در هیاهوی کشمکش واگذرای رسمی مسولیت شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما ، اظهار نظر پژمان بازغی در قامت رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران عجیب بود. روزنامه هفت صبح در گزارشی تحلیلی چرایی موضعگیری او علیه خانه سینما و توپ زدن در زمین تلویزیون را بررسی کرده است.
به گزارش فیلمنیوز، از دو هفته پیش که با پایان جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی خبر رسید نظارت بر شبکه نمایش خانگی به طور رسمی به صدا و سیما واگذار شده است، شاهد موضع گیری های متفاوتی بوده ایم. حامیان مثل روزنامه جم جم و نیز برخی مدیران پلتفرم ها از این اتفاق استقبال کردند و مخالفان مثل برخی بازیگران و نیز خانه سینما مخالف بوده اند. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرد هنوز جزئیات مصوبه اعلام نشده تا مخالفان ببینند به نفع شان است یا نه. در این میان اما موضع پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران عجیب است.
علیه خانه سینما | هفته پیش نشست هماندیشی مدیران سکوهای اینترنتی و هنرمندان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام وزیر فرهنگ و رئیس ساترا در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه صوت و تصویر فراگیر برگزار شد که احتمالا از آن چه گذشت مطلعید. در این چند روز گفته های پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران علیه خانه سینما بیش از دیگران مورد توجه بوده است. جمله کلیدی اش این بوده:« بعد از اینکه زمزمههایی درباره این مصوبه بیرون آمد، بیانیه خانه سینما منتشر شد که در آن گفته شده بود پایان سرگرمی مردم که درست نبود و تا زمانی که ما از متن مصوبه با خبر نباشیم نمیتوانیم تصمیمی بگیریم یا بیانیه ای صادر کنیم.»
کجای بیانه بد بود؟ | ظاهر حرف بازغی خالی از ایراد است اما حالا که حساسیت ها درباره یک تصمیم گیری مهم بالا رفته، هر سخن بار معنایی دیگری پیدا می کند. خاصه آن که این جملات از دهان یک نفر به عنوان مسول صنف بیرون آمده. این وسط ندانستیم چرا بازغی دغدغه خانه سینما و دیگر همکارانش را نادیده گرفت. شاید ادبیات بیانیه و نیز استوری برخی بازیگران تند بنظر برسد، اما نمی توان آن را ناشی از دغدغه و نگرانی ندانست. در بیانیه خانه سینما آمده بود:« خانه سینمای ایران میخواهد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و هرنهاد مرتبط دیگر، ضمن تجدیدنظر و تصحیح مصوبات مربوطه برای تصمیم گیری در مورد مدیریت بر وضعیت هنر صنعت سینما و نمایش خانگی به دست اندرکاران متخصص حرفهای و هنرمندان رجوع کند.» در این جملات بوضوح به یک خواسته اشاره شده که خب مهم نیست جزئیاتش چه خواهد بود. وانگهی حتی اگر این بیانیه سراسر غلط باشد، بازغی می توانست آن را کتمان نکند و به چشم یک هشدار دلسوزانه برای کمک به ساز و کار نمایش خانگی بنگرد.
نظر شخصی یا صنف؟ | این مساله هم مبهم است که آیا بازغی صرفا نظر خود را بیان کرده است یا نماینده صنف بازیگران بوده. طبعا او به دلیل مسولیتی که دارد در جلسه مذکور شرکت کرده و خب باید اصولی تر نظرش را به زبان می آورد. بازغی در همین جلسه خود را مسول دفاع از امنیت شغلی بازیگران دانسته اما دلیلی منطقی بیان نکرده که چرا بیانیه خانه سینما نادرست بوده است. آیا او اطمینان دارد که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت به نفع فعالان شبکه خانگی و همکارانش است؟ آیا اگر ایراد و ابهام داشت، بازغی معترض می شود؟
در زمین سیما؟ | « با توجه به زوایایی که در چند وقت اخیر از طرف تلویزیون پیش آمده و اتفاقاتی که افتاده است، بسیاری از همکاران به سمت «وی او دی»ها و پلتفرمها رفتند و نگران این هستند، وقتی نظارت در بحث تلویزیون می افتد آیا امنیت شغلی آنها پایدار خواهد ماند یا خیر؟» پژمان بازغی با این جمله نقض غرض کرده است. باور دارد «زوایایی از طرف تلویزیون پیش آمده» اما بیانیه و اعتراض مبنی بر نگرانی درباره دچار شدن شبکه خانگی به سرنوشت تلویزیون را درست نمی داند. این جمله آخر رنگ و بوی محافظه کارانه هم دارد و یکسره علیه تلویزیون و سیاست سخت گیرانه آن نیست. آیا بازغی به دلیل موقعیتی که در تلویزیون دارد، این گونه دست به عصا بوده؟ او از جمله بازیگرانی است که ارتباط خود با تلویزیون را حفظ کرده. کما این که از ابتدای سال برنامه «کودک شو» با اجرای او روی آنتن شبکه نسیم می رود. مدتی است هم سریال «نیکان» را در شبکه سه دارد. طبعا بازغی مختار است که برای زندگی حرفه ای خود تصمیم بگیرد اما وقتی یک نفر صاحب عنوان صنفی می شود باید محافظه کاری را کنار بگذارد. از این رو است که موضع گیری پژمان بازغی را نمی توان «حرفه ای» دانست؛ چرا که آغشته به ملاحظات فردی است.