهار کرد: «در سینمای فرهنگی ایران چنین دستمزدهایی را به کسی نداده و نمیدهند. همینجا برمیگردم به سوال اول در مورد اختلاف طبقاتی در سینما؛ من این مفهوم اختلاف طبقاتی را به این معنی که یک گروه و درصد قابل توجهی پولدار در سینما داشته باشیم قبول ندارم. طبقهای در کار نیست. همانطور که گفتم پرداخت این دستمزدهای میلیاردی یا چند صد میلیونی با هدفهای معین فقط به عدهای معدود و انگشت شمار صورت میگیرد و ربطی به اکثریت قریب به اتفاق بازیگران یا عوامل دیگر ندارد، ولی تاثیری که در پشت صحنه و فضای کار میگذارد و فرهنگی که با خودش به فضای تولید میآورد و همینطور تصویری که از دستاندرکاران سینما به جامعه معرفی میکند، بسیار مخرب است.»
او در پایان گفت: «بازیگری که چندین و چند دَه برابر کارگردان و در بعضی موارد بیش از نیمی از بودجه فیلم را دستمزد میگیرد حتما قادر است و این اختیار را هم حتما به او دادهاند که کار را تعطیل کند یا ساعت کار گروه را تعیین کند و اختیارات دیگر… تاکید میکنم این چرخه معیوب ربطی به شخص بازیگر ندارد مربوط به فرهنگی است که در سینما شکل گرفته است؛ فرهنگ و تفکر قدرتمند سرمایه سالاری که در حال سلطه بر سینمای متفکر و اندیشه سالار ایران است.»