پنجشنبه, خرداد 22, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

بررسی دلایل عدم موفقیت تاکشوی «شب‌خوش» در مقایسه با «شب آهنگی» | باخت مهران به حامد

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
7 اسفند 1402
در اخبار مهم, تلویزیون, نمایش خانگی
8
برنامه شب خوش با اجرای مهران غفوریان شبیه به برنامه شب آهنگی با اجرای حامد آهنگی است.

طرح از : شبنم رضوانی

دو هفته‌ای از شروع پخش برنامه «شب‌خوش» با اجرای مهران غفوریان در شبکه سه می‌گذرد. با اینکه انتظار می‌رفت پس از گذشت چند قسمت حال‌وهوای آن تغییر کند و به تدریج بر هیجان و جذابیتش اضافه شود اما کماکان به همان روال قبل پیش می‌رود. «شب خوش» با وجود داشتن پتانسیل‌های بسیار برای تبدیل شدن به یک تاکشوی موفق، از سطح یک برنامه ساده و معمولی فراتر نرفته است. این درحالی است که همزمان تاکشوی «شب آهنگی» با اجرای حامد آهنگی که در پلتفرم فیلم‌نت درحال انتشار است توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. درست است که «شب آهنگی» را هم نمی‌توان یک تاکشوی موفق و تمام‌عیار به حساب آورد اما وقتی آن را در مقایسه با «شب‌خوش» قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که از همه جهات قدرتمندتر ظاهر شده. در این گزارش این دو تاکشو را از جهات مختلف مقایسه می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نیوز، درست است که حامد آهنگی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده و به عنوان چهره‌ای مطرح جای خودش را بین مخاطبان بازی کرده اما مهران غفوریان بازیگر باسابقه‌تر و محبوب‌تری است و مخاطبان سال‌هاست او را به عنوان کمدینی موفق می‌شناسند. به همین دلیل هم بخش مهمی از موفقیت «شب آهنگی» به جذابیت و هیجان آن برمی‌گردد نه سابقه مجری‌ها نزد مخاطبان.

یکی از ویژگی‌های برنامه «شب آهنگی» مشارکت مستقیم مخاطب در روند برنامه است.

اهمیت حضور تماشاچی | «شب آهنگی» در استودیویی بزرگ و مقابل چشم جمعیت زیادی از تماشاگران اجرا می‌شود و این مسئله به خودی خودش هیجان برنامه را بالا می‌برد. این درحالی است که محل ضبط «شب‌خوش» استودیویی کوچک است و خبری از تماشاگر در آن نیست. بنابراین تمام بار ماجرا روی دوش مجری و مهمان قرار دارد و طبیعتا از آنجایی که این رابطه هم به اندازه کافی جذاب شکل نمی‌گیرد، برنامه از یک جایی به بعد درگیر ملال می‌شود. حامد آهنگی از همان ابتدا در تعامل با تماشاگران و برگزاری مسابقه و گپ و گفت با آنها برنامه را شروع می‌کند و حتی هنگامی که مهمان وارد استودیو می‌شود، این ارتباط را قطع نمی‌کند. این مسئله باعث می‌شود تمرکز کامل از روی گفت‌وگوی میان مجری و مهمان برداشته شود و حتی گاه‌گاهی شاهد باشیم که مهمان برنامه به صورت مستقل با تماشاچی‌ها هم وارد تعامل شده است. مثلا در برنامه‌ای که داریوش فرضیایی یا جواد خیابانی در آن حضور داشتند. خیلی وقت‌ها خود آنها بودند که رو به تماشاگرها حرف می‌زدند و نکات بامزه‌ای می‌گفتند.

جذابیت موسیقی | یکی از دلایل بالا رفتن هیجان و تنوع تاکشوی «شب آهنگی» تاکید روی موسیقی است. در این تاکشو محلی برای استقرار سازها قرار دارد و در کنترل ریتم برنامه و ایجاد هیجان بسیار اثرگذار است. در قسمتی که داریوش فرضیایی مهمان برنامه بود می‌دیدیم که آهنگی برای بالا بردن جذابیت، حتی به حرکات موزون هندی هم رو آورده بود و حضور فرضیایی در این میدان، آن را شادتر و بامزه‌تر کرده بود. درست است که تلویزیون به واسطه محدودیت‌ها و خط قرمزهایی که دارد عملا چنین امکانی را از برنامه‌سازان می‌گیرد اما بهرحال وقتی جای مسئه‌ای به این مهمی در برنامه خالی می‌شود، طبیعی است برنامه‌ساز باید به فکر بالا بردن جذابیت از راه‌های دیگر باشد.

برنامه شب خوش با اجرای مهران غفوریان شبیه به برنامه شب آهنگی با اجرای حامد آهنگی است.
چالش با مهمان اتفاقی است که در برنامه «شب خوش» هم شاهد آن هستیم.

چالش با مهمان‌ها | در هر دو تاکشو مجری‌ها مقابل چهره‌هایی شناخته‌شده می‌نشینند و با آنها صحبت می‌کنند. در اینکه شرایط تلویزیون به سمتی رفته که خیلی از چهره‌ها حاضر به حضور در تاکشوهای شبانه نمی‌شوند شکی نیست اما مسئله مهم این است که مجموعه عوامل از جمله شیوه اجرای مجری چطور می‌تواند گپ و گفت را به سمتی پیش ببرد که مخاطبان ‌از تماشای برنامه ناشناس‌ترین چهره‌ هم احساس خوشایندی داشته باشند. همه ما شاهد تولید برنامه‌ خندوانه بوده‌ایم. این برنامه در فصل اول خیلی کم سراغ چهره‌ها می‌رفت و بخش مهمی از مهمان‌هایش را از میان افرادی انتخاب می‌کرد که حتی شاید نامشان هم به گوش مخاطبان نرسیده بود اما رامبد جوان طوری گفت‌وگو را پیش می‌برد و با انها وارد بازی و گفتگو می‌شد که برنامه خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. قطعا اگر جواد خیابانی و فاطمه گودرزی به جای «شب آهنگی» مهمان «شب خوش» شده بودند با ساختاری که برای برنامه تعریف شده و شیوه‌ای که مهران غفوریان برای ارتباط با مهمان‌ها در پیش گرفته است، به برنامه‌ای معمولی و فاقد جذابیت تبدیل می‌شد. چیزی که باعث شده «شب آهنگی» با حضور این دو مهمان جذاب جلوه کند، شیوه رویارویی حامد آهنگی با آنهاست. آهنگی سعی می‌کند از هر بخش زندگی و علایق این چهره‌ها سوالی مطرح کند. حالا این سوال می‌تواند درباره خاطره‌ای از گذشته باشد که مثلا با نشان دادن کیهان ورزشی خودش را بروز دهد یا سوالی درباره فیلم «تایتانیک» و حتی اینکه اگر مجبور باشند تتو بزنند چه طرحی را انتخاب می‌کنند؟ مهران غفوریان در «شب خوش» بیشتر از اینکه سراغ گفتگو برود، تمرکز را روی بازی‌ها می‌گذارد و از آنجایی که مدت زمان برنامه هم چندان طولانی نیست سعی می‌کند پرسش‌وپاسخ را به حداقل برساند به همین دلیل هم بخش مهمی از برنامه به بازی می‌گذرد. درحالی که ذات تاکشو ترکیب کردن گفتگو با بازی و ایجاد فضایی مفرح است.

برنامه شب خوش با اجرای مهران غفوریان شبیه به برنامه شب آهنگی با اجرای حامد آهنگی است.
حامد آهنگی تلاش دارد تا متناسب با هر مهمان چالش متفاوتی را انجام دهد.

تنوع بخش‌ها | در «شب خوش» مهران غفوریان سعی کرده مهمان‌های برنامه را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کند. مثلا از آنها می‌خواهد ماجرایی را در موقعیت‌های مختلف با احساساتی متفاوت روایت کنند یا نوشته‌های پشت یک نیسان را حدس بزنند. مثلا در قسمتی که محیا دهقانی مهمان برنامه بود ماجرای جالبی را به برنامه اضافه کرد و از او خواست خودش را مهماندار هواپیما جا بزند و نشان دهد که اگر فراموش کرده باشند غذاهای مسافران را با خودشان بیاورند چطور می‌تواند آنها را راضی کند. یا مثلا از او خواست همزمان با اینکه دو فرفره را می‌چرخاند و دو لیوان خاکشیر را هم می‌زند و لوبیاهای قرمز را از سفید جدا می‌کند به سوالات بله و خیر هم پاسخ دهد. اینها جزو بخش‌های جالب این قسمت بود و طبیعتا اگر با گفت‌وگویی جذاب و بخش‌هایی متنوع‌تر همراه می‌شد، می‌توانست اتفاق مهمی را رقم بزند اما مسئله اینجاست که کل برنامه روی دوش همین چند بخش جذاب می‌گذرد و باقی بخش‌ها نکته مهمی ندارد. درواقع غفوریان مخاطبانش را به طور مداوم همراه نمی‌کند و فقط گهگاه هیجانی به برنامه وارد می‌کند. این درحالی است که در «شب آهنگی» از ابتدا تا انتها فضایی شاد و پرهیجان رواج دارد و در این بستر، بخش‌هایی متنوع خودشان را نشان می‌دهند. به طوری که حتی وقتی مهمان برنامه هم حضور ندارد و آهنگی درحال همراهی با تماشاگران است هم برنامه به همان اندازه جذاب پیش می‌رود و از ریتم آن کاسته نمی‌شود.

برنامه شب خوش با اجرای مهران غفوریان شبیه به برنامه شب آهنگی با اجرای حامد آهنگی است.
یکی از بخش‌های جذاب «شب آهنگی» اجرای قطعات موسیقی توسط حاضران در سالن است.

سلیقه و خلاقیت | در برنامه «شب آهنگی» به نحوی از تمام آنهایی که نامی ازشان به میان می‌آید و در برنامه حضور ندارند هم یاد می‌شود. مثلا وقتی جواد خیابانی در تابلویی به شکل زمین فوتبال چهره بازیگران را می‌چیند تا بازی میان آنها را گزارش کند، وقتی نام هریک از آنها به میان می‌آید، ویدئوی کوتاهی از بازی آنها پخش می‌شود تا هم مخاطبان آنها را به یاد بیاورند و هم یادی از آنها در مهمترین نقش‌هایشان شده باشد. این مسئله شاید کار خیلی ساده‌ای به نظر برسد اما سلیقه و خلاقیت تولید کنند‌ها را می‌رساند. این موارد زمانی که صحبتی درباره گذشته می‌شود یا خاطره‌ای مرور می‌کنند هم وجود دارد. در «شب خوش» از این دست ظرافت‌ها خبری نیست. مجری صرفا با مهمان گفت‌وگو می‌کند و حتی یک وله، موسیقی یا حرکت خلاقانه‌ای فراتر از بحث آن دیالوگ وجود ندارد.

سبک وسیاق استقرار مهران غفوریان در استودیو ی و شیوه اجرایش بی‌شباهت به حامد آهنگی در «شب آهنگی» نیست.

شیوه اجرا | مهران غفوریان شخصیت جذابی است. کافی است یک جا بنشیند و حرف بزند و خاطره تعریف کند تا همه سرگرم شوند و یک دل سیر بخندند اما سابقه زیادی در اجرا ندارد و نمی‌تواند تسلطی همه‌جانبه روی شرایط داشته باشد. اگر تیمی قوی و حرفه‌ای همراه او باشد تا شرایط را کنترل کند و سر بزنگاه واکنش‌ها و رفتارهایی را از او طلب کند حتما موفق می‌شود وضعیت بهتری را رقم بزند اما در «شب خوش» همه چیز روی دوش خودش است و او هم به تنهایی فقط می‌تواند به عنوان یک میزبان بامزه رفتار کند و از این جهت هدایت درستی روی باقی مسائل ندارد. در «شب آهنگی» با مجموعه‌ای گسترده روبه‌رو هستیم که حامد آهنگی بخشی از آن است. به همین دلیل هم تمرکز بیشتری روی اجرا دارد ضمن اینکه خود آهنگی هم تبحر بیشتری در اجرا دارد و هر لحظه با واکنش‌هایی سریع، موقعیت را کنترل می‌کند و گهگاه موضوع را برمی‌گرداند و اجازه نمی‌دهد برنامه از ریتم بیفتد. به طور کلی «شب‌خوش» برای قوی‌تر شدن نیاز به تلاشی همه‌جانبه دارد اما درحال حاضر فقط روی جذابیت غفوریان تمرکز کرده و همین هم باعث شده نتواند از پتانسیل جذابیت این بازیگر استفاده درستی کند.

برنامه شب‌آهنگی دوشنبه‌ها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلمنت» پخش می‌شود و برنامه «شب خوش» هم شامگاه سه‌شنبه و چهارشنبه از شبکه سه پخش می‌شود.

پست های مشابه :

مهران غفوریان در مقام مجری تاک‌شو «شب خوش» را روی آنتن شبکه سه دارد.نگاهی به قسمت اول تاک شو«شب‌خوش» با اجرای مهران غفوریان | معمولی ، خیلی معمولی نگاهی به سریال‌هایی که این اواخر با اقتباس از روی داستان‌ها ساخته شده‌اند به بهانه از سر گیری پخش سریال «سوران» | جذابیت اقتباس نگاهی به قسمت اول و دوم سریال «سرزمین مادری» که پس از ده سال منتشر شد | شروع طوفانی کمال تبریزی درباره بازی علی شادمان در سریال «سرزمین مادری» که درخشش بی نظیری دارد | کاش با «رهی» دیده می‌شدی
برچسب ها: حامد آهنگیشب آهنگیشب خوشمهران غفوریان
پست قبلی

در قالب یک پروژه بین المللی آماده نمایش شد | مصطفی زمانی در نقش یک مبارز عراقی در سریال «آمرلی»

پست‌ بعدی

مروری بر بهترین‌های کارنامه‌ی هنری سعید پورصمیمی به بهانه زادروزِ تولدش | گریزان از شهرت و بسیار کاربلد

پست‌ بعدی
سعید پور صمیمی یکی از بازیگران صاحب سبک سینما و تئاتر است که نهم اسفند 1402 هشتاد سالگی خود را جشن گرفت.

مروری بر بهترین‌های کارنامه‌ی هنری سعید پورصمیمی به بهانه زادروزِ تولدش | گریزان از شهرت و بسیار کاربلد

دیدگاه‌ها 8

  1. اسماعیل می گوید:
    1 سال پیش

    خاک تو سر صدا و سیما حیف این همه پول حداقل دو تا ورزشگاه مدرن میساختین یکم دعاشون میکردن

    پاسخ
  2. اا می گوید:
    1 سال پیش

    این طور نیست دو برنامه ی متفاوت هستند

    پاسخ
  3. ناشناس می گوید:
    1 سال پیش

    در این مقایسه، مهم‌ترین نکته رو بهش نپرداختی نویسنده محترم: کی تلویزیون جمهوری اسلامی رو نگاه میکنه که بخواد شب خوش رو دیده باشه؟؟؟؟؟!!!!!

    پاسخ
  4. همه می گوید:
    1 سال پیش

    عده ی کمی تلویزیون نگاه میکنن مثل پدربزرگم اونم اخبار فقط

    پاسخ
  5. مبینا می گوید:
    1 سال پیش

    آقای آهنگی سالهااا روی صحنه به اجرای تئاتر میپرداختن، صد در صد تبحر بیشتری در ارتباط با تماشاچیان دارن…؛ در کل از هر لحاظی که میتونستن درجه یک ظاهر شدن💙👌🏻

    پاسخ
  6. امیر می گوید:
    1 سال پیش

    حامد آهنگی فوق العادست واقعا فوق العادست

    پاسخ
  7. امیر می گوید:
    1 سال پیش

    آهنگی یک لوده به تمام معنا است .غفوریان هم فقط بازیگر طنز خوبیه آن هم با نوشته های یک نویسنده طنز کار بلد .ولی وقتی فکر می کنند مجری هم می توانند باشند کار خراب می شود .متاسفانه الان بازیگر مجری باب شده و تلویزیون در حال حراج کردن سرمایه اجتماعی خودش است و در حال ریزش جدی مخاطب

    پاسخ
  8. هاشم می گوید:
    1 سال پیش

    علتش این هست که اون از تلویزیون پخش میشه و مردم مدتهاست دیگه تلویزیون نمی بینن
    من الان اسم سریال مهران غفوریان رو شنیدم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی