پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

مروری بر آثاری که به نحوی روی احساسات عاشقانه دوران کودکی و نوجوانی دست گذاشته‌اند به بهانه انتشار قسمت هفتم «سرزمین مادری» | بلا روزگاری عاشقیت

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
6 آبان 1402
در اخبار مهم, تلویزیون, سینمای ایران
0
مروری بر آثاری که به نحوی روی احساسات عاشقانه دوران کودکی و نوجوانی دست گذاشته‌اند به بهانه انتشار قسمت هفتم «سرزمین مادری» | بلا روزگاری عاشقیت

طرح از : شبنم رضوانی

عاشقانه‌های دوران کودکی و نوجوانی، از جمله ماجراهایی هستند که هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نمی‌شوند و داستان‌ها و فیلم‌ها و سریال‌هایی که به نحوی روی این احساسات پاک دست می‌گذارند هم جایگاه ویژه‌ای دارند. در قسمت هفتم سریال «سرزمین مادری»، برای اولین بار زمینه‌ای فراهم می‌شود تا رهی احساساتش را به طور ضمنی به شاپرک نشان دهد. وقتی پای مهاجرت شاپرک به میان می‌آید رهی که پیش‌تر مدام از تندخوبی  شاپرک عصبانی می‌شد، غمگین می‌شود و سکوت می‌کند و این بروز احساسات، موقعیت جذابی را پدید می‌آورد. به این بهانه، مروری داریم بر خاطره‌انگیزترین آثار مرتبط با عاشقانه‌هایی در دوران کودکی و نوجوانی.

به گزارش فیلم‌نیوز، در این پرونده سعی کرده‌ایم روی آثاری دست بگذاریم که عاشقانه‌هایشان بیشتر از سایرین در ذهن‌هایمان مانده و از یادآوری‌شان احساسات خوشایندی به همه‌مان دست می‌دهد.

دایی‌ جان ناپلئون | سعید | ناصر تقوایی | 1355

عشق سعید به لیلی، دختر دایی‌جان، موتور محرک سریال «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی است؛ اثری که شش سال بعد از انتشار رمان مشهور ایرج پزشک‌زاد ساخته شد و هنوز هم یکی از سریال‌های مهم ایرانی به حساب می‌آید. سریال با جمله «من یک‌روز گرم تابستان دقیقا یک 13 مرداد حدود ساعت 3 و ربع کم بعد از ظهر عاشق شدم.» شروع می‌شود و تمام دعواها و جنجال‌های آن خانه‌باغ بزرگ دایی‌جان ناپلئون به نحوی به ماجرای عاشقانه سعید و لیلی گره می‌خورد. سعید در هر موقعیتی فقط به دنبال دیدار با لیلی است و تمام هم و غم و نگرانی‌اش از دعواهای خانوادگی به این مسئله برمی‌گردد که نتواند به وصال او برسد. داستان از زاویه دید سعید روایت می‌شود و از این جهت این عشق در کل سریال اهمیت ویژه‌ای دارد.

درخت گلابی | محمود | داریوش مهرجویی | 1376

عاشقانه دوران نوجوانی «محمود» با «میم» جذاب و دیدنی است.

داستان فیلم «درخت گلابی» که از روی داستان کوتاه گلی ترقی اقتباس شده، درباره نویسنده‌ای به اسم محمود است که برای نوشتن مهمترین کتابش به مشکل برخورده. ورود او به باغ دوران بچگی باعث می‌شود یاد خاطرات عاشقانه دوران نوجوانی‌اش بیفتد. او به دختری چند سال بزرگتر از خودش علاقه‌مند بوده و در تمام طول فیلم او را «میم» می‌نامد. تمام مدت تلاش می‌کند نظر میم را به خودش جلب کند اما میم جمع بزرگسالان را ترجیح می‌دهد و بیشتر او را به چشم یک بچه نگاه می‌کند. بخش مهمی از جذابیت فیلم روی مرور این خاطرات عاشقانه بنا شده. جایی که محمود در دوران کودکی اجازه نزدیک شدن به میم را نداشته و از دور به او نگاه می‌کرده و دست به هر کاری می‌زده تا با میم وارد صحبت شود. میم بعد از چند سال از ایران می‌رود و از محمود می‌خواهد بعد از پایان درستش پیش او برود اما محمود چنان درگیر سیاست می‌شود که او را فراموش می‌کند و میم هم در تصادفی از دنیا می‌رود. مرور گذشته، نویسنده را به درک جدیدی از زندگی می‌رساند و تازه می‌فهمد که جز همان دوران عشق و عاشقی، دیگر چیزی از معنای زندگی نفهمیده است.

فرش باد | روزبه | کمال تبریزی | 1382

«روزبه» کاراکتر نوجوان «فرش باد» است که عاشقانه جذابی را با دخترک ژاپنی رقم می‌زند.

کمال تبریزی در فیلم «فرش باد» قصد داشت روی اهمیت فرهنگ و هنر در روابط انسانی دست بگذارد. ماجرای اصلی درباره مردی ژاپنی بود که بعد از فوت همسرش به ایران می‌آمد تا طرح فرشی را که همسرش کشیده بود به بافندگان اصفهانی سفارش دهد. مرد ژاپنی، دختر کوچکی به همراه داشت که به واسطه حضورش، خرده روایت جذاب عاشقانه‌ای شکل می‌گرفت. یک پسر نوجوان اصفهانی با اینکه نمی‌توانست ژاپنی حرف بزند به این دختر علاقه‌مند می‌شد و تلاش می‌کرد کاری کند تا به او خوش بگذرد و غم مرگ مادرش را فراموش کند. آنها حرف‌های هم را نمی‌فهمیدند اما در کنار هم می‌خندیدند و خوش می‌گذراندند. یکی از جذابترین بخش‌های فیلم جایی بود که روزبه می‌خواست به دختر ژاپنی ابراز علاقه کند اما کلمات را اشتباه به کار می‌برد و باعث خنده دختر می‌شد. پایان داستان جایی است که فرش بافته شده به نمایش گذاشته می‌شود و دو گره‌ با رنگ‌های متضاد که با دست‌های این دختر و پسر زده شده، در حاشیه فرش جلب توجه می‌کند. درواقع علاقه میان آنها مثل دو گره به فرشی که محصوص مشترک دو فرهنگ مختلف است پیوند می‌خورد و معنای فیلم تکمیل می‌شود.

وضعیت سفید | امیر | حمید نعمت‌الله | 1389

دنیای عاشقانه «امیر» در وضعیت سفید مخاطب را حسابی درگیر می‌کند.

محور اصلی سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، پسری نوجوان و خیال‌پرداز بود به نام امیر. نوجوانی که میان آنهمه بلوا و آشوبی که وسط موشک‌باران وجود داشت و با تمام آن دعواهای خانوادگی در باغ مادربزرگ، سرش به دنیای عشق و عاشقی خودش گرم بود. امیر در واقعیت تلاش می‌کرد توجه دختری به اسم شیرین را جلب کند اما نمی‌توانست و از این جهت، تصویری از شیرین در دنیای خیالش ترسیم می‌کرد. حواس‌پرتی و زندگی در خیال و رویا باعث شده بود امیر را امیرخله بنامند و سر به سرش بگذارند. امیر رفته‌رفته در مسیر سریال به بلوغ فکری می‌رسید و از این خیال‌پردازی‌ها فاصله می‌گرفت. بخش مهمی از اهمیت فیلم تاکید کارگردان روی جزئیات زندگی مردم در دهه شصت و حال‌وهوای عاشقانه‌های آن دهه بود.

سرزمین مادری | رهی | کمال تبریزی | 1392

قصه عاشقانه «رهی» و «شاپرک» در سرزمین مادری با پیشرفت بیشتر داستان جذاب‌تر می‌شود.

در سریال «سرزمین مادری»، واسطه ورود رهی به خانه عمه‌خانم، علاقه او به دختری از خودراضی به اسم شاپرک است. عمه‌خانم در قسمت دوم سریال از رهی می‌خواست از روی چهره شاپرک نقاشی بکشد و رهی با اینکه مدام از شاپرک بی‌مهری می‌دید، روزها برای تکمیل این نقاشی زحمت می‌کشید. گرچه هیچ‌وقت به وضوح از این علاقه صحبتی به میان نمی‌آمد اما در میان ماجراهای سریال، گهگاه روی نشانه‌هایی از این علاقه تمرکز می‌شد. در قسمت هفتم این سریال می‌بینیم که رهی برای شاپرک لباس انتخاب می‌کند و طوری از مدل لباس‌های او صحبت می‌کند که انگار همه را از حفظ کرده است. بعد از این است که شاپرک ماجرای مهاجرتش را به رهی می‌گوید و چهره رهی توی هم می‌رود. شاپرک به او می‌گوید که عمه‌خانم از همان ابتدا هم می‌خواسته آنها کنار هم باشند تا در آینده به هم برسند و مادر شاپرک از این مسئله ناراحت است و دلیل اصرارش برای مهاجرت شاپرک هم همین است. شاپرک هرچقدر تلاش می‌کند رهی چیزی بگوید، تمام مدت سکوت می‌کند و حرف توی حرف می‌آورد اما از روی حرکاتش می‌شود فهمید که از رفتن شاپرک ناراحت است و نمی‌خواهد او را از دست بدهد.  

یحیی سکوت نکرد | یحیی | کاوه ابراهیم‌پور | 1393

دنیای عاشقانه «یحیی» پسر بچه دوست داشتنی فیلم «یحیی سکوت نکرد» هم زیباست.

محور اصلی فیلم، پسربچه‌ای به اسم یحیی است. پسربچه‌ای که به خاطر مشکلات خانوادگی، به عمه‌ای میانسالی که زمان برایش از لحظه مردن فرزنش متوقف شده سپرده می‌شود‎ و مجبور است قوانین زندگی در آن خانه را بپذیرد. یحیی تنهایی‌اش را با وسایل داخل اتاق همسر دکتر عمه پر می‌کند و از طرفی دنیای مرموز عمه، اتاقی که درش همیشه قفل است، انبار پایین، رفت و آمدهای مشکوک و صداهای ترسناکش او را میترساند. او از در و همسایه شنیده که عمه بچه خوار است و از او می‌ترسد. یحیی در این موقعیت سخت، رفته‌رفته به دختر جوان همسایه علاقه‌مند می‌شود. موقع دیدن او ضربان قلبش بالا می‌رود و مدام تلاش می‌کند سر راهش قرار بگیرد و با او حرف بزند. دلش میخواهد هرطور شده کمبود محبت مادرانه را کنار او پر کند اما با مرگ زن همسایه، تنها نقطه امید او خراب می‌شود و تصمیم عجیبی می‌گیرد که زندگی‌اش را بهم می‌ریزد. یکی از نکات جالب فیلم تمایل یحیی به گوشی معاینه پزشکی است. مدام او را به گوشش وصل می‌کند و همراه خودش می‌برد. وقتی دختر جوان را می‌بیند ضربان قلبش شدت می‌گیرد. به طور کلی احساسات این پسربچه در کل فیلم بسیار درخشان روایت می‌شود.

در دنیای تو ساعت چند است | فرهاد یروان | صفی یزدانیان | 1393

عشق دیوانه وار «فرهاد» در «دنیای تو ساعت چند است» مخاطب را غرق در دنیای خود می‌کند.

«در دنیای تو ساعت چند است» روایتی از عشقی قدیمی است که روزگاری در دل پسربچه‌ای دورگه ایرانی و روس در رشت شکل گرفته و بعد از سالیان سال هنوز آثار آن ادامه دارد. فرهاد از کودکی به گلی علاقه‌مند بوده و به نظرش گلی با همه بچه‌ها فرق داشته. چون وقتی معلم از آنها پرسیده از چه چیز زمستان خوششان می‌آید، به جای هرچیز دیگری گفته به بوی پوست پرتقال سوخته روی بخاری. فرهاد از بچگی برای رسیدن به گلی تلاش می‌کرده و گلی هیچ‌وقت او را نمی‌دیده و حالا بعد از بیست سال، گلی برگشته و فرهاد انگار هنوز در همان حال و هوای کودکی باقی مانده است. روایت‌های عاشقانه از دوران نوجوانی فرهاد، بخش جذابی از فیلم را شکل می‌دهد. جایی که فرهاد تعریف می‌کند برای دیدن گلی، کاسه‌ها را آب می‌کرده و روی پله‌ها می‌چیده تا بخار شوند و ابر شوند و برف ببارد تا بتواند برود در کوچه آنها برف‌بازی، جزو خاطره‌انگیزترین سکانس‌های فیلم است. درواقع کارگردان داستان فیلم را با ماجراهای فرهاد در میانسالی شروع می‌کند اما برای اشاره به عمق این عشق مدام به دوران  نوجوانی آنها فلاش‌بک می‌زند.

نهنگ عنبر | ارژنگ | سامان مقدم | 1393

ارژنگ آنقدر پافشاری کرد تا در نهایت به عشق دوران کودکی‌اش رسید.

در فیلم «نهنگ عنبر» هم با عشقی قدیمی روبه‌رو هستیم. ارژنگ در روز تولد پنجاه سالگی، روایتی از عشقی ناکامی که باعث شده تمام زندگی‌اش در تنهایی بگذرد و تشکیل خانواده ندهد، تعریف می‌کند. او از کودکی به دختربچه‌ای به اسم رویا علاقه‌مند بوده. رویا از همان ابتدا تا دوران بزرگسالی، هیچ‌وقت عشق او را جدی نمی‌گرفته و وقتی ارژنگ به او ابراز علاقه می‌کرده، بیشتر از اینکه به علاقه او پاسخ دهد، از محبتش سواستفاده می‌کرده و از او می‌خواسته که تمام مشق‌هایش را برایش بنویسد. دوران کودکی ارژنگ و رویا، بخش کوتاهی از داستان فیلم را شکل می‌دهد اما از آنجایی که این عشق هیچ‌وقت تمام نشده و تا پنجاه سالگی ارژنگ ادامه پیدا کرده است، بخش کودکی آنها هم اهمیت پیدا می‌کند.

بمب یک عاشقانه | سعید | پیمان معادی | 1396

عاشقانه سعید در دوران بمباران تهران به آن فضای رعب آور لطافت خاصی بخشیده بود.

پیمان معادی در این فیلم شرایط پر از نگرانی دوران بمباران را با دو روایت عاشقانه در هم آمیخته است. یک ناظم مدرسه که گمان می‌کند زندگی زناشویی‌اش به بن‌بست رسیده با قرار گرفتن در معرض خطر بیش از پیش نیاز به همسرش را حس می‌کند و در طرف دیگر، یک پسر نوجوانی به سعید است که در شب‌نشینی‌هایی که برای فرار از بمب با همسایه‌ها در زیرزمین‌دارند عاشق دختری هم سن و سال خودش می‌شود و زندگی‌اش تحت‌تاثیر این عشق قرار می‌گیرد. معادی از فضای محدود پناهگاه، چراغ‌نفتی، سایه‌های روی دیوار، دفتر مشق و مداد و ترس و استیصال موجود در شرایط بمباران به درستی برای خلق یک عاشقانه موفق استفاده کرده. سعید برای دختر نامه عاشقانه می‌نویسد و ناظم مدرسه که همسایه‌ سعید است وسط جلسه امتحان نامه را مصادره می‌کند. درست در شبی که قرار است بمب خانه‌شان را ویران کند، ناظم نامه عاشقانه را می‌خواند و از عشق سعید به دختر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و زندگی‌اش رنگ دیگری می‌گیرد.

پست های مشابه :

نگاهی به قسمت اول و دوم سریال «سرزمین مادری» که پس از ده سال منتشر شد | شروع طوفانی کمال تبریزی درباره بازی علی شادمان در سریال «سرزمین مادری» که درخشش بی نظیری دارد | کاش با «رهی» دیده می‌شدی در پی استقبال از سریال رفع توقیف شده کمال تبریزی در تلوبیون ، مسولان سیما تغییر موضع دادند | سرزمین مادری روی آنتن شبکه سه مروری بر سریال‌های فاخری که شروع‌شان با دوران کودکی شخصیت‌ها گره خورده است به بهانه انتشار سریال «سرزمین مادری» از تلوبیون | دستم بگرفت و پا به پا برد
برچسب ها: رهیسرزمین مادریشاپرکعلی شادمانکمال تبریزی
پست قبلی

قصه سریالی که از منوچهر هادی به مسعود اطیابی رسید | آغاز حرکت دوباره «نیسان آبی» از اول آذر

پست‌ بعدی

اکران پاییز یکبار دیگر نونوار می‌شود | سرهنگ ثریا ، هشت صبح می‌آید / آماده باش به «چرا گریه نمیکنی»

پست‌ بعدی
اکران پاییز یکبار دیگر نونوار می‌شود | سرهنگ ثریا ، هشت صبح می‌آید / آماده باش به «چرا گریه نمیکنی»

اکران پاییز یکبار دیگر نونوار می‌شود | سرهنگ ثریا ، هشت صبح می‌آید / آماده باش به «چرا گریه نمیکنی»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی