شنبه, خرداد 24, 1404
فیلم‌نیوز
تبلیغات
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
فیلم‌نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار مهم

آنالیز بازی‌ها و شخصیت‌های فصل اول سریال «سرزمین مادری» به بهانه پایان این فصل | فراتر از انتظار

فیلم نیوز توسط فیلم نیوز
24 آذر 1402
در اخبار مهم, تلویزیون, نمایش خانگی
12
آنالیز بازی‌ها و شخصیت‌های فصل اول سریال «سرزمین مادری» به بهانه پایان این فصل | فراتر از انتظار

طرح از :شبنم رضوانی

مرجان فاطمی | با انتشار قسمت بیستم از «سرزمین مادری»، فصل اول این سریال به پایان رسید و از هفته آینده، وارد فصل دوم خواهد شد. فارغ از اینکه سریال در فصل‌های بعد به چه شیوه‌ای پیش خواهد رفت و آیا می‌تواند قدرت و موفقیت فصل یک را دنبال کند یا خیر، می‌توانیم با جرئت بگوییم کمال تبریزی با فصل اول «سرزمین مادری»، شاهکار کرد و بازیگران فصل یک هم در کنار او بهترین عملکرد را به ثبت رساندند. علی شادمان به عنوان ستاره فصل یک به همراه بازیگرانی که حضورشان کوتاه یا بلند بود، موقعیتی را رقم زدند که نه می‌توان ایرادی به آن وارد دانست و نه انتظاری فراتر از این داشت. به بهانه پایان فصل یک، مروری داریم بر شخصیت‌های این فصل و بازی بازیگران موفق آن.

به گزارش فیلم‌نیوز، فصل اول سریال «سرزمین مادری» به پایان رسید و مخاطبان باید از هفته آینده داستان رهی را با حضور شهاب حسینی دنبال کنند. با پایان این فصل بازی تعدادی از بازیگران سریال نیز به پایان رسید و همین بهانه‌ای شد تا بررسی کاراکترها و عملکرد بازیگرها در ایفای نقش‌هایش بپردازیم. محسن تنابنده یکی از بازیگران مهمی است که در چند قسمت پایانی فصل یک به سریال اضافه شد. بازی او در فصل بعد هم ادامه خواهد داشت. به همین دلیل هم در آنالیزی که در ادامه آمده اشاره‌ای به ابازی او نداشته‌ایم و در آینده با پررنگ‌تر شدن کاراکترش به بررسی ابعاد شخصیتی و بازی او خواهیم پرداخت.

رهی | علی شادمان

علی شادمان ستاره سریال «سرزمین مادری» است. بارها درباره جزئیات رفتاری و قدرت بازی او نوشته‌ایم و از زبان خودش شنیده‌ایم که چه مشقاتی را برای این نقش تحمل کرده. آنچه اهمیت زیادی دارد این است که شادمان با این سریال بزرگ شده است. دو سوم ابتدایی سریال او را در نقش کودکی ده دوازده ساله می‌بینیم و رفته رفته هرچه به پایان فصل یک نزدیک می‌شویم، شاهدیم که به مرور بزرگتر می‌شود و شمایلش تغییر می‌کند. این اتفاق در سریال‌های ایرانی کم سابقه بوده که بازیگری مدت زمانی بسیار طولانی درگیر یک نقش باشد و تغییرات چهره او کاملا قابل درک به نظر برسد. شادمان در تمام طول فصل یک، عمق احساسات رهی را به نحوی پیش رویمان گذاشت که لحظه‌ای ارتباطمان با این شخصیت و آنچه درحال تجربه کردنش بود، قطع نمی‌شد. با همین سن و سال، خوب می‌دانست که برای نمایش اندوه، ترس، استیصال یا شک از چه شیوه‌هایی برای نگاه کردن بهره بگیرد و لحن صحبت کردنش را چطور با اوضاع و شرایط پیش رو هماهنگ کند. در قسمت‌های پایانی به‌خوبی حال‌وهوای یک نوجوان را در مواجهه با رفتار مردم در قبال سیاستمدارها به تصویر کشید و نشان داد با توجه به دانش کمش تا چه حد نسبت به اوضاع زمانه مطلع است. شادمان کاراکتر رهی را طوری به تصویر کشید زیر بار زور نمی‌رود و حاضر نیست اهانتی را تحمل کند. این روحیه مبارزه و طلب جایگاه توسط رهی وقتی در کنار صحنه‌های ترس و اندوه و استیصال او قرار می‌گرفت شخصیت او را کامل می‌کرد.

جواد اردکانی | امیر آقایی

امیر آقایی در نقش جواد اردکانی، با اینکه مدت زمان نقشش طولانی نبود اما کاملا توانست شمایل یک معلم و روزنامه‌نگار توده‌ای را پیش رویمان بگذارد. آقایی با سبیل‌های پرپشت و عینک دورمشکی روی چشم و سیگار گوشه‌ی لب، به خوبی یک شخصیت توده‌ای را بازنمایی کرده و با شیوه رفتار، راه رفتن، نگاه کردن و جدیت در گفت‌وگو به نمایش دقیق این شخصیت کمک می‌کرد. او کاملا مقتدر بود و به هیچ‌وجه از موضعش کوتاه نمی‌آمد. با اینکه مدام مورد تهدید قرار می‌گرفت، اما ذره‌ای تردید در افکار و عقایدش دیده نمی‌شد؛ ویژگی که بعدتر در رهی هم شاهدش بودیم. آقایی در نقش جواد، این تحکم را مقابل خواهر، بی‌بی‌، همسر و رهی هم به کار می‌گرفت. در مواجهه با اقدس‌الملوک و جایگاهش، کوچکترین تزلزلی به خرج نمی‌داد. با بی‌بی به خاطر تعلقات مذهبی‌اش شوخی می‌کرد و مدام اعتقادات او را با تمسخر زیر سوال می‌برد و نرمش چندانی مقابل همسر و فرزندانش نشان نمی‌داد. حتی مدام به او تشر می‌زد که نباید از خودش ضعف نشان دهد و باید یاد بگیرد روی پاهای خودش بایستد.

اقدس‌الملوک | بیتا فرهی

آخرین نقشی که از بیتا فرهی روی صفحه تلویزیون‌هایمان نقش بست، اقدس‌الملوک سریال «سرزمین مادری» بود. او اواسط پخش فصل یک، در همان هفته‌ای که نقشش در سریال به پایان رسید از دنیا رفت؛ نقشی که کاملا پیدا بود برای ساخت و پرداخت آن بسیار زحمت کشیده بود. اقدس‌الملوک با تمام جاه و جلالی که داشت در انتظار نوه‌اش بود و گمان می‌کرد رهی همان نوه گم شده‌اش باشد به همین دلیل هم از همان ابتدا رفتاری متفاوت با او پی گرفت. فرهی احساسات مادرانه را با اقتدار ذاتی شخصیت اقدس‌الملوک در هم آمیخته بود. او در ظاهر هم محکم و پرقدرت به نظر می‌رسید. معمولا همه را از بالای عینک نگاه می‌کرد و با تحکم و تردید حرف می‌زد و مدام دستور می‌داد. بیتا فرهی به‌قدری روی نقش مسلط بود که می‌دانست چطور نگاه‌هایش را تنظیم کند و چه رفتاری پی بگیرد تا در این جایگاه باورپذیر به نظر برسد.

جمیله | هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی که در اکثر نقش‌هایش مهربان و عاطفی به نظر می‌رسد، در «سرزمین مادری» جلوه‌ای دیگر از بازی‌اش را در معرض دید گذاشت. او درست یک سال بعد از ایفای نقش طاهره مهربان، درونگرا و ساکت فیلم «به همین سادگی»، با نقش جمیله در قالب زنی جدی و خشن، جذبه و خشونت را در اوج کمال به نمایش گذاشت. جمیله به دلیل جایگاهی که در آن خانه داشت به راحتی مقابل همه می‌ایستاد و حرفش را به کرسی می‌نشاند. او ابایی از دروغ گفتن و بهتان زدن نداشت و برای توجیه دروغ‌هایش حتی حاضر می‌شد کتک بزند و شکنجه یک پسربچه توسط همسرش و قصاب محله را تحمل کند. قاضیانی برای رسیدن به مختصات این نقش، تسلط زیادی روی نگاه‌ها و میمیک چهره‌اش داشت. با اقتدار صحبت می‌کرد و با با اخم و نگاه‌های شماتت‌آمیزش کاری می‌کرد حساب کار دست همه بیاید. با این حال شخصیت کاملا منفی سریال نبود و در سکانسی که می‌دید رهی پس از شکنجه توانایی صحبت کردنش را از دست داده متاثر می‌شد و این تاثر را با نگاهش نشان می‌داد.

سوسن | میترا حجار

مدت زمان حضور او در سریال زیاد نبود اما بازی درخشانی از خودش به جاگذاشت. ابتدا به عنوان زنی روانپریش از طبقه فرودست جامعه معرفی می‌شد. زنی که جایگاهی در خانه اقدس‌الملوک نداشت و به همین دلیل هم مدام با همسر و فرزندش دعوا می‌کرد و سیگار می‌کشید و تعادل روحی نداشت. او از اینکه همسرش با زن‌های طبقه اشراف رفت‌وآمد داشت مدام شکایت می‌کرد و موقع عصبانیت دخترش را کتک می‌زد و دختر شدن او را دلیل اصلی بی‌توجهی آن خاندان به خودش تلقی می‌کند. از طرف دیگر شکاک و وسواسی بود و مدام می‌خواست عصبانیتش را سر کسی خالی کند. با این حال اما وقتی رفته رفته با ابعاد مختلف شخصیت او آشنا می‌شدیم و می‌فهمیدیم ریشه مشکلاتش از کجاست، می‌توانستیم باورش کنیم. حجار حالات چهره و رفتار سوسن را با توجه به موقعیت‌های مختلفی که در آنها قرار می‌گیرد بسیار دقیق به نمایش درمی‌آورد و  شیوه‌ای به کار می‌گرفت که ما متوجه تضاد میان احساسات درونی و رفتار بیرونی او شویم.

عبدالرضا| فرهاد قائمیان

شاید به جرئت بتوانیم بگوییم فرهاد قائمیان در این سریال یکی از بهترین نقش‌هایش را به نمایش گذاشت. او در جایگاه یک سرهنگ مقتدر، کاملا باورپذیر ظاهر شد و توانست در موقعیت‌های مختلف، چالش‌های روحی‌اش را با تغییر شیوه بازی‌اش به درستی بازنمایی کند. مقابل اقدس‌الملوک و جمیله نرمش داشت، مقابل برادرش با جدیت برخورد می‌کرد و رفتارش توام با پرخاش بود. مقابل رهی با اقتدار می‌ایستاد و از کتک زدن او ابایی نداشت. همین شخصیت وقتی مقابل بالادست‌هایش قرار می‌گرفت با موضعی پایین رفتار می‌کرد. اوج قدرت بازیگری او جایی بود که رهی متوجه می‌شد عبدالرضا به عنوان قیم، می‌خواهد میراثش را بالا بکشد و از او طلب سهمش را می‌کرد. اینجا بود که از یک سو مستاصل می‌شد و از سوی دیگر دست به خشونت می‌زد تا او را از میدان به در کند.

محمودرضا | پژمان بازغی

«سرزمین مادری» یکی از بهترین جلوه‌های نمایش بازی پژمان بازغی هم هست. او را در جایگاه مردی بی‌هدف و خوش‌گذران می‌دیدیم که تعادل رفتاری نداشت و هر ساعت به رنگی در می‌آمد. با همسرش مهربان بود اما در عین حال به او خیانت می‌کرد و بعد برای لاپوشانی خیانتش برای او هدیه می‌خرید. بعد از اینکه همسرش ترکش می‌کرد به خوشگذرانی ادامه می‌داد و به وقت مستی هیچ چیز برایش اهمیتی نداشت. موضع او در مقابل رهی هم مشخص نبود. برای مخالفت با برادرش به رهی بها می‌داد و می‌خواست هرطور شده میراث او را از چنگ عبدالرضا بیرون بکشد و از سوی دیگر به رهی بها نمی‌داد و او را تنها رها می‌کرد. بازغی تمام این بالاوپایین‌های رفتاری شخصیت را کاملا دقیق ساخته بود. شاید اگر این سریال در همان سال 1392 پخش می‌شد برای کارنامه بازغی هم اتفاق‌های بهتری می‌افتاد.

دکتر حکیم‌السلطنه | پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی در اکثر نقش‌هایش به عنوان شخصیتی مهربان و صمیمی و امن معرفی می‌شود. دکتر حکیم‌السطنه هم یکی از روزنه‌های امید شخصیت رهی بود؛ روزنامه‌نگاری قدرتمند و شناخته شده که از جایگاهش در مطبوعات و نزدیکی به دکتر مصدق استفاده می‌کرد تا هرطور شده رهی را به سهمش از میراث اقدس‌الملوک بهادری برساند. پورحسینی در ظاهر هم با آن عینک گرد نقره‌ای و ریش پروفسوری توانسته بود شمایلی از یک روزنامه‌نگار پرسابقه را به تصویر بکشد. او در عین جدیتی که به عنوان یک روزنامه‌نگار داشت، با رهی نرمش نشان می‌داد اما با این حال مدام رفتارش را نقد می‌کرد. دکتر در تمام طول سریال جدی به نظر می‌رسید اما گهگاه شوخ‌طبعی‌هایی هم داشت که فضای سریال را تغییر می‌داد.

اوس حسین | حسین محجوب

اوس حسین با بازی حسین محجوب، یک جورهایی در امتداد شخصیت حاج خلیل صحاف سریال «صاحبدلان» است؛ مردی جدی و سرسخت که کم حرف می‌زند و سر اعتقاداتش هیچ نرمشی ندارد و مدام با اهالی منزل بحث می‌کند و چالش به راه می‌اندازد. در مواجهه با رهی موقعیتی چندگانه دارد. از یک سو مقابلش می‌ایستد و اجازه نمی‌دهد رفتار اشتباه داشته باشد و رفتارش را مدام زیر ذره‌بین می‌گیرد و از سوی دیگر با وجود تندخویی، به دلش راه می‌آید، پناهش می‌دهد و با او همراه می‌شود تا به خواسته‌هایی که دارد برسد. از همان ابتدا رازی را پنهان می‌کند که نسبت به فاش شدن آن بسیار مصر است اما رفته رفته با شیوه‌ای که در رفتار با رهی به کار می‌بندد مخاطب را متوجه ماجرا می‌کند.

ننه | فرشته صدرعرفایی

فرشته صدرعرفایی از جمله بازیگرهایی است که بازی‌اش در فصل دوم هم ادامه پیدا می‌کند. او را با نام «ننه» می‌شناسیم و نمی‌دانیم اسم واقعی‌اش چیست. به عنوان زنی مهربان و دلسوز برای رهی معرفی می‌شود که مقابل همه می‌ایستد تا از او دفاع کند و اجازه نمی‌دهد کسی آزاری به او برساند. از روی نگاه‌های او می‌توانیم بفهمیم رازی در میان است و محبت‌هایش از جنس یک محبت معمولی نیست. صدرعرفایی به‌خوبی توانسته است در کاشتن بذرهایی برای رسیدن به آنچه در ادامه قرار است پیرامون گذشته رهی فاش شود موفق عمل کند. از سوی دیگر در نقش زنی‌خانه‌دار در دهه سی که مدام می‌شوید و می‌سابد و تلاش می‌کند همسرش ناراحت نشود و دعواهای خانوادگی بالا نگیرد موفق عمل کرده است.

سریال «سرزمین‌مادری» روزهای چهارشنبه توسط پلتفرم «تلوبیون» منتشر می‌شود و روزهای پنجشنبه و جمعه هم ساعت 20.30 روی آنتن شبکه سه می‌رود.

پست های مشابه :

نگاهی به قسمت اول و دوم سریال «سرزمین مادری» که پس از ده سال منتشر شد | شروع طوفانی کمال تبریزی درباره بازی علی شادمان در سریال «سرزمین مادری» که درخشش بی نظیری دارد | کاش با «رهی» دیده می‌شدی آنالیز ابعاد مختلف سریال «سرزمین مادری» و دلایل موفقیت آن به بهانه انتشار قسمت‌های جدید | مثل یک تابلوی نقاشی آنالیزفیلم‌نامه‌ی «سرزمین مادری» نوشته‌ی علیرضا طالب‌زاده | روایت رمان‌گونه تاریخ
برچسب ها: امیر آقاییبی‌تا فرهیپرویز پورحسینیحسین محجوبسرزمین مادریعلی شادمانفرشته صدر عرفاییکمال تبریزیمیترا حجار
پست قبلی

 تغییراتی که در یک پروژه تاریخی – مذهبی رخ داد | محمد حسین لطیفی در«نامیرا» جایگزین شهریار بحرانی شد

پست‌ بعدی

فصل سوم «افسانه جومونگ» با نام «امپراطور افسانه‌ها» برای پخش از تلویزیون دوبله شده است | به اسم «جومونگ» برای جذب مخاطب

پست‌ بعدی
فصل سوم «افسانه جومونگ» با نام «امپراطور افسانه‌ها» برای پخش از تلویزیون دوبله شده است | به اسم «جومونگ» برای جذب مخاطب

فصل سوم «افسانه جومونگ» با نام «امپراطور افسانه‌ها» برای پخش از تلویزیون دوبله شده است | به اسم «جومونگ» برای جذب مخاطب

دیدگاه‌ها 12

  1. نگار می گوید:
    1 سال پیش

    بی صبرانه منتظر فصل دوم و بازی درجه یک شهاب حسینی هستیم

    پاسخ
  2. باران می گوید:
    1 سال پیش

    واقعا ممنونم از پخش این سریال جذاب..خیلی این فیلم دوستدارم.
    چقدرعلی شادمان بااستعداد هست..خیلی دوسشدارم اینجا

    پاسخ
  3. ناشناس می گوید:
    1 سال پیش

    خوب به جای اینکه هرشب به علی شادمان آمپول ضد رشد بزنند میگذاشتند به طور طبیعی جوان میشد ودوران جوانی اش را خودش بازی می کرد چه کاری بود آخهههههه

    پاسخ
  4. یحیی می گوید:
    1 سال پیش

    من حدودا 15 قسمت دیدم چون سریال خوش ساختی بود اما متاسفانه نتونستم ادامه بدهم… چون جنبه سیاسی فیلم خیلی زیاد بود و مضافا ک یک بچه کوچیک مثل رهی مگر چقدر میتونه به سیاست علاقمند باشه و نظریه بدهد!!!! بجز این دو نکته سریال عالی ای بود… ولی حیف ک نخواستم دیگه ببینمش…

    پاسخ
  5. ناشناس می گوید:
    1 سال پیش

    این فصل هنوز تموم نشده شما دوهفته هست هی میگید پایان‌فصل اول.هنوز سکانسهای از فصل تو تیزرا هست که نشون نداده مثل جایی که سرهنگ بهادری تو خیابون اسلحه را روبه آسمون میگیره ودیگه که بریم سمت خونه مصدق یاسوانسی که رهی میره دم یک مدرسه مستانه که فکر کنم همون مدرسه آمریکایی هاست که بهمن میرفت با یک سنگ تو دستش یا یه سری سکانس دیگه که تو عکسهات درضمن رازشونپ تابلوئه جیه رهی نوه دختری اوس حسینه وبراشم دلایل زیاد محکمی دارم که منتها چون طولانی توضیح نمیدم.

    پاسخ
  6. ستوده می گوید:
    1 سال پیش

    سلام و عرض ادب
    نقدی که نویسنده متن از بازی شخصیت ها داشتند عاااالی بود به معنی واقعی ” جانا سخن از زبان هممممه ی دوستداران این سریال فوق العاده ” را بیان فرمودین.
    بازی بازیگران ستودنی ست.
    و شما خیلی جزئ به جزئ و عالی به رشته تحریر درآوردین.
    ای کاش این همه انتظار نمی کشیدیم که فقط هفته ای دو قسمت!!!!!از این سریال کم نظیر رو ببینیم
    ای کاش هر شب با اشتیاق قسمت های جذاب این سریال را دنبال می کردیم.
    قلم تان عالی ست.

    پاسخ
  7. مریم می گوید:
    1 سال پیش

    سریال سرزمین مادری یه سریال پر بازیگر با کارگردانی قوی هست که مخاطب رو برای دیدن ادامه داستانش مشتاق می کنه
    بازی جذاب و مسلط علی شادمان در سن کم ،نشان از تسلط و هوش بالای ایشان و بازیگیری خوب گروه کارگردان از هست.
    تشکر از عوامل و دست اندرکاران سریال

    پاسخ
  8. زهرا می گوید:
    1 سال پیش

    خانم فاطمی عزیز
    با خوندن متنتون یاد همشهری جوان افتادم
    چقدرررر دلم براتون تنگ شده و چقدرررر ناجوانمردانه تحریریه همشهری رو تغییر دادن
    دلتنگتونم. کاش حال همه‌تون خوب باشه.

    پاسخ
  9. Asadi می گوید:
    1 سال پیش

    با سلام، کاش وقتی اسمی از درگذشتگان می بردید، می نوشتید زنده یاد یا مرحومه، مرحومه!

    پاسخ
  10. ناشناس می گوید:
    1 سال پیش

    ای بابا پس چرا دیدگاه هارا نمیگداریدپس؟

    پاسخ
  11. ناشناس می گوید:
    1 سال پیش

    الان امشب که قسمت ۲۱ را از تلویبیون می‌گذاره نوشته پایان فصل اول یعنی بت قسمت انشب تازه فصل اول تموم‌میشه واین هفته یک قسمت میده واز هفته بعد فصل دوم شروع میشه اونم احتمالا به این دلیل که فرداشب چون تلویزیون ویژه بر نامه شب یلدا داره این هفته فقط جمعه پخش می کنه برای همین سایت تلویبیون هم میخواد با تلویزیون هماهنگ باشه.

    پاسخ
  12. ناشناس می گوید:
    1 سال پیش

    اسم ننه معلوم شد منبر هستش .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت

درباره ما

فیلم‌نیوز

«فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است.

دسته بندی

  • اخبار مهم
  • پیشنهاد
  • تئاتر
  • تلویزیون
  • تیزر
  • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
  • جشنواره چهل و یکم
  • جشنواره سی و هفتم
  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
  • دسته‌بندی نشده
  • رادیو
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • فضای مجازی
  • گالری
  • مستند
  • نمایش خانگی
  • ویدیو
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • تئاتر
  • گالری
  • نظرسنجی
  • درباره ما

© 2023 فیلم نیوز نویسنده: علیرضا امیرگانی