پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

مسیرحرکت امیرعباس ربیعی از «لباس شخص» تا «احمد» | قدم زدن در دل تاریخ معاصر

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
19 بهمن 1402
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
مسیرحرکت امیرعباس ربیعی از «لباس شخص» تا «احمد» | قدم زدن در دل تاریخ معاصر

طرح از : شبنم رضوانی

یکی از آثار مهم چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، «احمد» ساخته امیرعباس ربیعی است. این فیلم که به عملیات نجات در زلزله بم به فرماندهی سردار احمد کاظمی پرداخته، سومین فیلم این کارگردان جوان است. او در دو اثر قبلی سراغ داستان‌هایی از دهه 50 و 60 رفته بود و حالا یک شخصیت و اتفاق تازه‌تر را روایت کرده است.  

 به گزارش فیلم‌نیوزف پرتره‌‌سازی از شخصیت‌های تاریخ معاصر یکی از دل‌مشغولی‌های جدید کارگردان‌های سینمای ایران است. این موضوع تا جایی پیش‌ رفته که در جشنواره امسال، چهار فیلم در این سبک وجود دارد. یکی از این آثار با نام «احمد» به شخصیتی مهم یعنی سردار احمد کاظمی پرداخته. کارگردانی این اثر برعهده امیرعباس ربیعی بوده. کارگردانی که در سال‌های اخیر به یکی از کارگردان‌های جوان و مورد توجه جشنواره فجر تبدیل شده. او سال 1398 در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با «لباس شخصی» به عنوان کارگردان فیلم اولی حضور داشت. دو سال پس از آن ربیعی «ضد» را ساخت که با نامزدی و برنده‌شدن در چندین رشته توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. حالا اما او سراغ ماجرایی دیگر رفته، قصه‌ای درباره یک سردار سپاه پاسداران که مسئولیت سختی در زلزله بم برعهده دارد. در اینجا مروری داریم به مسیری که ربیعی در این 4 سال طی کرده.

لباس شخصی | 1398

توماج دانش بهزادی و مهدی نصرتی در نمایی از فیلم «لباس شخصی»

حزب توده ایران، از احزاب سیاسی بود که در زمان سلطنت پهلوی به مبارزه گسترده با حکومت پرداخت. همین موضوع باعث شد که در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی هم همراه انقلابیون باشند. اما پس از پیروزی انقلاب به دلیل تغییر مسیر سیاسی، از سوی حکومت طرد شدند و فعالیتشان غیرقانونی اعلام شد. امیرعباس ربیعی که پیش از سال 1398 تجربه ساخت چند فیلم کوتاه را در کارنامه‌اش دارد، در اولین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی تصمیم گرفت سراغ ماجراهای حزب توده برود. فیلم «لباس شخصی» به فعالیت‌های این گروه پس از انقلاب می‌پردازد، در واقع بخشی از تاریخ معاصر که به آن کمتر پرداخته شده. فیلمنامه این اثر را هم خود ربیعی نوشته بود. «لباس شخصی» در سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت و کاندید جایزه بهترین کارگردانی اول شد. اما هنوز این فیلم اجازه اکران پیدا نکرده است.

ضد | 1400

لیلا زارع و مهدی نصرتی در نمایی از فیلم «ضد»

دو سال پس از «لباس شخصی» امیر عباس ربیعی سراغ سوژه جنجالی‌تری رفت. اینبار براساس فیلمنامه‌ای از حسین تراب‌نژاد درباره التهابات تابستان سال 1360، «ضد» را جلوی دوربین برد. این فیلم در واقع ادای دینی به شهدای ترورهای سالهای ابتدایی انقلاب است که در جریان توطئه‌های منافقین و ضد انقلاب، شهید می‌شوند. «ضد» در چهلمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه داوران قرار گرفت و در 7 رشته نامزد دریافت جایزه شد و جایزه بهترین ظراحی صحنه و بهترین نقش مکمل مرد به این فیلم رسید. اکران این فیلم هم مانند اثر قبلی امیرعباس ربیعی با اما و اگرهایی همراه بود تا اینکه بالاخره در آذر امسال روی پرده سینماها رفت.

احمد | 1402

نمایی از فیلم «احمد» که به روایت حضور احمد کاظمی در زلزله بم می‌پردازد.

سردار احمد کاظمی یکی از فرماندهان سال‌های جنگ و پس از آن از سرداران سپاه بوده. در ساعت‌های ابتدایی زلزله بم در سال 1382، کاظمی به همراه چند نفر دیگر برای حل بحران اسکان و انتقال مجروحان این شهر زلزله‌زده به بم فرستاده می‌شوند. از آنجایی که او در آن زمان فرمانده نیروی هوایی بوده مسئولیت فرودگاه بم و انتقال هوایی مجروحان را برعهده می‌گیرد. چند ساعت نفس‌گیری که احمد کاظمی باید برای نجات جان هزاران آدم تلاش می‌کرد. امیرعباس ربیعی در سومین تجربه فیلمسازی خود سراغ این سوژه رفته. سوژه‌ای که بر خلاف دو فیلم قبلی او که تاریخ‌نگاری بود، موقعیت و شخصیت محور است و به جلوه‌های ویژه بسیار زیادی احتیاج داشت. فیلم از نظر فنی قابل توجه است و نشان می‌دهد اگر قرار باشد ربیعی از دل تاریخ بیرون بیاید و سراغ سوژه‌های سال‌های اخیر برود، می‌توان از نظر فنی نمره قابل قبولی در کارگردانی بگیرد. اما واقعیت این است که تا رسیدن به قواعد پرتره‌نگاری و تصویر یک شخصیت مهم، هنوز فاصله دارد.

پست های مشابه :

مروری بر فیلم‌هایی که داستانشان به نحوی با زلزله گره خورده به بهانه نمایش فیلم «احمد» | وقتی زمین زیرورو شد شروع اکران پنج فیلم در سینماها از چهارشنبه 15 آذر | مهمانان تازه اکران پاییز به صف شدند مروری بر فیلم‌هایی که با موضوع ترور، بمب‌گذاری و خرابکاری تولید شده‌اند به بهانه حمله تروریستی کرمان | خضاب خون دومین تغییر در جدول فیلم‌های خانه جشنواره هم انجام شد | این قرعه کشی فرمالیته  
برچسب ها: احمدامیر عباس ربیعیضدلباس شخصی
پست قبلی

بخش مهمی از بارِ «صبح اعدام» برعهده‌ی نریشن است، اتفاقی که بار دیگر در سینمای افخمی تکرار شد | کتاب‌های تصویری آقای کارگردان

پست‌ بعدی

آنالیز فیلم «آبی روشن»، ساخته بابک خواجه‌پاشا به بهانه رونمایی از آن | در جست وجوی خود

پست‌ بعدی
آنالیز فیلم «آبی روشن»، ساخته بابک خواجه‌پاشا به بهانه رونمایی از آن | در جست وجوی خود

آنالیز فیلم «آبی روشن»، ساخته بابک خواجه‌پاشا به بهانه رونمایی از آن | در جست وجوی خود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی