مهدی سلطانی این روزها در سریال «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی ایفاگر نقش پدری ثروتمند و آبرومند است که به خاطر سرپوش گذاشتن روی خطای فرزند و نجات آبروی خودش حاضر است دست به هرکاری بزند. این پنجمین بار است که سلطانی با گریمی به نسبت مشابه، در سریالی از بهرنگ توفیقی، در جایگاه پدری میانسال، ثروتمند، معتمد و آبرومند قرار میگیرد و درگیر ماجراهای زندگی فرزندش میشود؛ موقعیتی تکراری که معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت. او اولینبار در سریال «پدر» چنین نقشی را ایفا کرد و پس از آن در «آقازاده»، «افرا»، «بیهمگان» و حالا هم «شغال» موقعیتی به نسبت یکسان را پیش میبرد.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه انتشار قسمت سوم سریال «شغال»، مروری داریم بر شباهتها و تفاوتهای میان پنج نقشی که مهدی سلطانی از «پدر» تا «شغال» در سریالهای بهرنگ توفیقی ایفا کرده است.
پدر | نام نقش: حاجعلی | نام فرزند: حامد | 1397

ویژگیهای ظاهری: مهدی سلطانی در سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، نقش مردی از خانوادهای مذهبی و سنتی را دارد. موهایش پرپشت جوگندمی است که به یک طرف شانه میزند و ریش و سبیلهای جوگندمی هم روی صورتش دارد. او همیشه کت و شلوار میپوشد و جلیقهای مردانه هم به تن میکند.
جایگاه اجتماعی: حاجعلی پدر خانوادهای مذهبی و سنتی است که به شدت به اصول و باورهای مذهبی پایبند است. شخصیتی بانفوذ که در محله و میان دوستان و آشنایان مورد احترام است. تمام تلاشش را به کار میگیرد تا پسرش حامد را طبق ارزشهای خودش بزرگ کند و بهطور کلی اعتبار و آبرویی که کسب کرده برایش اهمیتی ویژه دارد.
رابطه پدر و فرزندی : نام سریال «پدر» است و رابطه حاجمحمود با پسرش حامد محور بسیار مهمی در سریال است. حامد پسر حاجعلی با وجود اینکه به عنوان یک جوان مذهبی شناخته میشود اما با دختری ازدواج میکند که سبک زندگی بسیار متفاوتی دارد. لیلا مدام تلاش میکند به حامد نزدیک شود و نهایتا با تغییراتی در ظاهر و رفتار، با او ازدواج میکند. حاجعلی با وجود اینکه اوایل نمیتواند دختری مثل لیلا را به عنوان عروسش بپذیرد اما رفتهرفته از او حمایت میکند. حاجعلی پس از مدتی پسرش حامد را از دست میدهد و از آنجایی که عمق رابطه پدر و پسری بین آنها بسیار زیاد است، زندگیاش تحتتاثیر این خلاء قرار میگیرد. حاج علی با وجود اینکه سعی دارد محکم و قوی به نظر برسد، اما غم از دست دادن پسرش برایش بسیار سخت است و احساساتش را به طور کامل بروز میدهد.
آقازاده | نام نقش: امیر بحری | نام فرزند: نیما بحری | 1399

ویژگیهای ظاهری: امیر بحری در سریال «آقازاده» در جایگاه یک سیاستمدار ظاهر شده است اما به لحاظ ظاهری شباهت زیادی با کاراکتر او در پدر دارد. موهای به نسبت سفیدتری دارد که به عقب شانه میزند. ریشی مرتب و کوتاه دارد که متناسب به جایگاهش است. در این سریال هم مدام کتوشلوار به تن میکند و روی پیراهن مردانهاش جلیقه میپوشد که از این منظر هم شباهتی میان او با حاجعلی دیده میشود.
جایگاه اجتماعی: امیر بحری فردی ثروتمند با نفوذ است و به عنوان یک سیاستمدار جایگاه ویژهای دارد. در طول مسیر سریال قرار است به عنوان یک وزیر انتخاب شود. درواقع نام سریال از عنوان شخص امیر بحری گرفته شده؛ مردی که به خاطر فعالیتهای سیاسی به قدری ثروت و قدرت به دست آورده که پسرش آقازاده شناخته میشود.
رابطه پدر و فرزندی: رابطه پدر و پسری در «آقازاده» متفاوت با «پدر» است. نیما فرزند واقعی او نیست و امیر بعد از شهادت پدر نیما از او مراقبت کرده است. او نیما را نه یک فرزند، بلکه یک مهره مهم در بازی قدرت و فساد خود میبیند. امیر بحری از نفوذ، ثروت و حتی ضعفهای نیما استفاده میکند تا به اهداف بزرگتر خود برسد. او به لحاظ مالی دست نیما را باز گذاشته و اجازه میدهد سبک زندگی خودش را داشته باشد اما در رابطه آنها عشق و عاطفه پدرانه کمرنگ است. حتی وقتی به جایی میرسد که منافع خود دکتر بحری به خطر میافتد، به راحتی نیما را رها میکند یا حتی علیه او عمل میکند.
افرا | نام نقش: حاجمحمود | نام پسر: مسعود | 1400

ویژگی ظاهری: در سریال «افرا»، مهدی سلطانی نقش مردی میانسال کارخانهداری به نام حاجمحمود را دارد. اینبار هم مدل موها و ریشهایش شبیه به نقش او در «پدر» و «آقازاده» است با این تفاوت که موهایش کوتاهتر است. باز هم وضعیت مالی و جایگاه اجتماعی بالایی دارد اما سبک لباس پوشیدنش به نسبت متفاوت با دو سریال قبلی است و بیشتر اورکت یا پالتو به تن میکند.
جایگاه اجتماعی: حاجمحمود کارخانهداری مقتدر است و به خاطر ثروت و جایگاهش صاحب اعتبار است. حاضر نیست تحت هیچ شرایطی، آبرویش را فدا کند و موقعیتش را به خطر بیندازد اما در عینحال دلسوز و احساساتی به نظر میرسد.
رابطه پدر و فرزندی: مهدی سلطانی اینبار هم در سریالی ایفای نقش کرده که داستانش حول محور رابطه او با پسرش تعریف میشود. تلاشهای او برای نجات پسرش از قصاص مهمترین مسئله داستان است. او برای این کار از تمام نفوذ، قدرت و ثروت خود استفاده میکند تا بتواند رضایت خانواده مقتول را جلب کند. به این منظور حتی حاضر میشود از جایگاهش پایین بیاید و دست به هرکاری بزند.
بیهمگان | نام پدر: مهرداد یوسفیان | نام فرزند: الناز | 1401

ویژگی ظاهری: مهدی سلطانی در «بیهمگان» هم نقش مردی میانسال را ایفا میکند. اینبار گریم صورتش تفاوتهایی با سایرین دارد. موهایش به زردی میزند و به جای ریش و سبیل همیشگی، تهریش دارد. باز هم کتوشلوار یا پالتو به تن میکند و به لحاظ تیپ و لباس مشابه آثار قبلی است.
جایگاه اجتماعی: مهرداد یوسفیان هم کارخانهداری ثروتمند و با آبرو است. او هم به خاطر جایگاهی که دارد سر راه دخترش برای ازدواج سنگ میاندازد و نمیتواند به این وصلت رضایت دهد.
رابطه پدر و فرزندی: اینبار با یک رابطهی پدر و پسری مواجه نیستیم و ماجرای اصلی سریال پیرامون رابطه یک پدر و دختر روایت میشود. مهرداد سعی میکند از قدرت و نفوذ خودش برای جلوگیری از ازدواج دخترش الناز با پسری به نام امیرعلی جلوگیری کند. او باز هم در قالب کاراکتری مقتدر ظاهر میشود اما چندان تابع اصول اخلاقی نیست. مواجهه او با دختر و رفتاری که در قبال او پی میگیرد تفاوت چندانی با «پدر» و «افرا» ندارد.
شغال | نام پدر: فرهاد کاویان | نام فرزند: کامیار کاویان | 1404

ویژگی ظاهری: در سریال «شغال» که سه قسمت از آن در پلتفرم فیلیمو منتشر شده، مهدی سلطانی را در قالب مردی به نام فرهاد کاویان میبینیم. مردی ثروتمند و با آبرو که به لحاظ گریم، شباهت زیادی با نقشهای او در «پدر»، «افرا» و «آقازاده» دارد. ریش و سبیل جوگندمی و موهایش به همراه کت و شلواری که به تن دارد، او را کاملا مشابه آثار قبلی نشان میدهد.
جایگاه اجتماعی: هنوز خیلی دقیق نمیتوانیم درباره نوع فعالیتهای فرهاد کاویان صحبت کنیم. با این حال او مردی با جایگاه اجتماعی بالا و ثروتمند است که ماشین بنز سوار میشود، خانه بزرگ ویلایی دارد و حتی اسلحه حمل میکند. میبینیم که گویا افرادی هم به دنبالش هستند و درگیر مشکلی بزرگ است که حالش را هم بد کرده. آبرو برایش اهمیت زیادی دارد. پسرش تازه به ایران برگشته و مدام از اعتبار پدرش خرج میکند.
رابطه پدر و فرزندی: در سه قسمت ابتدایی، زندگی فرهاد با بحرانی که پسرش ایجاد کرده گره میخورد. پسر به خاطر یک شرطبندی، دختر خدمتکار خانه را در اختیار قماربازها میگذارد و پدر به این راز پی میبرد. هرطور شده پسر را پیدا میکند و به زور اسلحه وادارش میکند به خانه خدمتکار برود تا از آنها عذرخواهی کند. او مدام به پسرش میگوید اجازه نمیدهد یک شبه تمام حیثیت و آبرویش را از دست بدهد و حاضر است بمیرد اما رسوا نشود. در گفتوگویش با خدمتکار خانه هم موضعی بسیار پایین دارد و حاضر میشود هر شرطی را بپذیرد تا آبرویش حفظ شود و مقابل همسرش سرافکنده نشود. درباره رابطه میان این پدر و پسر به احتمال زیاد در ادامه ماجراهای بیشتری را شاهد خواهیم بود اما تا همینجا شباهتهای زیادی با آثار قبلی وجود دارد.
بهرنگ توفیقی سریال «بی همگان» را به شکل مشترک با اصغر هاشمی کارگردانی کرد. قسمتهای ابتدایی ماحصل کارگردانی توفیقی است.