اولین نشست خبری جشنواره امسال به فیلم «سال دوم دانشکده من» اختصاص یافت. در این نشست که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده داشت، رسول صدرعاملی (کارگردان)، مسعود ردایی (تهیهکننده)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، مصطفی خرقهپوش (تدوینگر)، علی مصفا، پدرام شریفی، نیلوفر خوشخلق، فرشته ارسطویی و سها نیاستی (بازیگران) حضور داشتند.
در ابتدای این نشست رسول صدرعاملی درباره ساخت فیلم جدیدش گفت: «رای من خیلی لحظه مهمی است که بعد از ۹ سال کار نکردن الان اینجا هستم و هیجان و اضطراب زیادی دارم انگار اولین بار است که فیلمسازی را تجربه کردم. خیلی برایم مهم بود که کارم بیانگر آن چیزی باشد که میخواستم بگویم. هدفگذاری این نسل برایم مهم بود بنابراین تجربیات گذشته را بکار گرفتم. البته کار قطعاً ضعفها و اشکالاتی کار دارد اما با این حال تلاش کردم به تجربه فضای ذهنیام نزدیک باشد. خیلی از بازیگرانم علی مصفا، ویشکا آسایش و شقایق فراهانی سپاسگزارم که واقعا آمدند و گذشت کردند و با وجود اینکه نقشهای هیجان انگیزی نبود اما به من کمک کردند که این فیلم ساخته شود.»»
صدرعاملی همچنین درباره تک خطی بودن فیلمنامه «سال دوم دانشکده من» گفت: «درباره اینکه چطور از سینمای انسانی به اجتماعی برسیم تجربیات قبلیام کمکم کرد. شخصیتپردازی فرمول مشخصی ندارد، مهم این است کاراکتر مخاطب را درگیر کند. قصه در ذهن کاراکترها هست که هر روز آنها را در سایتها و فضاهای اجتماعی میبینیم.»
صدرعاملی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت به کارگیری بازیگران حرفهای در نقشهای آماتور گفت: «همه بازیگران آن اتوبوس از بین ۹۰۰ نفر انتخاب شدند که خانم پانتهآ پناهیها در این انتخاب به من کمک کردند. من باید تمرکزم را روی این دو بازیگر که به سینما معرفی میکنم میگذاشتم. کنارش باید از علی مصفا و ویشکا آسایش و دیگران کمک میگرفتم که طراوت نقشها بهتر دربیاید.
کارگردان «من ترانه 15 سال دارم» درباره نمایش خیانت در بین بچه های دهه هفتاد گفت: «من از خیانت حرف نزدم. شخصیتها در معرض خیانت قرار میگیرند. لحن و حرف اصلی فیلم پرداختن به غریزههای کمتر گفته شده انسانی است. اینکه در معرض خیانت، گناه و انواع هیجانها قرار میگیری و بعد باورپذیر از اینها عبور کنی و به یک وفاداری برسی.»
سها نیاستی بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر میرسید بازیاش شبیه به بازی های نگار جواهریان است گفت: «من قطعا رونویسی از کسی نکردم. از اول که وارد کار شدم چند نفری به من گفتند که شبیه خانم جواهریان هستم ولی من این را پیش از این نشنیده بودم.»
صدرعاملی نیز درباره شباهت نگار جواهریان و سها نیاستی گفت: «ازنظر من بازیگری خوب به میمیک و چهره نیست. من وارد این بحث درانتخاب بازیگر نمیشوم، برایم قوه در کار بازیگری در موقعیتها مهم است. بازیگران من در این فیلم هرروز وارد جهان جدیدی میشدند.»
او با بیان اینکه کار تحقیقاتی درباره شناخت زنان انجام نداده و تجربیات قبلی به او کمکم کرده گفت: «از کتایون ریاحی تا نسرین مقانلو که با آنها کار کردم و مهمتر ذات فیلمنامه پرویز شهبازی بود که درک خوبی از زنان داشت او چهار قصه برایم گفت و سه بار فیلمنامه را از سال۹۴بازنویسی کرد تا لحن نمایشنامه برای من شود.»
فرشته ارسطویی بازیگر جوان نقش آوا درباره انتخابش گفت: «ما تست دادیم و سه ماه به دفتر آقای صدرعاملی می رفتیم و بازیگران برای بازی در این فیلم زیرنظر خانم پانته آ پناهیها انتخاب و غربال می شدند و درنهایت تست نهایی صورت گرفت و من انتخاب شدم.»
علی مصفا درباره حضورش دراین فیلم گفت: «فیلم برای من تمام جذابیتهایی که می بایست را داشت. بازیگران همه خوب بودند و فیلمنامه متفاوت و نو بود و به شکلی با روابط انسانی برخورد کرده بود که نو بود.»
صدرعاملی درباره هدف از پرداختنش به روابط آزاد دختر و پسر و نرمالیزه کردن ارتباط با جنس مخالف گفت: «چنین چیزی را تصمیم نداشتم نشان دهم بحث من اتفاقا وفاداری بود. فیلم فضای دو دوست را نشان میدهد و صمیمیت بین آنها را بنابراین کاری با هانواده هایشان نداشتم خانوادهها در این کار در حاشیه هستند.»
کریستف رضایی درباره موسیقی فیلم گفت: «یکی از اتفاقات کار بحث خیانت مطرح شد که من اینطور کار را ندیدم به نظرم رابطه دو دوست مطرح است. این پرسوناژ میخواهد شوکی به دوستش وارد کند تا او دوباره بهوش شود اتفاقا او در بخش آخر این را ثابت کرد. رابطه حسی دو دوست برایم خیلی جالب بود.»
صدرعاملی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا با معرفی دو بازیگر جدید دنبال این است که یک ترانه علیدوستی جدیدی را به سینمای ایران معرفی کند، گفت: «ترانه علیدوستی که داریم. سینمای ایران به بازیگرهای جدید و نو و مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و خوب نیاز دارد. همه تلاش من این است که به این سرمایه افزوده شود. کار سختی نبود از همین چهرههایی که هستند استفاده کنیم ولی این زحمت زیاد و رنج مضاعف را به همه گروه دادم اول برای اینکه بازیگران روی پرده برای تماشاگر جذاب باشد و دوم اینکه به گنجینه و مجموعه بازیگران خوبمان اضافه شود.»