پنجشنبه, فروردین 28, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

مدیر سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر به ابهامات اهدای این جایزه به فیلم «پیش‌مرگ» پاسخ داد | علی آشتیانی‌پور: نه بلیت‌های ارگانی‌ها را شمردیم نه سانس‌های فوق‌العاده

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
29 بهمن 1403
در اخبار مهم, سینمای ایران
0
علی اشتیانی‌پور مدیر سیمرغ مردمی در گفت وگویی درباره ساز و کار شمارش آرا توضیح داده است.

طرح از :شبنم رضوانی

مدیر جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر اعلام کرده که برای شمارش آرای مردمی فرمولی را در نظر گرفته‌اند که ارتباطی با تعداد تماشاگران یک فیلم نداشته است. او توضیح داده که برای هر فیلم از مخاطبانی که بلیت خریداری کرده‌اند می‌خواسته‌اند از شماره‌های صفر تا چهار یک امتیاز به فیلم بدهند و بعد از شمارش امتیازها آن را بر بلیت‌های فروخته شده تقسیم می‌کرده‌اند. با این حساب فیلمی که صد نفر مخاطب داشته با فیلمی که بارها و بارها به خاطر استقبال بالا در سانس‌های ویژه اکران شده، تفاوتی نداشته چون فیلم‌هایی که در سانس فوق‌العاده اکران می‌شده‌اند در رای‌گیری حضور نداشته‌اند.

به گزارش فیلم‌نیوز، علی آشتیانی‌پور، مدیر جایزه مردمی جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر در گفت‌وگو با ایسنا توضیحاتی درباره شیوه رای‌گیری آرای مردمی ارائه کرده است.

طبق گفته آشتیانی‌پور امسال نه بلیت‌های سازمانی و ارگانی و نه بلیت‌هایی که در سانس‌های فوق‌العاده خریداری می‌شده‌اند در رای‌گیری محاسبه نشده‌اند. او توضیح داده: « امسال تمام بلیت‌هایی که توسط ارگان‌ها و صاحبان آثار توزیع شد و نیز بلیت‌هایی که در اختیار صاحبان سینماها قرار داده می‌شد در آراء مردمی قرار نمی‌گرفت. همچنین هیچ سانس فوق‌العاده‌ای در آراء مردم لحاظ نمی‌شد بنابراین رأی‌های مأخوذه فقط براساس بلیت‌هایی بود که توسط مردم (هر شماره تلفن حداکثر چهار بلیت) خریداری شده و در سمفا ثبت شده بود.» طبیعی است که بلیت‌های ارگانی شمارش نشوند اما چرا آرای مردم در سانس‌های فوق‌العاده شمارش نمی‌شده‌اند؟ این عجیب است.

علی اشتیانی‌پور مدیر سیمرغ مردمی در گفت وگویی درباره ساز و کار شمارش آرا توضیح داده است.
فیلم «پیش‌مرگ» در میان بهت همگان برنده سیمرغ بهترین فیلم مردمی شد.

 این مسول در ادامه گفته: «با پنج گزینه اصلا نپسندیدم، نپسندیدم، میانه، پسندیدم و خیلی پسندیدم، جدولی را بر اساس اطلاعات و فیلم‌های جشنواره تهیه کردیم و حداقلِ ظرفیت را برای همه فیلم‌ها با بررسی سانس‌ها در نظر گرفتیم و نوعی همسان‌سازی برای همه فیلم‌ها ایجاد کردیم. امسال یک نکته قابل توجه در رأی‌گیری این بود که مردم مانند گذشته به صورت سری بلیت خریداری نمی‌کردند و امکان خرید بلیت تک فیلم را هم داشتند، پس در این مسیر ممکن بود یک فیلم پرفروش‌تر شود و فیلم دیگر فروش کمتری داشته باشد اما در محاسبه آراء صرفا تعداد رأی‌دهندگان ملاک اصلی است.» و این مسئله هم جای پرسش دارد. وقتی فیلمی پرفروش‌تر از فیلم دیگر است چرا نباید این مسئله به عنوان امتیاز در نظر گرفته شود؟

مدیر جایزه مردمی توضیحی درباره شمارش آرا داده است: «درباره این نگرانی که الان برای بعضی صاحبان آثار به وجود آمده و می‌گویند که فیلمشان چند سانس فوق العاده داشته یا سالن‌ها با ظرفیت پر، فیلم را اکران کرده، پس چطور یک فیلم دیگر برنده سیمرغ مردمی شده است باید بگویم که بر اساس نظر کارشناسان آمار، این‌ها هیچ کدام تاثیری در روند سیستم رأی‌گیری ندارد. اگر یک فیلم با ۱۰۰ نفر مخاطب به یک امتیاز برسد، با هزار مخاطب هم به همان امتیاز می‌رسد چون پنج گزینه‌ برای رأی‌گیری وجود دارد که با هم به یک نسبت رشد می‌کنند، در نتیجه کثرت جمعیت تاثیری در نتیجه کلی ندارد؛ یعنی تاثیر آمار در امتیاز است.»

او نهایتا ترتیبی از امتیاز فیلم‌ها اعلام کرده طبق آن، فیلم «پیش‌مرگ» 3.54 امتیاز به دست آورده و «رها» 3.52 امتیاز. به همین دلیل هم «پیش‌مرگ» بالاتر از رها قرار گرفته است. امتیاز فیلم «موسی کلیم‌الله» 3.46، «ناتوردشت» 3.45، «بچه مردم» 3.44، «زیبا صدایم کن» 3.39 و «خدای جنگ» 3.37 اعلام شده است.

پست های مشابه :

فیلم «پیش مرگ» در نهایت شگفتی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی شد.به بهانه اهدای سیمرغ مردمی به فیلم پیش‌مرگ که یک غافلگیری پایانی برای یک جشنواره غافلگیرکننده بود | سیمرغی که «پیش‌مرگ» شد! موضع مدیر عامل خانه سینما درباره ممنوع‌الکاری سینماگرها | مرضیه برومند :عمیقا رنج می‌کشم اظهارات مدیر عامل خانه سینما درباره ارتباط مستقیم مشکلات اقتصادی در بقای سینما | مرضیه برومند : مشکلات معیشتی حل نشود، مخاطبی باقی نمی‌ماند گزارش تصویری از مراسم بدرقه بی‌تا فرهی | وداع درباران
برچسب ها: پیش‌مرگخانه سینماسیمرغ مردمیعلی آشتیانی‌پور
پست قبلی

اما و اگرهایی پیرامون اختصاص یک سالن در ایام جشنواره به یک رسانه مکتوب برای اکران فیلم‌های این رویداد | پشت پرده چه خبر است؟ پای چه رانتی در میان است؟

پست‌ بعدی

کارگردان مستند تحسین شده «آواز باد» مطرح کرد | سودابه بیضایی : مستند سازی بیشتر از بازیگری لذت دارد

پست‌ بعدی
سودابه بیضایی کارگردان فیلم مستند «آواز باد» معتقد است که مستند سازی بیشتر از بازیگری لذت دارد.

کارگردان مستند تحسین شده «آواز باد» مطرح کرد | سودابه بیضایی : مستند سازی بیشتر از بازیگری لذت دارد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی