«اجل معلق» به کارگردانی عادل تبریزی، از همان قسمت اول با استقبال خوبی روبهرو شد. با اینکه نمیتوان آن را سریال درجه یکی نامید اما بخش مهمی از مخاطبان، سوژه آن و بازی رضا عطاران را پسندیدهاند و این اثر را جذاب میدانند. جدای از این، انتشار این سریال در طول مدت جنگ تحمیلی باعث شد استقبال از آن بالاتر برود و مخاطبان احساس کنند با تماشای آن میتوانند برای مدت کوتاهی، دغدغههایشان را فراموش کنند. حالا در این شرایط که «اجل معلق» به اندازه کافی به محبوبیت رسیده است، دیگر تبلیغاتی از جنس مصاحبه مردمی کارگردان، چه دلیلی دارد؟
به گزارش فیلمنیوز، در بخش پایانی قسمت هشتم «اجل معلق»، عادل تبریزی، کارگردان سریال سوار موتور میشود و میرود در دل شهر از مردم درباره سریالش سوال میکند؛ حرکتی که بیشتر از همه ما را به یاد گزارشهای مردمی پر از تعریف و تمجید صداوسیما میاندازد و نه برای شأن کارگردان مناسب است و نه به نفع سریال خواهد بود.

عادل تبریزی در این گزارش مردمی سراغ نانوا، راننده تاکسی، میوه فروش، فروشندههای مختلف و مردم عادی میرود و از آنها میخواهد نظرشان را درباره «اجل معلق» بگویند. او تلاش میکند در گفتوگویش با مردم هیجانزده و خوشحال به نظر برسد و همراهشان غشغش بخندد. با آنها در نظراتشان همراهی میکند و گهگاه سوالاتی درباره سریال میپرسد. این اتفاق شاید در شبکه نمایش خانگی جدید به نظر برسد اما نه جذاب است و نه با جایگاه یک کارگردان هماهنگی دارد.

اکثر مردمی که تبریزی سراغشان میرود رویکردشان نسبت به سریال مثبت است و همین هم باعث شده گزارش یک مقدار انتخابشده به نظر برسد. اما حتی جدای از این بحث هم بهطور کلی این شکل گزارشهای میدانی، بیشتر از ذهنها را به سمت عملکرد صداوسیما هدایت میکند. به محض پخش یک سریال تلویزیونی، گزارشگرانی هستند که به سطح شهر میروند و نظر مردم را میپرسند و در نهایت نتیجه میگیرند همه از سریال راضیاند و برای همه طیفهای جامعه مناسب است. از آنجایی که مخاطبان انتظارشان از سریالهای شبکه نمایش خانگی بالاتر است، طبیعتا انتظار ندارند چنین عملکردی را در انتهای سریال محبوبشان در یک پلتفرم ببینند.
برای تبلیغ درباره یک سریال انواع و اقسام ترفند وجود دارد اما عادل تبریزی از بین همه آنها دست روی سادهترین گزینه گذاشته است.
«اجل معلق» به کارگردانی عادل تبریزی، جمعهها در پلتفرم فیلمنت منتشر میشود.