محمد حسین مهدویان همزمان با سالروز تولد محسن چاووشی در گفت وگویی عنوان کرده که ترانههای این خواننده سینمایی هستند و فیلم «لاتاری» را با الهام از ترانه «مسلخ» آقای خاص ساخته است.
به گزارش فیلمنیوز، به مناسبت تولد چهل و پنج سالگی محسن چاوشی ، بهمن بابازده گفت وگویی درباره این خواننده با محمدحسین مهدویان انجام داده است. این کارگردان در فصل دوم سریال «زخم کاری» با چاووشی همکاری داشت.
محمدحسین مهدویان در این مصاحبه که در رسانه «بیلبورد» منتشر شده ، از تاثیری که از موسیقی و ترانههای محسن چاووشی میگیرد صحبت کرده. او در ابتدای این مصاحبه به تصویرسازی در ترانههای چاووشی اشاره کرده و گفته : «بچههایی که کار سینما میکنند مدل خاصی به دنیا نگاه میکنند و به یک شیوه خاص با پدیدهها روبهرو میشوند. این مدل شاید شبیه همان شیوهای است که محسن چاووشی ترانه تولید میکند.»

مهدویان در ادامه پا را فراتر گذاشته و معتقد است که علاوه بر تصویرسازی، ترانههای چاووشی همیشه حاوی یک روایت است. او درباره این موضوع گفته:«خیلی وقتها ترانههای چاووشی را که گوش میدهم، با خودم میگویم که ای کاش میشد این ترانه را تبدیل کرد به فیلم. یعنی احساس میکنم ترانههای او در من ایماژهایی را ایجاد میکند که قابلیت تبدیل شدن به فیلم را دارد.»
کارگردان سریال «زخم کاری» تنها به کلی گویی درباره ترانههای چاووشی نپرداخته. او در این گفتگو به ایده گرفتن مستقیم از آثار این خواننده هم اشاره کرده:«در یک مورد من مشخصا این کار را کردم. زمانی که برای اولین بار ترانه مسلخ را گوش دادم، ایده ساخت فیلم لاتاری در من شکل گرفت.»

این تنها اثری از چاووشی نیست که مهدویان از آن ایده گرفته. او در ادامه میگوید:«خیلی ترانههای دیگری هم بوده که برای من این ویژگی را داشته و بارها به آنها فکر کردم. مثلا آن ترانهای که درباره پدر است و در آن از یک شیر لگد خورده صحبت میکند. میبینیم که این ترانه چقدر ایماژ یا همان فضاسازی ذهنی دارد و چقدر برای ما تصویرسازیهای زیبا ایجاد میکند»
تصویرسازیهای آثار چاووشی مانند تصویرهایی است که در فیلمهای اجتماعی میبینیم؛ این توضیحی است که مهدویان در ادامه موضوع تصویرسازی در ترانههای محسن چاووشی به آن اشاره کرده و در ادامه گفته:«ما تصویرهای ترانههای چاووشی را در فیلمهای اجتماعی، آثار سینمایی منحصر به فرد و فیلمهایی که به لحاظ بصری غنی هستند، میبینیم»

مهدویان درباره شکل روایتسازی در ترانههای چاووشی اینطور توضیح داده:«ترانههای چاووشی روایت دارد، یعنی ما را از نقطهای به نقطه دیگر میرساند و این خیلی به سلیقه کسانی که کار سینما میکنند، نزدیک است و این کار را در آثار هیچ خواننده ایرانی دیگری نمیتوان دید»
او با تاکید بر اینکه موسیقیهای زیادی در سبکهای مختلف گوش میدهد، درباره کار منحصر به فرد چاووشی گفته:«هیچ خواننده دیگر ایرانی را سراغ ندارم که به لحاظ سینمایی اینقدر الهامبخش باشد.این را به شهادت فیلمی که خودم ساختم میگویم که الهامات اولیه آن از ترانهای از محسن چاووشی در ذهن من شکل گرفت. چون سینماییها معمولا جذب خلق ایماژ میشوند و هر پدیدهای که این ویژگی را داشته باشد برایشان جذاب است»